Tuesday, November 4, 2008

Salam Dari dubai

Terlebih dahulu kawe ingat ucap terima kasih ko semua gu gu hok terlibat dalam mengiringi kawe dari airport kb ke lcct dan dari lcct ke klia dan klia ke dubai tempoh hari...kappak,nippon,wan li,ewank dan ashuaimi terima kasih banyok banyok hehehe

Wednesday, October 29, 2008

DARUL RAHMAT



Kokokan ayam jantan di pagi yang hening di Darul Rahmat adalah suatu yang indah dan merdu tentulah mengubati kerinduan insane yang bergelar anak kampong seperti kawe.

Kicauan muzik alam yang indah setelah fajar menyinsing yang dilagukan oleh makhluk tuhan yang mula mengepakkan sayapnyu ntuk mencari rezeki dipagi itu menjadi ganti kepada deruman enjin kenderaan yang mengotorkan alam untuk manusia mencari nafkahnya dikota telah melunakkan telinga kawe di Darul Rahmat.

Bila melihat mesin rumput semulajadi memakmur dan menjaga bumi tuhan ini menyedarkan kawe betapa kerdilnya diri kawe dibumi sementara ini.

Kedamaian dan keindahan di bumi Darul Rahmat ini adalah persinggahan sementara jua bagi kawe kerana laungan sang musafir bergema di telinga mengatakan hujan emas akan menimpa ditanah gersang.

Bumi hijau Darul Rahmat akan disisihkan lagi bagi memenuhi perjalanan hidup kawe yang tak pasti dimana penghujungnya,.kokokan si jantan akan dipinggirkan lagi,muzik indah si murai akan digantikan lagi …..kerinduan ini akan kawe pikul disepanjang perjalanan.

Malam terakhir kawe bermalam di Darul Rahmat pada tahun ini adalah sesuatu yang indah ……kerana malam esok kawe tidak lagi akan dapat menikmati sinaran bulan yang di pagari bintang bintang indah di Darul Rahmat.

Ribuan terima kasih kepada keluarga dan handai taulan yang berkesempatan untuk menzirahi kawe di Darul Rakhmat walaupun untuk seketika yang singkat……senda Kappok,gurauan Tuak,seri Matt Boo bersama dengan kawe di Darul Rahmat adalah lambang ikatan sahabat yang terbina .

Sahabat ku nippon terima kasih kawe ucapkan diatas kesanggupan demo untuk menyusahkan diri demi untuk melegakan dan memudahkan perjalanan seorang sahabat.

KEPADA SAHABAT SAHABAT YANG MENGENALI DIRI KAWE ……KEKALKANLAH TALI ITU SUPAYA TIDAK PUTUS

Sunday, October 12, 2008

BALIK ASAL

Seorang pengkelana telah memikul satu beg pakaian 15 tahun yang lampau meninggalkan kampong halaman dan tanah kelahiran menuju ke kota metropolitan mungkin dengan satu tujuan atau tanpa tujuan ,mungkin dengan satu harapan atau secara kebetulan untuk menjalani satu arus kehidupan di kota yang mencabar yang terlalu asing bagi seorang budak kampong yang masih mentah dalam pergolakan kehidupan yang mencabar berjauhan dari sanak saudara.

Keperitan dan kesusahan sang pengkelana menjalani kehidupan di kota di tempuhi dengan gaya dan cara tersendiri yang segala rahsianya hanya dikongsi dengan penciptanya sebagai tempat berlindung.

Kawan kawan adalah keluarga sang pengkelana,teman teman adalah adik beradik sang pengkelana.

Kegagalan dan kejayaan dalam menempuhi perjalanan hidup di kota adalah pengalaman yang amat bernilai yang terpaksa ditempuhi kerana sebuah beg yang di pikul semasa kaki melangkah meninggalkan tanah tumpah darah kelahiran bukan bebanan yang berat berbanding dengan ada tujuan yang dibawa dalam otak si pengembara ketika melangkah pergi.

Kini sang pengkelana telah mempunyai keluarga sendiri,mungkin telah tercapai apa yang di hajati,mungkin matlamatnya sudah habis dinikmati,mungkin cabaran hidup di kota sudah hilang taringnya,mungkin telah tewas dengan duri duri kehidupan dikota,mungkin merasakan kehidupan di kota mensia siakan,mungkin jiwanya sudah tidak sesuai lagi jadik penghuni kota.

Kenangan terhadap tanah tumpah darah yang di tinggalkan dengan usang puluhan tahun dahulu kini menjadi satu lambaian syurga yang merentap jiwa,yang menjadi mimpi indah,yang menjadi panggilan bahagia kepada sang pengkalana untuk meneruskan perjalanan hidup manusia mencari nesannya.

Sang kelana pasrah dengan takdir,akur dengan ketentuan ilahi,patuh kepada tuntutan usia,turuti dengan gelodak jiwa budak kampong yang dari kampong akan kembali ke tempat asal usulnya.

Tanggal 13 October 2008 adalah hari terakhir sang kelana berkelana di ibu kota Kuala Lumpur .Sang Kelana akan meninggalkan kota ini dengan membawa segala kenangan suka,duka,sedih,gembira,bahagia yang akan dibawa bersama untuk KEMBALI ASAL di tempat tertumpahnya darah si kelana di dunia ini.

Si Kelana membawa balik sebuah masjid yang dibina di ibu kota,Si Kelana membawa balik harta yang tak ternilai kepada setiap ibu dan bapa ke tempat asalnya.Ketiga tiga pendoa mustajab si kelana ini akan diajarkan untuk mengenali rupa tahi lembu yang berusia 2 jam mencecah bumi,akan diajar bagaimana memalu gedduk di surau,akan diajar bagimana untuk memilih pucuk paku yang sesuai untuk diambil sebagai ulam cicah budu.

Berakhirlah kisah pengembaraan sang kelana di ibu kota …..Apa yang sang kelana cari semasa pengembaraannya tiada siapa yang tahu.

Saturday, October 11, 2008

Juppo Saing




Hari ini kawe dibangunkan oleh gu kawe untuk makan tengah hari bersama di sebuah restoren kelate tersohor di kuala lumpur yang terletak di depan bangunan zakat di kl.

Gu kawe yang sorang nih baru kembali ke tanah air setelah berkhidmat di Negara Sudan ,seperti biasa budu ikan tawar,ulam raja,rozita dan rashidah tidak dilupakan beserta ikan singam,daging bakar dan gulai udang menu pilihan kawe dan gu gu kawe hari ini.

Setelah kami puas berperang dengan rozita bercicah budu dan udang hanya tinggal kulit serta menhgirup Teh O Beng kegemaran kawe di MZ nih…..kami bertiga mula menyedup asap kegemaran kami diselang seli dengan cerita cerita dari gu kawe semasa di Sudan.


Rahmat tuhan turun dari langit boleh dikatakan lebat juga dan kami dikejutkan oleh seorang tetamu yang tak di undang di dalam majlis kami …..


Seorang wanita jelita berketurunan tionghua ini telah mendekati meja kami dan menawarkan barangan yang dijualkan oleh beliau.

Kami bertiga yang terkenal diantara lelaki yang paling peramah dan bersopan santun di Malaya ini dengan sukahatinya mempersilakan gadis ini duduk di meja kami untuk bagi peluang kepada beliau untuk mulakan kelentongnya kepada kami.

Apa yang kawe kagumi pada wanita ini kerana berani menawarkan harga yang tak asli kepada barangan yang dikatakan asli oleh beliau.

Apa pun yang hadir dalam fikiran kawe berapa keratkah orang melayu kita yang berani/yang mampu/yang sanggup untuk menjalankan perniagaan seperti wanita tionghua dari tanah besar ini……

Friday, October 10, 2008

Sayang ko Bini

KOS pembinaan rumah jutawan petrokimia India, Mukesh Ambani setinggi 27 tingkat di Altamount Road, Mumbai melampaui belanjawan membina hotel ternama dan dikenal pasti rumah termahal di dunia. 'Istana' yang dinamakan Antilla itu dijangka siap awal tahun depan.

