Thursday, October 1, 2009

MEMIMPIN UNTUK BERSAMA ATAU BERSATU YANG MEMIMPIN UNTUK BERSAMA







Kenangan bila bersama sama dengan sahabat lama adalah kenangan yang paling indah tak kiralah dalam majlis lagu mana kita berada samada majlis resmi.majlis makan makan,duduk kedai kopi yang penting kita dapat berkongsi kenangan lampau bersama yang mana peristiwa itu hanya kita dan sahabat kita saja yang nikmati.

Berdasarkan kepada nikmat untuk bersama inilah beberapa orang dikalangan sahabat kita memulakan usaha untuk menjejak,mencari dan mengumpul kembali semua sahabat sahabat untuk dapat berkumpul dan duduk untuk bertanya khabar perkembangan terkini dan mengimbau kisah lampau untuk mendapatkan senyuman atau memecahkan hilai tawa .

Usaha yang tak reti puas dan asa yang tak reti putus dari beberapa sahabat ini akhirnya membuahkan hasil dan nikmat untuk kembali bersama dengan sahabat lama.Walaupun seketika saja untuk bersama kali ini tapi nikmat dan kesan kepada nostalgia lama terselah diraut wajah para sahabat ketika berbual dan mengusik sesama mereka.

Perlakuan ini,kemesraan ini,kemuafakatan ini dan keinginan ingin bersama hendak dikekalkan dan diteruskan tetapi HALANGAN adalah kita semua tidak lagi duduk sebumbung,tidak lagi tinggal setempat,tidak lagi bermukim di negeri yang sama ,tidak lagi berajakan kepada negara yang sama walaupun kita masih lagi menjunjung langit yang sama dan memandang kiblat yang sama.

Halangan ini perlu di robohkan ,masalah ini perlu di selesaikan ,kali ini semua sahabat bersetuju ,rela,bermuafakat untuk mencari jalan penyelasaian dan kata putus.Sifirnya mudah semua manusia kembali ke tempat asalnya .Yang berada diluar negari akan balik kekampungnya ,yang berada di luar negara akan kembali kenegerinya,yang berada dibandar akan pulang ke desanya.

Mesyuarat dibuat,kata sepakat dicari,cadangan dikemukakan,pandangan dilontarkan,idea didengar.Semangat muafakat jua yang menyelesaikan segala persoalan sebulat suara bersetuju dicapai HARI RAYA adalah waktu paling sesuai untuk majlis bersama sahabat lama berkumpul dan menyambung belitan silaturrahim yang sudah lama terjalin .

Tahun saban tahun majlis ini diadakan ,seorang demi seorang sahabat sahabat lama dapat ditemui dalam suasana yang amat meriah dengan penuh pautan rasa persaudaraan .Ada yang puluhan tahun tidak pernah berjumpa selepas keluar dari pagar itu,keiikhlasan bersalaman,kegembiraan berpelukan jelas kelihatan diwajah sahabat sahabat yang tak lekang seunyuman dan hilai tawa.

Salaman dan pelukan perpisahan dalam majlis 2008 adalah harapan untuk berkumpul semula dalam majlis 2009.Semua yang hadir mengundur diri dengan rasa puas berdasarkan kepada tujuan masing masing.

Berpisah dengan 2008 bermakna 2009 akan ditemui,ibadat dalam ramadan diselesaikan bermakna kejayaan di pagi syawal perlu dirayakan.Pencipta tidak pernah lupa untuk menhadiahkan kepada kita setiap tahun yang baru kepada kita ,tidak pernah terlupa untuk memasukkan ramadan dan syawal dalam setiap tahun baru yang diberikan kepada untuk dijadikan ukuran pada usia kita.

Dalam syawal 2009 semua sahabat sahabat kita dikejutkan dengan berita sunyi dan sepi untuk menghadirkan diri dalam majlis yang ditunggu tunggu oleh semua pada setiap syawal .Sunyi dan sepi adalah berita yang tidak mengembirakan yang terpaksa diterima oleh sahabat sahabat kita yang berkobar kobar untuk bersalaman dan bermaafan dimajlis setelah melngkah keluar dari majlis yang sama setahun yang lalu.

