Monday, May 30, 2011

TGNA "'MENYUKAI"' RASUAH DALAM MENOLAK PERPADUAN?





RASUAH adalah satu fanomena baru yang bergerak tanpa batas dan sempadan lagi pada hari ini mungkin TIDAK keterlaluan jika kawe katakan bahawa fanomena Mukabuku yang melanda dunia mempunyai impak yang tidak boleh dikesampingkan kesannya .Mukabuku bukan sahaja menjadi medan hubungan sosial yang amat penting dan mempunyai pengaruh yang besar dalam pembentukan pemikiran baru dalam minda manusia sejagat.Virus mukabuku ini telah memasuki gelombang pemikiran pemimpn untuk berhubung dengan rakyat,menjadi alat perhubungan ahli ahli keluarga untuk bertanya khabar ,menjadi satu alat perhubungan untuk menjejaki kawan kawan yang gagal dijejaki sebelum ini dan menjadi medan/pentas dakwah kepada para ulama ulama dunia dalam menjalankan dakwah di alaf baru ini.Sesiapa sahaja yang tidak mempunyai satu akaun yang didaftarkan sebagai mukabumi maka bolehlah dianggap ketinggalan dalam segala segi dewasa ini.Apakah fanomena RASUAH juga bergerak DERAS sehebat mukabuku ini di bumi MALAYSIA?

Mengikut TAFSIRAN Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:

  • Meminta/Menerima Rasuah
  • Menawar/Memberi Rasuah
  • Membuat Tuntutan Palsu
  • Menyalahguna Jawatan/Kedudukan
Apakah sekarang ini jika rakyat Malaysia tidak terlibat atau jikalau tidak menghidu kentut RASUAH ini akan dianggap KOLOT atau ketinggalan dalam perjalanan hidup di bumi Malaysia? Kawe tidak tahu mungkin anda diluar sana lebih arif dan lebih adil dalam pembuat penghakiman.

"Peserta terkejut" ,Begitulah laporan dari malaysiakini mengenai pendedahan yang di buat oleh TGNA dalam satu majlis yang beliau dakwa bahawa " 5 kali cuba pujuk Nik Aziz,tawar 3 menteri".Kawe rasa bukan hanya orang yang ada dalam majlis itu sahaja yang terkejut bahkan seluruh rakyat Malaysia yang BENCI pada rasuah akan terkejut melainkan UTUSAN MALAYSIA dan tuannya.Apakah benar dakwaan yang dibuat oleh TGNA ini? Atau apakah benar berita yang dilaporkan oleh Malaysiakini ini? Kawe tidak tahu ...Cuma andaian dari hasil berita yang disiarkan dan logik yang patut sahaja yang boleh menterjemahkan kesahihan itu.Sebarang andaian yang hendak dibuat adalah perlu bersifat adil maka andaian BENAR dan TIDAK benar perlu dihalusi untuk mengintai kesannya.

Jikakalau TIDAK BENAR yang dipilih maka hanya 2 pihak sahaja yang akan menerima kesan iaitu TGNA dan Malaysiakini.Samada TGNA yang berbohong atau Malaysiakini yang berbohong perlu disiasat.Apakah rakyat Malaysia akan percaya TGNA seorang yang suka bercakap BOHONG? Apakah ada agenda tersembunyi untuk memburukkan watak "SUCI" TGNA dengan menyiarkan cerita PALSU  dari Malaysiakini? Pakat pakat carilah jawapannya jika RASUAH itu satu perbuatan yang jijik bagi ANDA dan sila abaikan pencarian itu jika ANDA sudah menganggap RASUAH itu seperti sarapan pagi yang perlu diisi kedalam perut menjelang makan tengahari.

Jikalau BENAR pula yang diteliti ,maka kesannya akan bergelombang ke  satu Malaysia MELAINKAN  rakyat Malaysia sudah menganggap untuk mengenyangkan perut di tengah hari pun perlu kepada RASUAH termasuklah TGNA sendiri. 5 cubaan menawarkan/memberi rasuah seperti tafsiran SPRM adalah suatu perkara yang amat serius.Kenapa sampai 5 kali TGNA baru dedahkan?Kenapa pula pendedahan yang dibuat oleh TGNA mempunyai mirip pendedahan video seks DSAI iaitu mendedahkan kepada satu kumpulan yang dipilih bukan kepada pihak yang berwajib?Masuk diakal kawe jika kali pertama TGNA mengambil pendekatan tidak hendak mengaibkan pihak terbabit ,kali kedua memberi nasihat sebagai seorang Tok Guru kepada murid,kali ketiga memberi amaran 'KERAS". Apa alasan TGNA untuk kali keempat? dan tindakan yang diambil untuk kali kelima adalah bukan satu tindakan yang "waras" bagi seorang Tok Guru seperti TGNA bagi kawe.Apakah TGNA pun menyukai RASUAH? Walaupun penolakan kepada PERPADUAN dengan UMNO adalah satu langkah yang kawe persetujui yang diambil oleh TGNA.