NITA Ambani bukan sembarangan wanita, dia adalah isteri jutawan petrokimia tersohor Mumbai sekali gus peneraju Reliance Industries, Mukesh Ambani. Sehingga Mac tahun ini, Mukesh dengan anggaran aset RM142 bilion (AS$43 bilion) dinobatkan laman web Forbes lelaki kelima terkaya di dunia.

Sebagaimana wanita lain di dunia, Nita cukup bertuah kerana suaminya sanggup membina kediaman mewah dan selesa 27 tingkat bernilai RM6.6 bilion (AS$2 bilion) buat diri dan tiga anaknya.

Tanggungjawab membina rumah impian Nita dan suaminya itu diamanahkan sepenuhnya kepada firma arkitek Perkins + Wills and Hirsch Bedner yang sebelum ini diakui kebolehan mereka melalui pembangunan Mandarin Oriental Dallas dan Los Angeles.



Pengarah Pemasaran Hirsch Bedner Associates, Thomas Johnson, berkata arkitek dan juru hias dalamannya bertungkus lumus menyiapkan pelan lantai, memikirkan reka bentuk seterusnya menentukan konsep serta tema bangunan. Pembinaan kediaman mewah di Altamount Road, Mumbai di atas tapak tanah seluas 4939.81 meter persegi bermula penghujung 2006 dan dijangka siap untuk diduduki pada September 2008.

Bangunan pencakar langit seperti istana itu digelar Antilla bersempena nama sebuah pulau sarat mitos. Kos pembinaannya melampaui belanjawan membina hotel ternama dengan setiap tingkat ditampilkan ukuran, bahan dan struktur seni bina berbeza meliputi lantai, lampu, pintu, bingkai tingkap dan sebagainya.

"Sekiranya aras sembilan menitipkan kemasan logam dan kayu disulami sentuhan kristal, tingkat 11 tidak akan mengetengahkan unsur itu lagi. Ini permintaan Nita yang mahukan pertembungan konsep dengan elemen seni bina bagi ruang konsisten tanpa ada pengulangan gaya," kata pakar hiasan dalaman Hirsch Bedner Associates.



Struktur seni bina berkenaan dibentuk menerusi prinsip Vaastu yang boleh disamakan dengan feng shui. Matlamat utamanya untuk mendapatkan aliran pergerakan sihat ruang berpandukan susun atur strategik bilik, objek dan kemasan. Kuarters keluarga yang memuatkan sebuah lobi dan menghimpunkan sembilan lif, beberapa bilik penyimpanan serta ruang bersantai terletak di aras tujuh selepas enam tingkat tempat meletak kereta untuk 170 lot parkir. Sebaik menuruni dua sayap tangga dengan selusur bersepuh perak, tetamu bertemu dewan tari menari berhias siling kristal.

Ruang ini menjadi wadah seni menerusi sisipan monitor LCD lengkap sistem pembesar suara selain dibina sebuah pentas pertunjukan. Sesuai statusnya sebagai usahawan ternama, Mukesh sering menganjurkan majlis korporat di kediamannya. Namun, pandangan isteri dan anak-anak yang menginginkan gaya penataan menggambarkan akar umbi bangsa tidak diabaikan.

Buktinya, sinki yang dibina memanjang dari ruang santai berlanjutan ke ruang hiburan dilengkapi pawagam dan stor wine direka menyerupai daun gingko, spesies tumbuhan yang dekat dengan masyarakat India. Saliran paipnya menampilkan rekaan mirip batang daun yang 'menjalar' hingga ke sinki. 'Health level', aras yang dikhususkan untuk sukan dan riadah menempatkan patio, kolam renang, gimnasium dan studio yoga. Pasangan Ambani memenuhi kawasan patio dengan pelbagai spesies pokok tempatan.

Aras ini juga menyediakan bilik berais khusus kegunaan penghuni dan tetamu melarikan diri dari bahang cuaca kota Mumbai. Menariknya, bilik sejuk ini menawarkan pengalaman berada di negara empat musim apabila disertakan hujan salji buatan manusia. Pada ketika cuaca nyaman, Ambani sekeluarga berpeluang menghirup udara segar yang ditawarkan empat tingkat landskap terbuka. Kayu yang menguatkan alang dan menyokong dua pertiga bahagian atas bangunan berbentuk 'W' mengilhamkan atrium terbuka untuk taman dan halaman.

Landskap hidroponik dan pokok bersifat kekal elemen paling rumit direalisasikan namun kewujudannya didorong dengan sebab. Keupayaan tumbuh-tumbuhan menyerap cahaya matahari dimanfaatkan menjadi sumber tenaga yang boleh diubahsuai merujuk keperluan. Menerusinya, suasana kediaman pada musim panas boleh menjadi dingin manakala ketika cuaca sejuk, suhu menyamankan tubuh. Empat tingkat teratas dijadikan ruang peribadi Ambani sekeluarga termasuk ibunya, Kokilaben. Istimewanya ruang ini kerana menampilkan pemandangan Laut Arab dan seluruh kota Mumbai.

Menurut Penolong Jurutera BMC, syarikat yang bertanggungjawab mereka pelan cadangan bagi pembinaan bangunan ini, kira-kira 600 pekerja bakal digajikan Mukesh bagi membersih, menjaga dan menyelenggara kediamannya. Antilla atau Antillia adalah pulau puaka yang dipercayai berada di tengah Lautan Atlantik di barat Sepanyol. Nama lain pulau mistik ini adalah Isle of Seven Cities, Ilha das Sete Cicades (bahasa Portugis), Septe Cicades, Sanbrandan atau St Brendan dan sebagainya.

Nama asalnya tidak diketahui. Etimologi tertua dikeluarkan pada 1455 menghubung-kaitkan nama itu dengan platonik Atlantis, manakala versi terkemudian mengaitkannya dengan Jezirat Al Tenny, "Pulau Naga", disebut Pulau Naga oleh ahli geografi Arab. Legenda pulau bermula pada 74 Tahun Masihi apabila Quintus Sertorius, komander tentera dan konsulat Sepanyol yang baru pulang dari medan pertempuran Mauretania (Utara Maghribi) bertemu kelasi berpengalaman singgah di pulau Atlantik.

Teruja dengan cerita kelasi berkenaan, Sertorius memasang tekad mencari pulau terbabit sebelum mengambil keputusan menetap di situ.


Fakta Menarik Antilla

· Merujuk pelan, bangunan ini menawarkan ketinggian 173.12 meter bersamaan ketinggian bangunan 60 tingkat. Namun, disebabkan Antilla memperuntukkan 27 tingkat, ini bermakna setiap arasnya dilengkapi siling berketinggian lebih tiga meter daripada ukuran sepatutnya.

· Enam tingkat tempat meletak kereta bakal memuatkan 170 kereta import tuan rumah. Turut disediakan pusat servis kereta yang ditempatkan di aras tujuh.

· Tingkat lapan mengandungi pusat hiburan lengkap mini pawagam dengan kapasiti 50 orang pada satu masa.

· Dua tingkat di atas 'health level' menempatkan unit pangsapuri berdinding kaca untuk penginapan tetamu.

· Dua tingkat di atas kediaman keluarga diperuntukkan sebagai kawasan penyelenggaraan. Di atasnya pula, disediakan 'ruang udara' berfungsi sebagai bilik kawalan untuk helikopter mendarat.


HEHEHEHE,

Lagu tu cara ore kayo sayang ko bini dio......Ore sesok pulok dia beli payung emas bui ko bini dio tanda dia sayang ko bini ......pusing kut kut mana pung ore puan jugok hok untung kalu tok laki sayang gakkk.....

Monday, September 22, 2008

KELIK KAPPUNG


Kelik awal elak jammed dan akan dapat ;

1. Berbuka puasa dengan orang tua tercinta.

2.Cari air Tuak yang fresh.

3.Makan dan nikmati rasa sebenar kuih muih tradisional kelate.

Kelik waktu perdana akan dapat ;

1.Menikmati kemeriahan suasana balik raya ke kampung.