Bermacam macam persoalan timbul dibenak kita semua ,kenapa majlis tahun ini ditiadakan,apa sebab,apa sudah jadi.Ada yang hanya bertanya pada diri sendiri sahaja,ada yang hanya membisu saja dan mengharap sahabat yang lain akan faham bahasa bisunya,ada yang bagi alasan untuk dirinya sahaja.

Apa pun alasan boleh diberikan TAPI kita harus ingat alasan alasan yang kita berikan itu untuk SIAPA....untuk ketenangan diri kita sendiri kaaa?SIAPA yang menuntut alasan itu daripada kita?Apa hak orang yang menuntut alasan itu dari kita?

Ada dikalangan sahabat kita yang mempersoalkan barisan kepimpinan puak kita.Patutkah kita persoal pemimpin?Kita mempunya pendirian masing masing mengenai soal ini ..Pemimpin patut disoal kalu pimpinan menuju kepada perpecahan....Adakah penyatuan semua sahabat untuk bersama patut diletakkan pada bahu seorang PEMIMPIN?...kawe tak tahu...mungkin pandangan dan berbezaan akan wujud lagi dalam isu ini...lagi sekali kawe tak tahu TAPI adakah kita semua ambil kisah dan ambil tahu....kawe pung tak tahu ...

Kawe pernah berada dibarisan hadapan akibat ditolak oleh sahabat sahabat ....Apa yang kawe dapat apabila ditolak kedepan ..imbuhan wang ringgit? tidak...gaji bulanan? tidak..elaun tahunan? tidak..penat lelah? tidak....ruang masa yang semakin sempit? tidak...

Semuanya tidak....jadik apa yang kawe dapat bila dikatakan memimpin satu puak yang takder untung dan rugi ini......

Semangat ingin bersama,semangat ingin bersatu,semangat ingin bermuafakat,semangat ingin kekalkan silaturrahim,semnagat ingin bekerjasa dari semua sahabat dalam puak ini yang MEMIMPIN kawe dan MENDORONG kawe untuk melangkah ke depan bila ditolak.Bagi kawe ...kawe tak pernah MEMIMPIN puak ini tapi semangat dari sahabat dalam puak ini yang MEMIMPIN kawe untuk terus bersatu dan bersama dalam puak ini,untuk terus terlibat dengan segala aktiviti puak ini,untuk terus menikmati salaman mesra dan usikan harmoni dalam puak ini.

Selagi semua semangat ini dapat dikekalkan puak ini akan tetap utuh ,akan tetap hebat dalam semua aktivitinya....Pemimpin hanya satu lambang tetapi yang menentukan keutuhan adalah ahli ahli dalam puak itu sendiri...

Pandangan kawe kepada pemimpin yang merelakan dirinya dilantik ambiklah tanggungjawab dan jalankanlah amanah supaya keharmonian,keutuhan dan jalinan kemesraan dikalangan puak kita dapat diteruskan serta diperkembangkan supaya jadi lebih hebat.

Kepada sahabat sahabat yang di pimpin kritik lah,kecamlah,perbetullah,tunjuk jalanlah,ajarlah ,nasihatlah pemimpin kita untuk manfaat kita bersama.

Tunjuk salah tanpa pembetulan adalah tak betul,kecaman dan kritikan tanpa jalan selesai adalah lebih menghancurkan....

Beranikan diri kita untuk menawarkan diri kita untuk jadi pemimpin jikalau kita rasa lebih layak dari orang lain.....sesungguhnya puak kita memerlukan seorang pemimpin yang layak untuk memimpin,layak untuk dilantik sahaja tidak mencukupi untuk memimpin puak ini....JIKALAU BETUL BETUL SAYANG PADA PUAK INI DAN TIDAK MAHU LIHAT MENUJU KEHANCURAN TAWARKANLAH DIRI ANDA UNTUK MEMIMPIN ....
Post a Comment