Dimana pasukan gelombang merah yang diketuai oleh Ketua 'pemberontak" UMNO Kelantan yang amat BENCI kepada rasuah waimah kek sebijik pun.Kenapa tidak bergegas belarak ke pejabat SPRM supaya membuat siasatan  keatas TGNA dan pihak yang terbabit?Apakah Nuar Balla yang selalunya "cerdik" dalam hal ehwal RASUAH yang melibatkan TGNA kini sudah menjadi BODOH kerana yang menawarkan RASUAH kali ini adalah "tuan punya"UTUSAN MALAYSIA? Dimana angakatan pejuang JIHAD no satu Malaysia yang juga jaguh kepada semua isu yang melibatkan report polis ,diam ,kaku dan bisu sahaja? Apakah memerangi RASUAH ini bukan satu JIHAD bagi Braheng Ali dan konco konco jihadnya?

Dimana pemuda pemuda PAS yang jiwa mereka ditanamkan dengan roh roh islamnya ketika Tok Guru mereka dihina dengan perbuatan JIJIK ini?Apakah kini wang rasuah daripada UMNO sudah tidak JIJIK lagi bagi mereka?Dimana anggota BERSIH? Apakah perbuatan ini SUCI?

Betul RASUAH itu belum berlaku kerana tawaran yang tidak diterima maka urusniaga tidak berlaku .TETAPI apakah PAS hendak dikenali sebagai sebuah parti yang boleh dibawa berunding untuk urusniaga "RASUAH" dan meletakkan PAS lebih baik dari UMNO yang suka kepada RASUAH?


Saturday, May 28, 2011

DARAH KELATE ATAU DARAH MELAYU PATUT PERINTAH MALAYSIA?



Buat pertama kalinya dalam hidup kawe melangkah kaki untuk mendengar ceramah politik  atau merasai sendiri suasana yang sebenar .Didalam poster tercatat majlis bermula pukul 9.00 malam ,kawe tiba di tempat ceramah tersebut 15 minit lebih awal .Setelah menunggu hampir pukul 9'30 malam namun wajah wajah penceramah yang akan berceramah belum kelihatan lagi walaupun sudah ramai orang ramai yang memenuhi ruangan tempat duduk . 45 minit menunggu bukanlah suatu perkara yang kawe boleh bertolak ansur walaupun kawe mempunyai masa untuk menunggu lebih lama .Kawe menghubungi salah seorang penceramah pada malam itu untuk bertanya pukul berapa majlis akan bermula .Kawe tidak bertanya kepada pihak penganjur kerana untuk menerima JAWAPAN penceramah "sudah dalam perjalanan" Bukanlah jawapan yang kawe kehendaki.Kini barulah kawe faham dalam mana mana ceramah samada PAS atau UMNO berkenaan dengan masa bermulanya majlis mereka akan menggunakan masa "janji melayu" .

Pada pendapat kawe perkara 'JANJI MELAYU" ini boleh diubah,  bila samada PAS atau UMNO betul betul berhasrat menunaikan janji mereka .Apakah jatuh standard seorang pemimpin jikalau datang lebih awal setengah jam untuk menaburkan janji janji mereka? Apakah dengan datang lewat setengah jam itu menandakan janji janji mereka adalah semuanya benar dan tiada yang tidak benar melainkan benar benar belaka? Jikalau pemimpin UMNO lewat sampai tidaklah susah untuk kawe cari sebabnya TAPI apabila perkara yang sama berlaku dikalangan PAS adakah mereka juga mengalami FOBIA ?