2.Merasai nikmat kemanisan jammed balik raya.

Kelik malam raya mungkin akan dapat;

1.Mendengar takbir pagi raya dalam kenderaan.

Sila pilih nikmat nikmat untuk dinikmati ,kawe pilih untuk menikmati air tuak fresh heheheh

SELAMAT KELIK KAPPONG KEPADA SEMUA DAN BERHATI HATI DI JALAN RAYA.

SELAMAT HARI RAYA

ZIARAH


Kemarin kawe sekeluarga berbuka puasa di Senawang kerana memenuhi jemputan seorang sahabat yang kawe kenali lebih 10 tahun yang lalu.

Kawe bercadang untuk bertolak awal lagi kerana berhasrat untuk menziarahi seorang lagi sahabat kawe yang tinggal di Ulu Langat kerana baru dapat zuriat yang baru tetapi terpaksa dibatalkan kerana sahabat kawe itu ada urusan lain.Apa pun tahniah kepada sahabat kawe yang dapat lagi seorang anak lelaki walaupun anak perempuan yang diimpikan ....Cuba lagi pujie tahun depan ....

Berkebetulan sahabat kawe di Senawang itu yang berdarah campuran Kelantan dan Melaka itu pun mengalami nasib yang sama semua zuriatnya lelaki .Namun kawe rasa amat bangga kerana sahabat sahabat lelaki kawe merupakan lelaki yang "kejantanan" mereka memang kuat.

Setelah sampai di rumah sahabat kawe di Senawang dan bertanya kabar ,kawe mengajak sahabat kawe untuk pergi ke Pasar Ramadan untuk mencari juadah berbuka puasa walaupun beliau berkeberatan kerana semua makanan telah disediakan termasuklah kuih dari kelate seperti buah tanjung,ketupat dan lain lain lagi .

Apa yang menarik mengenai sahabat kawe ini ialah walaupun loghat melaka yang sebati dengan beliau kerana isterinya dari melaka serta ibunya orang melaka,tetapi bila berjumpa dengan kami sekeluarga beliau akan cuba sedaya upaya untuk keccek kelate walaupun kadang kadang kawe dengar seperti ore siam Pattani keccek kelate sebutannya ....hahahahaha.Beliau bangga ada darah kelate yang mengalir dalam tubuh beliau...

Bagi kawe apa pun jenis darah yang mengalir dalam tubuh kita tali persahabatan ini perlu dikekalkan dan dieratkan .

Terima kasih Haris dan Roha kerana sudi melayani kami sekeluarga seperti keluarga sendiri.

Sunday, September 21, 2008

BUKA POSA BERSAMA SAHABAT


Kemeriahan dan kemesraan di majlis berbuka puasa bersama sahabat sahabat kawe kemarin terpancar dari semua wajah wajah kami.Kalau dizaman persekolahan dulu kami hanya melayan kerenah diri sendiri dan gu gu hak lain di dewan makan.Tetapi di majlis buka puasa ini suasana dulu sudah berubah.

Kini kawe boleh tengok lagu mana kerenah gu gu kawe kena melayan anak anak dan isteri di tempat makan ,ya meriah,seronok dan lucu pun ada.

Namun seperti yang dijangka kehadiran dari kaum hawa kali ini amat mendukacitakan demi kekukuhan jalinan bersahabat bila mana tiada seorang pun yang dapat hadir.Mungkin teori kawe dalam posting kawe terdahulu betul atau teori sahabat kawe di dalam blog beliau hok betul,kawe tak tahu jawapan yang pasti ,tapi hok nyata dan jelas sahabat sahabat kawe yang bergelar ibu ini tidak menghadirkan diri.

Pertautan tali persahabatan dikalangan anak anak sahabat kawe adalah satu perkara yang seronok dilihat .

Thursday, September 18, 2008

UTTO KELIK KELATE


"TQ blek, insyallah kalu tak dok aral melintang, akan hadir la aku,
Jange menaruh harapan banyak sangat pasal perut, takut ramai yang kecewa!!! hehehe"


Itu jawapan sahabat lama kawe yang menetap di negara Kanggaroo bila kawe memaklumkan akan diadakan satu perjumpaan antara sahabat sahabat lama di satu tempat di kota bharu pada hari raya ke 4 tahun ini.

Sahabat kawe yang lebih 20 tahun kawe tak pernah bersua muka selepas tamat persekolahan dengar khabarnya kini telah menjadi seorang yang berjaya di dalam bidangnya di negara tersebut.

Mengikut perbualan diantara kawe dengan sahabat kawe nih,kata dia akan tiba di malaya pada 26-09-2008 di kuala Lumpur bersama dengan keluarganya untuk menyambut hari raya aidil fitri bersama keluarga di malaysia.

Kawe ingin menwar warkan kepada para sahabat ambo yang lain jikalau beraso nok jumpa mato dengan gu demo nih silalah hadir di majlis perjumpaan tradisi hari raya puak puak kita nanti di hari raya ke 4 nanti,tempat akan di bagitahu kemuadian nanti.....

Wednesday, September 17, 2008

PUAK KITO



Setiap tahun sambutan hari raya di adakan di sekolah tapi sambutannya tidak lah seberapa ...bukan kawe kato tapi dari mulut mulut orang yang lama bergelumang dengan SEMESTA ini atau Persatuan bekas bekas pelajar Sekoloh Menengah Sains Kelantan.....KENAPA PERKARA INI TERJADI?

Ada ore kata jaddik hambar begini ada beberapa sebab antaranya:

1. Wujudnya semangat kepuakan dalam batch jadik pergaulan dengan batch lain jadi hambar.

2. Jurang perbezaan umur antara junior dan senior menjadikan rasa hormat,rasa malu,rasa rendah diri membatasi pergaulan yang mesra.

3. Kelemahan pihak Semesta dalam menyediakan program program semasa perjumpaan ini.

Sejauh mana kebenarannya mengenai sebab sebab diatas kawe tak dapatlah memberi kepastian kerana kawe mempunyai pandangan kawe yang tersendiri mengenai perkara ini dan mungkin tidak dipersetujui oleh orang lain tapi bukan masalah bagi kawe jikalau orang lain tak setuju dengan kawe.

Boleh dikatakan hampir 90% pelajar sekoloh sains ni dari negeri kelate dan kita semua maklum sekuat mana semangat kenegerian/kepuakan ore kelate nih.Jaddik kalu adanya semangat kepuakan kepada batch sendiri dalam perjumpaan dalam semesta di sekolah atau dimana mana bagi kawe adalah perkara biasa dan lumrah ore kelate doh, tokleh nak kata perkara itu pelik atau luar biasa.Perasaan hambar dan tawar hati akan muncul bila dalam majlis tersebut apabila seseorang itu datang dan tiada kawan kawannya dalam batch yang sama turut serta,ini kerana bila melihat kemesraan dan kemeriahan serta riuh rendah suara orang lain yang batchnya datang ramai pada hari tersebut,kita mulalah merasakan diri kita terasing walaupun mereka yang dari kelompok yang ramai itu tidak mengasingkan kita ,cuma terlebih kemeriahan diantara mereka yang membuat kita rasa terasing.Jikalau kita berada di kelompok yang ramai itu perasaan terasing itu tak wujud.Pada pandangan kawe jangan salahkan ore lain atau batch lain kerana perasaan kita itu berpunca dari sikap kita dan batch kita sendiri.

Jurang umur adalah batas pergaulan yang wajib dipertahankan bagi kawe,kerana dah menjadi resam ore kelate yang di asuh dari kecil lagi supaya menghormati ore yang lebih tua.Orang muda hormat pada tua perkara biasa,bila batas batas ini dikekalkan maka kelihatan lah kemesraan itu pudar sedikit.Tapi bagi kawe kemesraan itu tidak hilang cuma adat dan pergaulan itu kita bataskan sedikit terutamanya bagi golongan yang muda.Jadik pengalaman golongan yang tualah perlu memainkan peranan yang lebih besar untuk mendekatkan jurang ini.

