Saturday, July 14, 2012

BUMIPUTRA BUGIS AKAN SELAMATKAN NAJIB DI SABAH

 I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone.


Sabah dan Sarawak akan menentukan Parti mana yang akan membentuk kerajaan selepas PRU  13 katanya banyak pihak .Kawe tidak tahu samada perkara tersebut benar atau tidak benar tapi orang yang paling berharap perkara tersebut adalah benar di Malaysia adalah pasangan suami isteri yang paling berkuasa di Malaysia pada hari ini.

Mari kita tengok apa yang ada di Sabah yang akan boleh membantu Daeng Mattimung dan isrerinya meneruskan kemegahan diri di bumi Malaysia ini ."Persatuan-Persatuan Bugis di Sabah sepertim PKBS, Bugis Sabah, Rumpun Melayu Bugis, Kecapi dan lain-lain. "" Bangsa Bugis dan Moro ini dibawa masuk ke Sabah oleh Tun M atau lebih dikenali sebagai projek IC di Sabah satu ketika dahulu. Bangsa Bugis di Semenanjung adalah dikategorikan sebagai Melayu sejati seperti Melayunya Daeng Mattimung TETAPI Bugis di Sabah tidak diktiraf sebagai Bumiputra oleh kerajaan Sabah.
  • "ada sikit perubahan stretegik Pas di SS ni. kalau dulu penggeraknya ustaz2 dan cikgu Malaya tetapi kini jatuh ke tangan anak2 Sabah dan Sarawak. Pas sendiri pun mendapat untuk drp hasil projek IC kerana puak2 bugis dan moro yang kuat agama banyak menyokong Pas
  • Pasti di Sabah majority di kendalikan oleh ahli2 Pas dari puak Bugis"

  • Tulisan diatas dikirimkan oleh seorang pengirim dari negeri di bawah bayu kepada kawe beberapa hari lalu .Daeng Mattimung mungkin berasa senang dengan tindakan Tun M dulu kerana kini Daeng Mattimung menuai hasilnya dari bangsa sendiri TAPI adakah Daeng Mattimung mengambil berat dengan bangsanya yang kuat taat kepada agama ini??

    • "Kematangan poitik anak2 sabahlah yang boleh merubah uklim politik Sabah. Lebig lagi UMNO berpecah kepada 2 iaitu Kem mSafie dan Musa. Budaya UMNO KL mereka ikut termasuk skandal Safir tu di katakan di promote Oleh grup Proi Musa
    • Penyakit tabur duit juga masih di amalkan. Orang kampung yang tidak berpendidikan akan sokong siapa yang hulur wang
    • 100 pun dah cukup tu"

    • Daeng Mattimung mungkin tiada masalah untuk menghulur RM 100 kepada rakyat Sabah dan kepada bangsa Bugisnya supaya menyokong beliau dalam PRU 13 nanti TAPI bila terdapat 2 kem yang perlu ditangani oleh Daeng Mattimung biasanya akan melibatkan bukan sedikit wang rakyat terpaksa dilaburkan untuk dinikmati oleh kedua dua kumpulan tersebut .
      "ada gerakan untuk menyekat pebgaruh Bugis ni terutama dari kem bajau seperti safie"


      Mungkin demam dan sukar nak kebah bila Daeng Mattimung membaca kenyataan diatas . Bila ada gerakan ini berlaku maknanya satu kumpulan dari 2 kumpulan tersebut secara terang sudah memaklumkan mereka sedang menolak Daeng Mattimung .Jikalau Daeng Mattimung terus membela bangsa Bugisnya maka boleh diistilahkan Daeng Mattimung mahu berperang dengan kumpulan yang satu lagi .


      "Bebarap bulan lepas Musa Aman nak lantik Hajjh Rosmawati yang di katakan kendok dia sebagai Pengarah YS tetapi batal apabila ada kelompok UMNO membantah sebab YS hanya untuk anak jati Saboh"
      Kenyataan diatas kelihatan menarik tetapi kepada kawe ianya satu keuntungan yang membawa kerugian kepada kedua dua pihak dalam kem tersebut.Kawe lebih suka melihat bagaimana kebijaksanaan Daeng Mattimung untuk pergunakan kelemahan  UMNO sabah ini untuk perkuatkan dirinya kerana satu kenyataan lagi dibawah ini akan memberi sedikit cahaya di hujung terowong Daeng Mattimung ini bersinar .
       Totaly ada harapan. Maslah dalam PKR yang berebut puck pimpinan anatar puak peribumi Islam dan Kristian menyebab peluang sedikit kendur. Jefry yang tak terpilih join parti Sarawak Kita yang pro BN. Kerana tak tak terpilih sebagai Ketua PKR Sabah dia sabotaj dengfan sokong KITa
      Hahahaha....Kejutan besar akan berlaku di Sabah kata Ketua Umum PKR ....Apakata Daeng Mattimung pulak?? 




                                                                     

9 comments:

Ahmad Tabrani said...

Comel dan kemah tulisan demo

Ahmad Tabrani said...

Kemah tulisan demo

Unknown said...

hahahha...Jangan komen kawe laaa ..komen Daeng Mattimung dengan Ketua Umum lagi baik ..

Unknown said...

Puih

BURAS (Dalam bahasa bajau bermaksud "AirMani" said...

bumiputra bugis?? save najib?? jangan mimpi la...sejak bila bugis di ikhtiraf sebagai bumiputra di sabah?? terima kasih mohon share blog ini,dengan post admin di blog ini sudah cukup membuktikan bugis juga terlibat dengan projek IC...kami akan pastikan najib jatuh PRU 13 nanti..

Unknown said...

siapa kata BURAS ARTINYA air mni..
kami bangsa BUGIS tak perna anggap diri kami ni bumiputra di sabah...
kami tau asal usul kami dari mna,
kami tau apa sumbangan kami terhadap negara ini,/..
yang admin post ini cuba memecah belahkan kaum di sabah.
kirim taik lah buat yg admin post ini

Anonymous said...

di sebabkan komen2 kmu pasal bugis nie..ni yang buat aku lg semangat mau maju...kmi bangga dgn bangsa kmi..dan agama kmi...siapa rajin berusa dia yang berjaya...siapa malas faham2 lah....jgn harapkan orang lain..

Unknown said...

hidup BN

Anonymous said...

politik kotor!!ic projek untuk pendatang yg datang secara haram jadah!!ayuh dayak-dayak di pulau borneo sudah masanya...dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung.... jangan sampai berlaku peristiwa seperti kota sampit...