Ketiga tiga penceramah malam itu mengutarakan isu isu semasa yang hampir sama saja untuk diperlunakkan ke telinga para hadirin. Isu kebuasan ,kezaliman ,kekurangajaran pihak UMNO dihambur keluar dari bibir nipis para penceramah. Isu minyak dan gas yang bersangkut dengan IPP dikupas dengan cara yang mudah difahami oleh penceramah pertama dengan baik .Manakala penceramah yang kedua pula agak lantang dengan bahasa bahasa sinis mengutuk pemimpin yang tertentu di pihak lawan . Khalayak pun ikut teruja dengan gaya pidato yang bersemangat dari penceramah yang kedua ini . Berjaya membangkit semangat pendengar bila didengari bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilakukan.Tapi adakah cukup untuk membangkit semangat sahaja TANPA pengisian MAKNA kepada maksud untuk disampaikan? Setiap parti politik mempunyai startegi masing masing ...kawe tak tahu ..

Tumpuan kawe adalah kepada penceramah yang ketika yang mana "kopiah putih " yang  diletakkan diatas kepalanya untuk mengantikan songkok tinggi yang usang masih baru dan bersih kelihatan.Mohd Soberi memulakan ucapan dengan ketersasulan yang patut di "sasul" kan memandangkan hampir 3/4 dari usianya bersama UMNO. Menceritakan siapakah dirinya yang sebenar dalam UMNO sebagai mukaddimah ucapan.Isu yang dikupas oleh Soberi adalah mengenai janji TGNA membina sebuah stadium baru kepada rakyat dan peminat bolasepak di negeri Kelantan. Beliau juga mendedahkan rahsia pertemuan antara Anuar Musa dengan Perdana Menteri mengenai rancangan untuk merampas kembali negeri Kelantan dari PAS.Kemunasabahan yang digunaipakai oleh Anuar Musa dalam pertemuannya dengan Perdana Menteri adalah amat munasabah iaitu 500 juta untuk membina sebuah stadium baru di Kelantan dan gerenti kelantan akan menjadi milik UMNO. Mohd Soberi juga memuji langkah tindakan politik yang diambil oleh TGNA memintas Anuar Musa dalam isu sebuah stadium kepada rakyat Kelantan ini.Kawe tidak bersetuju dengan Soberi bahawa langkah yang diambil oleh TGNA itu dapat mematikan langkah Anuar Musa malah langkah ini lebih menguntungkan Anuar Musa bagi kawe.

TGNA hanya mampu membina sebuah Stadium yang berharga RM 159 (kalau tak silap) dan jikalau PM meluluskan permintaan Anuar Musa sebanyak 500 juta maka diatas kertasnya Anuar Musa boleh membina 3 stadium yang sama saiz yang dibina oleh TGNA. Apakah rakyat Kelantan akan masih memilih PAS dalam PRU 13 jika ketiga ketiga Stadium Anuar Musa mula dibina bulan depan?Samada ada rakyat Kelantan hendak memilih Kerajaan yang hanya mampu bagi satu Stadium atau memilih "bakal" sebuah kerajaan yang mampu mengadakan 3 buah stadium sebelum menjadi kerajaan? Kerajaan atau bakal kerajaan MANA , yang akan  menang nanti bukan menjadi minat kawe untuk dalami TAPI sebagai rakyat kelate kawe akan merasa amat bangga kerana dalam satu masa yang sama negeri kawe akan memiliki 4 stadium bolasepak moden. Ada sesiapa diluar sana GATAL mulut nak kata ini satu PEMBAZIRAN? Pemuda "pemberontak" UMNO Kelantan  sepatutnya sudah bersedia dengan jentera gelombang merah mereka untuk menyerbu pejabat perdana menteri di Putrajaya untuk mendesak Najib serta Rosmah meluluskan segera permintaan dari Anuar Musa itu dan kawe juga menyeru pemuda pemuda PAS untuk menyokong desakan dari "pemberontak" UMNO ini kerana mereka mempunyai masalah dari segi jumlah ahli . Tidak rugi untuk rakyat kelantan jika pemuda PAS membantu "pemberontak" UMNO dalam hal ini.

Pada firasat kawe Anuar Musa sudah taubat nasuha berkenaan isu PPRT beberapa tahun dahulu MUNGKIN hahahaha...Satu halangan saja lagi dalam perkara ini iaitu 'DARAH" .Apakah Najib yang berdarah 'Melayu" itu sanggup melihat dengan putih mata untuk meluluskan permintaan ini kerana yang akan mendapat kemudahan dan "hasil" nanti adalah 'Melayu Kelate'? Mungkin jikalau Ku Li yang menjadi Perdana Menteri Malaysia permintaan ini akan berjaya tanpa ada apa apa kemuskilan yang banyak.