Pengalaman kawe tahun lepas bila berkunjung ke sekolah untuk menghadiri majlis sambutan hari raya SEMESTA bersama dengan batch kawe yang boleh dikatakan mendominasikan majlis tersebut kerana kehadiran kami yang ramai.

Pada pandangan kawe pihak pengurusan SEMESTA yang tidak berjaya untuk menjadikan majlis tersebut meriah untuk dihayati oleh semua yang hadir.Pada kawe seolah olah majlis tersebut diadakan bagai melepaskan batuk ditangga sahaja.Tiada program yang boleh melibatkan semua warga semesta yang datang melibatkan diri kerana tiada aktiviti aktiviti khusus yang di sediakan oleh pihak berkenaan.

Sampai disekolah terus ke dewan besar,daftar nama,bubuh nama di baju,makan-makan, bersalaman ,borak borak dikalangan batch sendiri yang lebih.Pada kawe AJK semesta kena lebih kreatif dalam hal ini.....lebih lebih lagi kehadiran dikalangan AJK sendiri pun kurang .

Pada tahun ini kawe ingin menyeru kepada sahabat sahabat kawe supaya pergilah ke sana jika mempunyai masa yang terluang ,untuk apa dan dapat apa pergi ke sana itu terpulang kepada diri masing masing .

Sunday, September 14, 2008

TUPPAT SOTONG



Setelah kawe jelajah beberapa tempat jualan juadah pasar ramadan di sekitar kuala lumpur akhirnya pencarian kawe berhasil di pasar Ramadan Sri Gombak baru baru ini.Bila terpandang saja langkah kaki kawe terkaku di situ ....kuat sungguh menderam pak cik ini kata hati kawe.

Kawe terus tanya pak cik tu berapa rial sekor nih Pak Cik ....dengan penuh semangat Pak cik tu royat kawe harga sekor beserta iklan sekali " panah panah lagi ni awe"hehehehe.

Kawe tanyo Pak cik tu ...kalau ambo nok kuah lebih boleh ko Pak Cik ,bolehhh bape ekor awe nok balas Pak Cik tu yang asal dari Pasir Mas.Kawe royat jumlah hok kawe nok beserta kuah lebih itu...bila kawe tengok Pak Cik tersebut macam tak percaya dengan jumlah hok kawe nok..sambil tersenyum dan berselamba kawe berkata ..ambo anak ramai Pak Cik dan kebetulan anak anak ambo berehi TUPPAT SOTONG nih .

Pak Cik tu tersenyum sambil berkata ...mulo Pak Cik pun berehi kakloh mugo ni tapi loni takleh makan doh sebab semut berehi do'oh air kencing Pak Cik loni.Setelah kawe bayar dan terima tuppat sotong dari Pak Cik itu kawe beredar dari gerainya dengan kepala hotak kawe dok teringat kata kata Pak cik tu "semut suka pada air kencingnya"

Dalam perjalanan pulang ke rumah kawe terkenang kembali berkenaan pertengkaran kawe dengan seorang doktor diawal awal ramadan berkenaan laporan medical check up kawe di sebuah klinik swasta.Bila doktor beritahu kawe bahawa kadar gula dalam diri kawe melepasi paras yang sepatutnya, kawe mempertikai lapuran makmal tersebut dan berhujah dengan doktor tersebut dan mengatakan kawe mengamalkan pemakanan yang betul sehinggakan doktor minta kawe listkan apa yang kawe makan setiap hari dan kawe terpaksa akur dengan doktor bila beliau mengatakan faktor keturunan .

Tapi berehi kawe kepada tuppat sotong,jala mas,nekbak,sira pise,buah tanjung,tahi itik ,akok dan lain lain yang boleh menambahkan kadar gula ini memang tak boleh nak diketepikan .Harap harap nasib kawe tidak serupa dengan nasib Pak Cik yang menjual TUPPAT SOTONG itu.

Kepada sahabat sahabat yang mempunyai tahap keberehian serupa kawe nih sila silalah ke hospital dan klinik untuk pemeriksaan .

FADILAT SOLAT TERAWIH

Diriwayatkan oleh Saiyidina
Ali (r.a.) daripada
Rasulullah S.A.W., sebagai
jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang
fadilat (kelebihan) sembahyang sunat terawih pada bulan
Ramadan . . .

Malam 1
Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama
sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari
Allah.

Malam 2
Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang
terawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang
beriman)

Malam 3
Berseru Malaikat di bawah ‘Arasy supaya kami meneruskan
sembahyang terawih terus menerus semoga Allah
mengampunkan dosa engkau.

Malam 4
Memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang
membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam 5
Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang
di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.

Malam 6
Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat
yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu Malaikat sekali tawaf),
serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya
Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan
sembahyang terawih poda malam ini.

Malam 7
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta
menolong Nabi ‘Alaihissalam nenentang musuh ketatnya
Fir’aun dan Hamman.

Malam 8
Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih
sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim
‘Alaihissalam.

Malam 9
Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya
seperti Nabi Muhammad S.A.W.

Malam 10
Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di
dunia dan di akhirat.

Malam 11
Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia
baharu dilahirkan.

Malam 12
Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya
(cahaya ibadatnya).

Malam 13
Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiaptiap
kejahatan dan keburukan.

Malam 14
datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta
Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.

Malam 15
Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat
dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam 16
Allah subhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada
neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.

Malam 17
Allah kurniakan orang yang berterawih pahalanya pada malam
ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam 18
Seru Malaikat : Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah
redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup
atau mati)

Malam 19
Allah Subhanahuwata’ala tinggikan darjatnya di dalam Syurga
Firdaus.

Malam 20
Allah kurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati
syahid dan orang-orang solihin.

Malam 21
Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.

Malam 22
Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita
dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang
Masyar).

Malam 23
Allah Subhanahuwataala binakan kepadanya sebuah bandar di
dalam Syurga daripada nur.

Malam 24
Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang
berterawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud)

Malam 25
Allah Taala angkatkan daripada siksa kubur.

Malam 26
Allah kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam
ini seumpama 40 tahun ibadat.

Malam 27
Allah kurniakan orang berterawih pada malam ini ketangkasan
melintas atas titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.

Malam 28
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000
darjat di akhirat.

Malam 29
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali
haji yang mabrur.

Malam 30
Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang
berterawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali,
lalu berfirman:

"Hai hambaKu : makanlah segala jenis buah-buahan yang
engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah
engkau dariapda air syurga yang bernama Salsabila, serta
munumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi
Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar’.

Wednesday, September 10, 2008

AIR TUANG......CAWAN TIADA

Pada hari sabtu yang lalu kawe telah menerima satu sms dari kenalan kawe yang memegang satu jawatan pengting dalam satu persatuan yang kawe sertai sebagai ahli biasa saja.Dalam sms tersebut menjemput kawe menghadiri satu mesyuarat ajk persatuan itu di office salah seorang ajk pada hari Ahad 5.00 petang.

Kawe reply sms tersebut dengan jawapan kawe tidak akan hadir kerana kawe ahli biasa sahaja dan tidak tidak memegang apa apa jawatan dalam persatuan tersebut,tetapi kenalan kawe menekankan kepada kawe supaya hadir juga kerana ketua tertinggi persatuan tersebut ingin berjumpa dengan kawe untuk membincangkan satu perkara mengenai program yang sedang dirancangkan oleh persatuan tersebut.......kawe mengalah dan bersetuju.

Keesokan harinya lebih kurang pukul 3.30 ptg satu lagi sms kawe terima dari kenalan kawe itu,sms kali ini berbunyi...meeting cancel kepada suatu tarikh yang akan diberitahu kelak tetapi untuk hari ini ditukar kepada majlis berbuka posa di sebuah restoren yang juga hak milik salah seorang ahli persatuan ini.

Setelah membaca sms kawe ambil keputusan untuk call kenalan kawe ini untuk bertanya kenapa dibatalkan dan juga untuk memaklumkan kawe tidak akan hadir kalu sekadar untuk majlis berbuka puasa tapi malangnya penggilan tak berjawab......jaddik keputusan kawe tidak akan hadir majlis buka posa tersebut hanya kawe dapat maklumkan kepada diri kawe sendiri sahaja.

Pada pukul 6.30 petang kawe dikejutkan oleh satu panggilan telefon dari ketua tertinggi persatuan tersebut dan bertanya kawe samada kawe gi ko dok......kawe terus jawab mengatakan kawe telah terima sms mengatakan meeting telah cancel dan si ketua berkata datanglah untuk buka posa kerana dia telah berada di sana sorang sorang dan kawe kata kalu lagu tu kawe akan pergi lah kesana.

Lebih kurang pukul 7.00 petang kawe sampailah di restoren tersebut dan melihat si ketua keseorangan didalam restoren ,setelah bersalaman dan bertanya ...mana yang lain lagi ?...dengan nada terpaksa si ketua menjawab belum sampai lagi .Bila kawe bertanya si ketua samada kenalan kawe yang memanggil semua ajk supaya hadir itu adakah beliau sendiri akan hadir,jawapan yang kawe terima beliau demam teruk hari ini sampai tokleh bangun dan dalam fikiran kawe terlintas mungkin jugak sampai takleh bercakap jugak kerana kawe call tak berjawab petang tadi .

Kawe tanya lagi tuan punya office untuk meeting datang tak jawab si ketua tak dapat di hubungi dan kawe cuba menghubungi tuan punya restoren tapi tak berjawab panggilan kawe mungkin kerana pada masa itu dah pukul 7.15 ptg.Kawe menghubungi seorang lagi kawan yang juga ahli biasa persatuan ini yang kawe tahu beliau jugak di jemput untuk kemajlis ini ,bila kawe tanya kenapa dia tak datang ....jawapannya dia memang dah bagi tahu untuk datang selepas berbuka tapi setelah kawe royat hanya kawe berdua sahaja yang ada di restoren ini maka dia kata dia akan terus datang selepas minum segelas air di rumahnya .

Setelah azan dan bacaan bissmillah selesai dan kurma di kunyah kawe termenung sambil melihat cawan cawan yang kosong di atas meja yang siap bersedia untuk menerima air yang di tuang dalamnya .

Bila merenung keadaan itu membuat kawe terpikir betapa berotaknya pekerja2 restoren gu kawe ini kerana menyediakan cawan sebelum menuangkan air.Tidak lama kemudian kawan kawe pun sampai ,jadik kami bertigalah pada hari itu,tidak lama kemudian tuan punya restoren call kawan kawe yang baru tiba tadi dan memaklumkan beliau tidak diberitahu pasal meeting dan majlis buka posa oleh kenalan kawe pada hari itu.

Sekali lagi pandangan kawe tertumpu kepada cawan cawan yang masih kosong tanpa dituangkan air diatas meja,sekali lagi fikiran kawe terlintas kepada kenalan kawe yang membuat jemputan untuk meeting dan majlis berbuka posa pada hari tersebut.

KEPADA KENALAN KAWE ITU PELAJARI CONTOH YANG DIBUAT OLEH PEKERJA RESTOREN YANG MENYEDIAKAN GELAS SEBELUM MENUANG AIR.DAN BUKAN GUNAKAN SURAT DOKTOR UNTUK MENYATAKAN AIR YANG DITUANGKAN TUMPAH ATAS MEJA .

Tuesday, September 9, 2008

"BARE" JOHN BEST




Panjang dan pendek harga yang berbeza itulah ketetapan harga yang dikenakan oleh john kepada sesiapa yang menginginkan "bare" beliau.

Kehebatan John memukau kelazatan nikmat para penggemarnya memang tiada tanding lagi khususnya bagi orang orang melayu di bulan ramadan ini.Dari mana datangnya dan asalnya JOHN ini sehingga digilai ramai orang terhadap "barenya".

Hanya Pak Ali yang memakai tongkat sahaja dari warisan melayu yang boleh mencabar kehebatan JOHN ini tetapi bila ditanya pada kaum wanita tentulah john menjadi pilihan hati mereka......hebat sungguh kamu john.

Kehebatan mu buat aku jadi sengsara john kerana setiap hari aku kena keluar mencari kamu untuk memenuhi hajat wanita dirumah aku john.

Terima kasih kepada Pak Ali kerana sudi meminjamkan tongkatnya untuk aku melangkah mencari john setiap hari,jasa mu amat besar Ali .........

Sunday, September 7, 2008

HATI SEORANG ISTERI

Alhamdulillah dalam 5 tahun yang terdekat ini sambutan terhadap program program yang dianjurkan oleh sahabat sahabat lama dalam kelompok warga kita semua boleh dikatakan mendapat sambutan yang amat memberangsangkan samada dari gu gu kita dari golongan lelaki mahupun dari golongan hawa.

Majlis tradisi sambutan hariraya di kb yang telah berjaya diadakan lebih dari 10 tahun tanpa ketinggalan adalah satu pencapaian yang amat amat boleh dibanggakan oleh kita semua dan majlis berbuka puasa juga mungkin akan termasuk dalam satu aktiviti tradisi bagi simpulan silaturrahim kita semua.

Disamping itu kita juga terdapat aktiviti aktiviti terkejut seperti riadah futsal,bowling dan saja saja nak minum teh ngan sahabat sahabat .Namun walaupun apa aktiviti yang kita buat yang penting adalah kesangggupan kita semua untuk sama sama terlibat walaupun terpaksa mencuri sedikit masa kita yang teramat sibuk dengan pelbagai perkara sibuk itu.

Bila mengenang kembali dizaman persekolahan kita semua dulu dengan kehidupan kita semua sekarang ini memang amat jauh jurang perbezaanya,cuma keutuhan semangat persahabatan yang terjalin yang masih tidak berubah antara kita ,ikatan inilah yang menjadikan kita semua seperti sebuah keluarga yang amat besar dan sering merindui hilai tawa diantara satu sama lain,boleh juga dikatakan satu hubungan yang amat unik yang mungkin tidak berlaku kepada masyarakat lain.

Namun didalam keghaiarahan serta keriangan kita ketawa bersama sahabat sahabat lama ,sering kali kita dengar suara suara kesal,suara suara sedih,suara suara tak paham,suara suara mengharap diantara kita semua.

Sering kali kita dengar luahan kurangnya sambutan dari sahabat kita kaum perempuan,susahnya sahabat kita golongan ini untuk turut serta,payah ore tino,doh jaddik bini ore payah lah nok jumpa saing saing nih.....itulah luahan luahan yang selalu kita dengar.

Setelah luahan berlaku maka jawapan jawapan yang tak resmi pun banyak juga kedengaran diantara kita yang tolong menjawab bagi pihak hawa ini.

Baso dio doh lah ore tino keno ikut kato tok laki, kalu ada anak kecik payahlah,sibuk kerana jadi bini ore,tunggu ore hantar dan lain lain lagi jawapan yang kita dengar dari mulut mulut sahabat kita yang bergelar suami ini.

Bila mendengar jawapan jawapan sebegini adakah ia mencermin kita sebagai suami telah tetapkan kepada isteri kita semua dan secara tak langsung kita pun pahamlah bahawa keadaan sahabat kita dari golongan hawa tidak dapat bersama sama kita didalam majlis2 tertentu adalah disebabkan peraturan yang telah kita tetapkan pada sang isteri kita sendiri.

Apa kata HATI SEORANG ISTERI jikalau kita sebagai suami selalu kemajlis majlis untuk bertemu sahabat sahabat lama hingga pukul 2 atau 3 pagi baru balik ke rumah. Sedangkan bila si isteri kita ingin mengajak kita untuk pergi temankan dia beserta anak anak untuk bersama sama dalam majlis sambutan raya dengan teman teman lama beliau lalu kita terus siap sedia dengan pelbagai alasan kita dan akhir sekali bila segala alasan kita dapat dipatahkan oleh isteri kita maka mulalah kita menggunakan kuasa kita sebagai suami dengan mengatakan ...tak payahlah nak jumpa2 saing nih awak doh ada tok laki ,anak kecik pulok tuh dan macam2 untuk menghalang hasrat itu.