Bila menyebut mengenai "DARAH" ini kawe amat teruja dengan ucapan Soberi seperti yang dapat didengari dalam video diatas.Sebagai seorang ore Kelate yang berdarah melayu kelate perbuatan Stopa Mamat memang patut di gelar sebagai "PENGKHIANAT" kepada orang Kelantan atau panggilan yang lebih mesra bagi kawe adalah "kelate murtad".Rakyat Kelantan tidak perlu kepada pemimpin seperti Stopa Mamat ini walau macam mana bijak sekali dan 'BAIK" nya beliau.Melayu Kelate tidak sepatutnya menjadi 'HAMBA' atau pak turut kepada Melayu melayu lain di malaysia ini.Seorang sahabat kawe ada mengirim satu maklumat bahawa satu kajian DNA yang dilakukan keatas orang melayu di Malaysia.Hasil kajian tersebut didapati bahawa DNA Melayu Kelantan tidak sama dengan melayu melayu lain di Malaysia. Kawe tidak hendak cerita panjang mengenai DNA ini...

Walaupun kawe amat amat bersetuju dengan Soberi dalam hal ini namun 'KUDRAT" Soberi sudah tidak sekuat zaman mudanya dulu untuk membina semangat BARU kedalam JIWA ore Kelate seperti beliau membina UMNO baru suatu ketika dahulu.Kemampuan Soberi merayu supaya rakyat kelate masih mengekalkan Kerajaan TGNA dalam PRU 13 dalam ucapan penutupnya . Kawe berpendapat ini merupakan satu ucapan penutup yang lemah dan tidak bersemangat dalam kotak pemikiran kawe.Sudah tentulah Soberi lemah kerana beliau tidak mampu untuk mengekalkan usia TGNA selamanya ...hahahaha

Rakyat Kelate memerlukan seorang anak Kelantan yang berdarah Kelantan yang mempunyai cita cita untuk memimpin seluruh melayu yang ada di bumi malaysia ini.Jika 'BENAR" ada dikalangan pemimpin pemimpin PAS yang berdarah Kelate bukan bersifat sama jenis seperti Stopa Mamat SEHARUSNYA sekarang ini tonjolkan diri ,lahirkan kebolehan yang ada ,cetuskan satu idea untuk memastikan mana mana orang Melayu yang akan memimpin Rakyat malaysia dimasa hadapan nanti mesti berada dibawah 'RADAR" melayu kelate.Mungkin Husam Musa belum cukup ranum untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia tetapi jika diberi pilihan kepada orang Kelantan samada Anuar Ibrahim atau Husam Musa yang patut dipilih? Apakah PILHAN DEMO WAHAI MELAYU KELATE?

Melayu kelate yang berada diluar kelate selalu digelarkan sebagai 'yahudi' malaysia oleh melayu melayu lain di Malaysia. Apakah DEMO WAHAI ORE KELATE merasa bangga dengan gelaran ini? kalu demo rasa bangga dengan gelaran ini maka carilah dan pilihlah mana mana pemimpin melayu Kelate yang ada di malaysia ini yang bercita cita dan berwawasan untuk "mengawal" Putrajaya dari Kota Bharu. Israel tidak perlu jaddik USA untuk mengawal seluruh dunia.ORE KELATE tidak perlu jaddik Perdana Menteri untuk kawal Malaysia. TGNA telah menunjukkan cara yang sebenar untuk menjadi ore kelate yang digelar "yahudi " Malaysia .

Pak Lah dan Najib cari TGNA untuk perpaduan UMNO -PAS ... Anuar Ibrahim cari TGNA untuk penubuhan Pakatan Rakyat menjadi realiti...Maknanya TGNA adalah kuasa penentu bagi kedua dua pihak untuk menggusarkan mereka atau untuk tidur yang tenang di malam hari .Kalu TGNA berjaya meletakkan darah melayu kelate menjadi satu kuasa yang ada kuasa penekan tidak MUSTAHIL bagi pelapis untuk menguasai Putrajaya tanpa mempunyai kerusi di sana.