Alhamdullilah kita akan jadi seorang suami yang sempurna bila isteri mengikut segala perintah kita sebagai suami .Hubungan kita dengan sahabat kita tak terputus dan hubungan sahabat isteri kita terputus kerana menginginkan sebuah rumahtangga yang bahagia dengan kita.

Hati seorang isteri ada tahap kesabarannya ......bila kesabarannya memuncak dan permintaannya juga kita kena penuhi seperti apa yang kita kenakan kepada dia .

Apa kata kita sebagai suami kalau sekiranya perkara ini berlaku heheehehehe.......takut ko bini ..ucapan biasa kita dengar......malas nak dengar ore tino beleber......takut kena tido dalam kereta ...malas nok bbaloh....dan lain lain lagi ucapan yang kita ucapkan tetapi hakikat yang sebenarnya ialah kita sayangkan isteri kita,kita sayangkan keluarga kita,kita sayangkan kebahagiaan kita jadi kita akan korbankan apa saja untuk mencapai apa yang kita inginkan bersama keluarga tersayang kita ini........SALAH SIAPA PADA MULANYA .

Tuesday, September 2, 2008

BBINI DUO

Terlebih dahulu kawe nok ucap tahniah kepada sorang gu kawe kerana melangkah dengan mengikut Sunnah Nabi S.a.w dalam kehidupan ....syabas juga diucapkan kerana telah menjadi pelopor dalam bidang yang amat amat diminati oleh orang lelaki dan bagi kaum hawa tak payah cakaplah hehehhee.

Desas desus ini dah lama kawe dengar tapi bila tidak kelih dengan mata sendiri kawe kira gossip liar saja.Bila kawe kelih dengan mata sendiri dan pengakuan dari tuan punya sendiri maka kawe merasa teramat bangga dengan pencapaian sahabat kawe ini.

Kepada gu gu kawe hok lain yang mempunyai hasrat dan keinginan untuk melalui jejak ini kawe sokong 2oo peratus kerana sebagai seorang lelaki itu adalah HAK kita memimpin .Langkah pertama untuk menuju kearah ini mungkin sedikit susah tapi kalau kita berniat ikhlas dan jujur yang susah itu adalah kejayaan yang paling manis untuk dinikmati.

Kita dah ada model ,jaddik kawe harap mana mana gu hok berkehendak tu janganlah segan dan silu untuk menuntut ilmu ini dengan sahabat kita yang telah berjaya menyeberangi lautan bara itu hehehehe.

Apa pun harus diingat sokongan kawe ini tidak bermakna kawe merelakan bahu kawe untuk memikul bebanan itu di pihak demo,kawe hanya mampu menyokong untuk melihat bahu demo rebeh memikul bebanan itu.

Kepada gu kawe hok alik sebelah lagi kawe hanya mampu berkata hidup di dunia ini tidak kekal dan payung yang kita dapati semasa hujan dan panas di dunia ini tidaklah seindah payung yang bersalut emas di sana nanti.

Sunday, August 31, 2008

SELAMAT BERPUASA


SALAM...

SALAM ramadhan buat semua teman2 tersayang ..di kesempatan ini saya memohon ampun segala dosa2 dan kelemahan saya..

baik yang saya sengaja atau tidak ..dan halal kan segalanya

moga ALLAH merahmati anda semua...

Allah yang maha besar, Ya Allah muliakanlah kami dengan keamanan, keimanan, keselamatan dan Islam. Tuhanku, Tuhanmu ialah Allah.


SELAMAT DATANG RAMADHAN AL MUBARAK
Sejarah Ramadhan
1) Ramadhan: ertinya panas terik
2) Bulan di turunkan Al Quran dan disebut (syahru ramadhana)
3) Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan.
4) Bulan dimana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.
5) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan.
6) Di pilih untuk ibadat puasa.
7) Di pilih untuk ibadat2 lain (tadarus Al Quran)

Kelebihan Bulan Ramadhan

1) Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
* doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.
* juga doa pada sepertiga malam.
10) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.

Amalan-amalan di bulan Ramadhan

1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
2) Menempah pakaian untuk Ramadhan
3) Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan
4) Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam
5) Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)
6) Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian)
7) Solat berjemaah setiap waktu
8) Solat jemaah di masjid/surau
9) Amalkan Qiyamulail walaupun pendek
10) Sahur diwaktu akhir
11) Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu
12) Mandi Janabat sebelum Imsak
13) Kurangkan tidur
14) Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh)
15) Tunaikan Solat Dhuha
16) Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor)
17) Tunaikan solat Rawatib
18) Jaga pacaindera
19) Elakkan gosok gigi pd waktu petang
20) hadiri majlis ilmu
21) Buat baik pd ibubapa
22) Isteri hendaklah taat pd suami
23) Banyakkan bersedekah
24) Berbuka dgn 3 biji kurma dan air yg belum dipanaskan oleh api
25) Berbuka bersama org tua
26) Jemput tetamu berbuka
27) Kurangkan berat badan
28) Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja)
29) Baiki hubungan suami isteri
30) Baiki hubungan jiran
31) Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap & perhiasan
32) Elakkan berbelanja berlebihan
33) Kuatkan kesabaran
34) Banyakkan selawat,istighfar, bertasbih
35) Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar)
36) Mengejut anak dan isteri di mlm Lailatul Qadar
37) Elakkan menonton TV yg mengandungi nafsu
38) Elakkan mendengar radio berunsur hiburan
39) Berdoa dgn nada lembut dan merayu
40) Jauhkan bercumbu dgn suami/isteri
41) Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau yg meninggal dunia
42) Melazimkan solat waktu
43) Elakkan sebelum berbuka bersiar2 yg menjadikan pandangan liar
44) Elakkan banyak berhutang
45) Melepaskan perasaan sedih melepaskan Ramadhan ditakuti tidak bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang
46) Tunaikan zakat fitrah

Cara Beramal Di Malam Lailatul Qadar (Malam 21-30)

1) Kepada Orang Tua Lemah Cara beramal solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah di masjid/surau, ini sudah dikira beramal Al Qadar
2) Orang yg tidak sanggup solat malam yang panjang
* Baca ayat akhir surah Al Baqarah
* Baca ayat Kursi
* Baca surah Yaasin
* Baca surah Al Zalazah
* Baca surah Al Qafirun
* Baca surah Al Ikhlas

3) Bagi orang yamg kuat dan cergas
* Bangunkan isteri dan anak
* Mandi
* Solat malam - Tahajjud, Taubat, Tasbih, Hajat, Istikharah, dan baca Al Quran

NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )

* Tarikh turunnya Al Quran
* Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amal2 yg baik

Cara Sambut Hari Raya

Jangan sekali2 disambut dgn hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagai kemungkaran dan kemaksiatan
Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal(sudah mati) menangis kerana peluang untukberehat telah berakhir.
Adalah di cadangkan semoga keluarga menziarahi kubur pada petang akhir Ramadhan atau jika kuburnya
jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar. Semoga mereka diampuni.
Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya
dan berdiri di pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah
sekali utk mereka. Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita
maka anak2 akan ingat kpd kita.
Takbir Di Malam Raya
Takbir sebenarnya mempunyai cerita di sebaliknya. Mengikut riwayat, bermula dari peperangan Ahzab.
Peperangan berlaku di dalam musim sejuk, kemudian Salman Al Farisi mencadangkan supaya di gali parit (Khandak) di
akhirnya peperangan ini di beri pertolongan oleh Allah dan kemudian dirakamkan di dalam Takbir.
Kesimpulannya
Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia sebaik2 bulan, penuh
keberkatan, pengajaran, mendidik mempunyai ketahanan dan penuh dgn amalan-amalan
untuk mendekatkan diri kpd Allah dan hubungan sesama manusia. Oleh itu bersiap
sedialah dari awal supaya ia benar2 mengubah sikap yg baik dan seterusnya
menjadi insan yg soleh/solehah. Semoga dipertemukan di Ramadhan yang akan datang.
*Doa utk menghilangkan baran, maklumlah waktu lapar memang lekas naik angin....
Rujuk kepada Surah Al-Anbiyakk ayat ke 69. Sebelum minum baca doa dan
tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak, suami dll). Insyaallah cuba amalkan.

Wallahua'llam.
SELAMAT BERPUASA

Wednesday, August 27, 2008

KETTIK LADO


SATA kuala kemamang memang benda hok kawe tokleh elak kalu lalu ikut jalan tu,masa cuti sekolah baru baru ini kawe memilih untuk melalui kuantan,kemaman dan terengganu dalam perjalanan kawe untuk sampai ke kota bharu.

Di kuantan kawe berpelung menziarahi saudara mara yang berada di sana,dalam program kawe juga nak berjumpa dengan Matt Ittik tapi masa dia dan kawe tidak mengizinkan untuk kami bersua muka ....mungkin di lain masa.Kawe juga menghubungi piye untuk minum teh tapi disebabkan nenekndanya meninggal dunia jadi dia terpaksa tergesa gesa untuk pulang ke kota bharu.

Jadi SATA di kuala kemaman lah yang dapat kawe bersua muka,dalam seumur hidup kawe memang tidak pernah menyesali untuk bersua dan bertemu dengan SATA kuala kemaman.Ada orang kata otak otak lebih mengiurkan dari SATA ....tapi bagi kawe sata tetap dihati .

Ramuan hok buat otak otak nih kawe dengar kabar la berasal dari isi ikan bukan otak ikan,bukan otak udang,otak lembu jauh sekali tapi bila makan otak otak dari isi ikan ni otak kita kata sedap bagi ore hok berehi serupa kawe lah.

SATA pun dibuat dari isi ikan jugak bunyi bunyinya tapi di campur dengan rempah rempah lain lagi untuk mendapatkan rasa lebih sedap lagi .Ada jugak ore royat kawe lada pun nyo tumbuk bubuh juga dalam sata nihh.

Ore hok berehi serupo kawe kalu saloh "kettik Lado" dalam isi ikan tu beso doh tidaklah nok melenting aloh mano kalu saloh terkekoh lada hok tumbuk tak hancur.

Pada gu gu ambo hok tok berapo beso makan sata nih satt gobbar kalu nak belajar makan sata nih....kalu ssaloh tergigit lada pung tak lah sampai berair mata serupo dok mamoh lada burung .

Makan sedap perut kenyang sendawa lega hok kaya tokey jugak heheheh

Monday, August 25, 2008

MENYESAL SEUMUR HIDUP TEGUR !

Salam,ada no hp si anu tak?.Raso supo dia dok disebelah sayo.Sejid Sg Koyan .Gelap tok berapo napok muko.

Itulah ayat ayat sms yang kawe terima dari seorang sahabat lama kawe pada 19 ogos pada pukul 7.45 malam yang pada ketika itu kawe sedang memandu untuk menuju ke satu tempat di kota bharu.Setelah sampai ke destinasi ambo maka kawe replylah sms kepada sahabat kawe yang bergelar PUAN itu untuk menyerahkan no hp sahabat kawe yang bergelar si anu itu.

Tidak lama kemudian kawe terima lagi satu sms dari PUAN tersebut "tq" walaupun ringkas tapi amat melegakan hati kawe kerana ;

1. Sms dan maklumat yang kawe ingin sampaikan kepada PUAN sudah selamat di sampaikan dengan jelas.

2. 2 orang sahabat lama kawe dapat berjumpa walaupun secara tidak dirancang.

Lebih kurang 2 jam kemudian kawe terima satu lagi sms dari PUAN ini yang berbunyi " Lain kali tokse tegur doh si anu ,dia serupo tok kenal jah kito.Menyesal seumur hidup tegur!"


Tergamam sebentar bila habis baca sms dari PUAN sahabat kawe nih .Untuk melegakan perasaan sahabat kawe hok tngah kecewa ini kawe balaslah sms dia dengan berkata segala kemungkinan yang berlaku dipihak si anu.

Sitiuasi sebenar pada hari itu kawe tak tahu kerana tak nampak tapi kekecewaan PUAN tersebut terhadap Si anu kelihatan jelas berdasarkan kepada sms yang di hantarkan kepada kawe.Di sebelah pihak si anu pula kawe tak tahu apa yang sebenarnya berlaku pada hari tersebut.

Apapun alasannya pada pandangan kawe keadaan ini tidak sepatutnya berlaku,bukan bermaksud kawe nak menyebelahi sahabat kawe hok PUAN itu tapi bila melihat kepada semangat yang ada pada beliau untuk menegur seorang sahabat yang mungkin berpuluh puluh tahun tak jumpa hinggakan sanggup bertanya kan no hp daripada orang lain dan akhirnya dilayan secara acuh tak acuh dari si anu .

Kepada Si Anu jikalau terbaca tulisan kawe ini ingatlah seseorang itu tidak akan sesuka hati menegur kita bila berjumpa dimana mana .Orang yang berani menegur kita itu mungkin orang yang mengenali ,mungkin sahabat,mungkin kawan lama,mungkin teman lama dan mungkin tersilap orang .

NAMUN WALAU APAPUN KEMUNGKINANNYA TIDAK SALAH UNTUK KITA MEMBERI LAYANAN YANG SEDIKIT MESRA KEPADA MANUSIA LAIN KERANA KITA SAMA SAMA MANUSIA TAK KIRALAH APA PANGKAT YANG KITA ADA ,BERAPA KEKAYAAN YANG KITA ADA.

Sunday, August 24, 2008

NASI AIR MAK SU NAB


saudara tuan loyar nije diantara sahabat sahabat kawe hok yang terawal kawe jumpa di kb semasa kawe kelik ke kb baru baru ini.

Walaupun beliau begitu busy dengan tugas tugas harian beliau di pejabat guaman beliau yang terletak di Buloh Kubu tapi demi seruan dari sahabat lama beliau meluangkan masa beliau untuk menikmati nasi air mak su nab di berek 12 dengan kawe baru baru nih.

Berbual dan bertanya kabar mengenai sahabat sahabat di kb adalah perkara yang menyeronokkan bagi kawe,walaupun kita semua tahu bahawa kebanyakkan sahabat2 kita mempunyai banyak kerenah masing masing tapi kerenah yang amat senang untuk buat kita semua tersenyum kerana itulah sahabat kita yang tidak berubah dari dulu lagi .

Isu "saudagar" Jahar adalah yang terhangat ,terpanas dan paling laris di kb dewasa ini .....TAHNIAH kepada jahar kerana berjaya menonjolkan diri dikalangan sahabat sahabat lama kawe di kb....

"TUAK MASAM"

video





video

21 ogos saudara kappok dan saudara Pudin tuak telah gi jemput kawe di taman Sari Kb untuk tubik gi kena teh tarik.Dalam perjalanan nok gi ko stadium kawe call Abbe untuk diajak sekali ,kami gi jemput Abbe di MPKB .

Setelah dok minum teh di stadium bermacam macam kisah lama semasa di sekolah diungkit dan diceritakan kembali untuk dijadikan bahan ketawa oleh kami semua.

Cerita yang amat menarik kali ini ialah berkenaan dengan "Tuak Masam", saudara pudin masih dapat menceritakan dengan detail dan jelas mengenai tuak masam ini yang membuat kami semua tak kering gusi untuk ketawa berdekah dekah.

Nama watak watak yang memainkan peranan mengenai tuak masam ini juga disebut satu persatu oleh pudin .

Kawe toksir cerita terperinci disini mengenai kisah ini tapi jikalau mereka yang pernah terlibat dan dapat duduk bersama untuk mengimbasi kembali kenangan ini sudah tentu amat menyeronokkan .

sedang kami asyik bercerita muncul pula 2 sahabat kami yang mukanya sentiasa bercahaya dan berseri dengan senyuman terhadap sahabat sahabat lama.

Seperti biasa bila mereka muncul akan ada saja cerita cerita terbaru untuk dijadikan bahan ketawa oleh kami.