Monday, May 23, 2011

PASIR PUTEH PUSAT BIAK "YAHUDI ASAL" DITANAH MELAYU?





Pada akhir tahun 2010 kawe ada memuatkan kisah seorang pemuda dari Pasir Putih yang menikah dengan seorang wanita yahudi di German.MELAYU NIKAH YAHUDI . Sekembali kawe ketanah air dari tanah Arab dan sebelum kembali ke tanah kelahiran, kawe berkesempatan menemui pemuda Pasir Puteh tersebut di Ibu kota Kuala Lumpur untuk mendengar sendiri cerita dan pengalaman beliau mengenai perkongsian hidup dengan seorang wanita  YAHUDI.

Kawe juga mempunyai pengalaman dinyahkan atau diputuskan tali persahabatan di mukabuku oleh seorang melayu yang berfikiran primitif atau kolot pada pandangan kawe hanya kerana kawe mengatakan bahawa 'melayu berasal dari BAKA yahudi asal" .

Setelah beberapa bulan berlalu dan kawe sering juga mengikuti beberapa siri perbincangan mengenai perkara ini dilaman laman sosial .Ada yang pro dan ada yang con dalam hal ini tapi bagi kawe itu adalah perkara biasa bagi setiap perbincangan .

Mungkin ramai diluar sana akan menchop kawe seorang gila kerana hendak tahu perkara yang tiada apa apa makna atau faedah ini .Kawe bukan gila untuk menyeru orang melayu merasa bangga kerana berasal dari BAKA bangsa yang dikutuk itu.Apa yang kawe cari secara tidak bersungguh ini adalah kebenaran mengenai asal usul sahaja atau dengan lebih tepatnya adalah SEJARAH.Kawe berpendapat bahawa apa apa hasil sejarah yang terbukti kebenarannya walaupun perkara itu tidak memberi kelebihan atau kekurangan memihak kepada kita .Nilai sejarah seharusnya tidak ada unsur unsur memihak.Penggunaan perkataan 'sejarah dilakarkan" atau 'melakarkan sejarah" bagi kawe adalah tidak tepat kerana SEJARAH adalah peristiwa yang telah  berlaku atau kejadian yang benar benar berlaku. Kita tidak boleh melakarkan sejarah untuk menciptakan satu kejadian/peristiwa yang tak pernah berlaku untuk di AKUI sebagai telah berlaku dan dianggap sebagai SEJARAH.

Walaupun kita sebagai orang melayu yang amat berbangga dengan KETUANAN Melayu tetapi apakah sejarah yang sebenarnya betul betul mengangkat kita sebagai "TUAN"? Masih ramai dikalangan orang melayu kita yang mindanya masih tertutup kerana takut hilang status Quo mungkin? Begitulah juga SEKIRANYA benar dan sejarah dapat membuktikan bahawa baka asal orang melayu adalah YAHUDI adakah kita patut menolak?? Apakah kita orang melayu lebih mulia atau lebih alim atau lebih kuat jihad islam dari puak puak PASHTUN? Mereka terima BAKA asal mereka TETAPI mereka tolak YAHUDI. Apakah jika kita menerima BAKA asal kita sebagai YAHUDI (jika terbukti benar) akan menyebabkan "Melayu hilang didunia"? ATAU kita lebih hendak memilih MITOS kata kata Hang Tuah dari kebenaran yang terhidang didepan mata?

Sila ikuti perdebatan mengenai perkara yang berlangsung didinding mukabuka saudara Nik Azhar yang menarik perhatian kawe untuk dikongsi dengan pembaca diluar sana .Saudara Mat Kamil Awang mendakwa BAKA asal Yahudi ini membiak dan berkembang dari Pasir Puteh.Sejauh mana kebenarannya kawe tidak tahu TETAPI kawe cadangkan kepada sesiapa yang mempunyai maklumat yang lebih tepat boleh menafikan penemuan saudara Mat Kamil ini.