Perbualan kami tak boleh lama kerana saudara kappok terpaksa balik awal kerana pada sebelah petangnya akan bertolak ke kl dan abbe serta matt lite kena gi make gulai .

NASI ULAM PADANG TEMBAK


video

Pada 19 ogos 2008 kawe,matt Lite,Matt Boo dan Kappok telah mengadakan satu kunjungan hormat ke office jahar Kurrap di Pengkalan Chepa.

Ketibaan kami sebagai tetamu yang tidak diundang disambut dengan penuh perasaan terkejut tapi mesra dari saudagar jahar .

Kami menghabiskan masa lebih kurang setengah jam di pejabat jahar yang menjadi tumpuan utama ialah urusan "bisnes" antara kami dan saudagar jahar.Walaupun saudagar kelihatan amat sibuk tapi demi urusan bisnes dengan sahabat lama gurauan dan hilai ketawa tak dapat dielakkan lagi.

Walaupun urusan bisnes tidak dapat persetujuan antara kami tapi ikatan persahabatan kami tetap utuh dan berkekalan selamanya.Setelah urusan bisnes gagal kami mempelawa saudagar jahar untuk menikmati makan tengahhari di restoren Ulam dihadapan pejabat beliau tapi malangnya oleh kerana kesibukannya beliau tidak dapat bersama dengan kami untuk menikmati keenakan nasi budu berulamkan petai yang menjadi kegemaran matt lite serta masakan ikan patin masak lemak menu utama pilihan kappok serta air sirap tarik tali minuman yang dipesan oleh matt boo.

Sambil menikmati juadah makanan yang enak itu kami berbincang dan merancang untuk mengadakan satu perjumpaan dengan sahabat sahabat yang lain di kb pada sebelah malamnya.

Saturday, August 9, 2008

Kesetiaan Seorang Sahabat

Dalam 2 minggu yang lepas kawe dikejutkan dengan satu panggilan telefon dari seorang yang kawe kenali tetapi kawe tidak menjawab panggilannya pada waktu itu kerana waktu tido kawe belum cukup lagi walaupun waktu tersebut merupakan waktu yang amat amat sesuai bagi seseorang yang lain untuk menghubungi kawe…..Tetapi disebabkan kawe mempunyai kuasa untuk menjawab atau tidak panggilan itu maka kawe tetap betul lah.

Setelah tido kawe cukup dan selesai mengisi perut sambil menghidupkan sebatang rokok kegemaran kawe ,terlintas difikiran kawe tentang orang yang menelefon kawe tadi.Kawe call dan bertanya apa tujuan beliau menelefon kawe tadi ,orang tersebut yang kawe takkan sebut namanya disini royat ko kawe dia nak minta pandangan dan pendapat kawe mengenai satu perkara yang ditawarkan kepada beliau oleh seorang saing kawe kepada beliau yang melibatkan wang ringgit.

Kawe terkedu jugak mendengarnya dan orang tersebut berkata kepada kawe dia mempunyai wang yang cukup untuk beri komitmen kepada perkara tersebut.Kawe mendengar dengan penuh teliti penjelasan orang tersebut tanpa berkata apa apa.Diakhir perbualan orang itu bertanya kepada kawe lagu mano?....maksud dia gakkk kalu kawe kata saing kawe hok call dia tu seorang yang boleh dipercayai dan jujur serta kalu kawe beri jaminan 100% maka dia tanpa ragu ragu akan bagi komitmen lah.Kawe jawab ko dia nantilah dulu kawe bertanya khabar sahabat2 kawe hok lain kerana kawe pun dah lama tak berjumpa dengan saing ambo hok tuh tu ….lagi pun kawe baru kelik ke Malaya tak tahu sangat perkembangan semasa saing2 dan kawe berjajnji akan call dia esok untuk bagi tahu pendapat kawe.

Setelah talian telefon dimatikan kawe cucuh sebatang lagi rokok kegemaran kawe,dalam hati kawe terlintas mari adakah KESETIAAN aku kepada seorang sahabat akan diuji kali ini.Dalam keralitan kawe dok hembus asap rokok itu kawe menghubungi seorang lagi sahabat kawe yang kawe yakin sahabat kawe hok nih lebih tahu tentang perkembangan terkini sahabat kawe hok tuh.Kawe takkan cerita isi perbualan kawe dengan sahabat kawe hok nih cukup kawe katakan kawe dah dapat sedikit gambaran mengenai sahabat hok tuh ,diakhir perbualan kawe minta sahabat kawe minta tolong sahabat kawe hok nih royat ko sahabat kawe hok tuh supaya call kawe kalu GOTTU hok dia nak.

Lima minit kemudian hp kawe berdering bila kawe tengok no sahhlah sahabat kawe hok tuh dah call kawe dan kawe tidak lorat nak jawab panggilan dia kawe lebih mementingkan kegemaran kawe dinyalakan dulu sehingga hp kawe berhenti berdering.Setelah kawe menghembus kepulan asap yang pertama hp kawe berdering lagi ,kali ini kawe cepat2 menjawab panggilan itu dan terdengarlah suara sahabat kawe yang merdu itu,sahabat kawe ni mungkin terlalu sibuk mengejar masa atau takut bil telefon nya tinggi kawe tak pastilah tapi dia terus kepada apa yang dia hendak dari kawe.Tetapi setelah kawe persoalkan beberapa perkara yang dia utarakan kawe dapat rasakan beliau sudah tidak berminat lagi nak keccek ngan kawe mungkin bagi dia buang masa tapi hasilnya takder kut hehehehe…..janganlah gelojoh sangat saing weiiiii …itu hanya kata kata dalam hati kecil kawe lah dan akhirnya sahabat kawe ni matikan talian telefon dengan misi yang tak Berjaya.

Kawe call seorang lagi sahabat kawe yang akan dipanggil sebagai mangsa selepas ini,setelah kawe mendengar cerita dari mangsa ini barulah kawe betul betul faham keadaan duduk yang sebenarnya.Melalui mangsa ini kawe diberitahu lebih kurang macam mana modus operandi sahabat kawe hok tuh tu.

Kawe sangat sangat menghargai semangat setiakawan/kesabaran/ikhlas tolong kawan mangsa ini walaupun dirinya sendiri mengalami kesusahan dan kepayahan yang dihadapi dari pihak yang lain demi angkara sahabat kawe hok tuh.

Pada keesokan harinya kawe ambil keputusan untuk memilih jalan KESETIAAN KEPADA SAHABAT kawe hok tuh dan terus menelefon orang itu yang meminta pendapat kawe dan royat ko dia tak payahlah bui apa apa komitmen kepada sahabat kawe hok tuh kerana perkara yang beliau kemukaan itu banyak menimbulkan persoalan persoalan.

Kepada sahabat kawe hok tuh kawe ucapkan carilah kekayaan didunia ini untuk kesenangan dalam hidup tapi janganlah MENODAI kepercayaan sahabat sahabat disekeliling kerana kemungkinan pertolongan daripada sahabat sejati dikala kita dalam kesusahan jangan diketepikan.Jikalau sahabat kawe hok tuh terbaca tulisan kawe ini jangan lah anggap kawe telah menodai nilai kesetiaan persahabatan kawe dengan demo sebaliknya cubalah fahami molek .

Kepada para pembaca sekalian kesetiaan kepada sahabat bagi kawe adalah menyelamatkan seorang kawan/sahabat dari dimusuhi/dibenci/dicerca oleh manusia lain.

Kerang Bakar di Kg Baru


Matt lite dan Jeman sedang menikmati kerang bakar di kampung baru .....pertemuan dua sahabat yang pernah tinggal sebumbung ,makan nasik sekawah,minum air satu gelas dan ambil air sembahyang satu kolah ....

Jeman nampak keletihan kerana baru saja menyelesaikan tugas di salah satu bank terkemuka di ibu negara ...

matt lite kelihatan bersemangat dok koyok kerang bakar walaupun mata mengantuk kerana malam tadi tidur pukul 4 pagi kerana dok melayan kerenah APPek di bangsar.....