Sejuta terima kasih kepada Saudara Nik Azhar kerana mengizinkan kawe menepek semula sebahagian dari wacana tersebut disini.

nak dgr cerita? bukan cerita dongeng tapi cerita betul. kalau kita bersa'ie antara bukit safa & bukit marwah, kita tentu ingat kisah perigi zam2 yg dihadapi isteri nabi ibrahim, siti hajar & anaknya, ismail. kali ni bukan nak cerita pasal tu tapi pasal lain. nabi ibrahim ni kemuadiannya kawin dg sarah, tapi bila dah tua barulah dpt sorang anak iaitu ishak (isaac).
Yesterday at 7:39am ·  · 
  • M Yusoff Draman and 4 others like this.
    • Nik Azhar bila sarah meninggal, nabi ibrahim kawin pulak dg qatura. hasil perkahwinan mrk dpt 6 org anak. keenam2 anak ni diperintah pindah ke timur (x tau la pulak sapa yg perintah). 3 drp mrk tiba d ASIA TENGGARA. dlm situasi yg lain pula, ishak ada sorang anak namanya yaakub. drp keturunan yaakub ni pula lahirlah bbrp org anak (rasanya 13 org).
      Yesterday at 7:44am · 
    • Nik Azhar salah sorang drp anak yaakub namanya yudah (drp keturunan yudah ni pula wujudnya nabi daud. drp suku yudah ini lahirlah apa yg dipanggil sbg org2 YAHUDI. berbalik kpd cerita pemergian 3 org anak2 nabi ibrahim ke asia tenggara. sbgmana yaakub yg ada nama lain iaitu israel, begitu juga dg anak2 nabi ibrahim bertiga tu. salah sorang drpnya, nama lainnya ialah JAWI.
      Yesterday at 7:50am ·  ·  1 person
    • Nik Azhar 
      org2 arab mmg sejak zaman dulukala panggil kita org2 semenanjung tnh melayu & seluruh kepulauan melayu sbg ORG JAWI.begitu juga dg mrk dari keturunan yudah bin yaakub, nama lainnya ialah yahuda atau tahuda (dikenali pula sbg YAHUDI). kesimpulannya, mungkinkah kita org melayu bersaudara dg org2 yahudi? bukan apa, kalau kita ambil kira yaakub tu keturunan paling awal bangsa israel atau yahudi, maka kita (org JAWI) sepupulah dg yahudi...
      Yesterday at 7:55am ·  ·  1 person
    • Nik Azhar tapi kalau yahuda yg kita anggap bangsa asal yahudi, maka seluruh yahudi tu kira mcm anak2 saudara kita laa. apa2pun nak dgr sepatah kata drp sahabat kita Mat Kamil Awang (emis). sdr emis kita ni byk pgtahuan & kajian ttg ni. cuba kita 'pelaga' cerita yg kawe dpt ni dg apa yg ada pd emis... mungkinkah ada benarnya???
      Yesterday at 7:58am · 
    • Mat Kamil Awang 
      bukan sepupu. Bani jawi = bani lewi = bani Levi. levi ni anak nabi yakub dan adik beradik judah. levi ni nabi yakub tak bagi tanah tapi dia suruh jaga agama. Nabi harun dan nabi musa adalah keturunan Levi. Melayu dari keturunan judah mungkin datang dari darah mulek yg dari dari nebuchadnezar. Ayah mulek nama zedekiah raja terakhir kerajaan judah. Mulek lari ke tanah melayu dalam tahun 600 sm. Dan menetap di pasir puteh.
      Yesterday at 8:06am ·  ·  1 person
    • Nik Azhar oic...... 10q bro. ye laa, selain drp lewi, anak2 nabi yaakub yg lain antaranya liah, dinah, ruben, sameon, issachar, zebulun, yudah... mm mungkin ko nama banggol judah tu relevan dg keturunan judah tu.
      Yesterday at 8:24am ·  ·  1 person
    • Paul Azlan Terima kasih untuk info yg sgt menarik...
      Yesterday at 8:44am · 
    • 'Nafais Abllah Zari ‎:: dari 13 orang anak yaakub itulah asalnya 12 suku kaum israel, suku kaum yg ke 13 hilang, xdapat dikesan... seperti abe MKA kata, ramai nabi2 adalah dari suku kaum levi...
      Yesterday at 9:03am · 
    • Abd Aziz Kesimpulannya org jate blh buat anak x kira umur
      Yesterday at 9:14am ·  ·  1 person
    • Mah Fuzh Apa sumber info cikgu dan mka?

      Kisah nabi Ibrahim diberitahu malaikat yang beliau akan beroleh nabi Ishak diceritakan Allah dalam surah al-Dzariyaat, 51:24-30.

      Seorang lagi nabi yang beroleh anak di usia tua ialah Nabi Zakaria. Kisahnya dalam surah Maryam, 19:1-11.
      Yesterday at 1:29pm · 
    • Nik Azhar xde sumber yg sahih. sekadar trjumpa artikel lama2 dari hizbi net. laman ni dulu ada tp dah ditiadakan. [via Celcom SMS]
      23 hours ago · 
    • Abd Aziz Tok iman kg seterpa ada mengajar bab ni.
      23 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang 
      Fuzh > sumbernya berbagai, dalam Quran tak ada cerita pasal sejarah ini kerana tidak penting untuk kehidupan manusia secara amnya. Quran adalah 'user manual' untuk manusia dan bukan buku sejarah. 1. Old testament, 2. new testament, 3. book of mormon, 4. kajian prof. kimia ralph olsen dan bukunya bertajuk The malay Peninsula as the Setting for Book of Mormon, 5. kajian dna oleh UKM, 6. Ibn Athir "al-Kamil fi at-tarikh", 7. kajian DNA USM mengenai melayu di pantai timur dan pantai barat. 8. tulisan Ibn Batutta. Mengapa sumber dari bible dan Torah digunakan? refer kepada Surah Yunus ayat 94 (kita cuma tolak bahagian yg bertentangan dgn akidah sahaja) : [10:94] If you have any doubt regarding what is revealed to you from your Lord, then ask those who read the previous scripture. Indeed, the truth has come to you from your Lord. Do not be with the doubters. [10:95] Nor shall you join those who rejected GOD's revelations, lest you be with the losers.
      21 hours ago ·  ·  2 people
    • Mah Fuzh Interesting. Thanks MKA.
      21 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang 
      Ini susur galur Mulek ke Judah yang mengikut Book of Mormon tu yg lari ke tanah Melayu. Perkataan 'Melayu' itu sendiri bermakna 'lari'. Tang ada tanda ** tu adalah bahagian yg mana kawe nak cari susur galurnya ke Levi sebab ada satu teori m...See More
      20 hours ago ·  ·  1 person
    • Mat Kamil Awang David = Nabi Daud, Solomon = Nabi Sulaiman.
      20 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang Fuzh > dalam buku Ibn Athir, melayu adalah dari keturunan anak2 Keturah dgn Nabi Ibrahim. Keturah dgn Nabi Ibrahim ada 6 anak iaitu Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah. Daripada keturunan Midian lahirnya Iskandar Dzulkarnain (Cyrus the Great) dan juga agama Zoroaster. Manakala melalui keturunan Ishbak lahirnya agama Hindu dan Buddha.
      20 hours ago ·  ·  2 people
    • Mat Kamil Awang 
      NAZ > Anak-anak Jacob adalah Reuben, Simeon, Levi, Judah, Dan, Naphtali, Gad, Asher, Issachar, Zebulun, Dinah (daughter), Joseph, and Benjamin. 12 tribes of Israel adalah Reuben, Simeon, Levi, Judah, Dan, Naphtali, Gad, Asher, Issachar, Zebulun, Benjamin, Ephraim (anak nabi Yusof), dan Manasseh (anak nabi Yusof). Kaum Reuben dijumpai di dalam kaum Pashtun Rabanni, kaum Simeon adalah kaum Pashtun Shinwari, Kaum Levi adalah kaum Pashtun Levoni, kaum Gad adalah Pashtun Ghaghi, Kaum Ephraim adalah Pashtun Ephriti, Zebulun - Zabulistan. Manakala Dadameah di malaysia ni adalah dari Pashtun kaum Yusofzai (son of Joseph), ini dari tribe Manasseh.
      19 hours ago ·  ·  2 people
    • Mat Kamil Awang 
      Orang melayu yang terima teori melayu asal dari keturah sebab nak lari dari dikaitkan dgn yahudi sekarang. yahudi sekarang sebenarnya bukan keturunan bani israel asalnya. mereka ni adalah dari kaum sythia iaitu keturunan japeth (anak nabi nuh) yang mana anak-anaknya adalah antaranya adalah magog dan gomer (gog magog - yakjuj makjuj). anak gomer adalah ashkenaz. yahudi yang paling ramai sekarang ni adalah yahudi dari keturunan ashkenazi. Mengikut kajian DNA melalui susur galur sebelah ibu, ashkenazic jews berasal dari 4 perempuan bani israel. perempuan ini adalah perempuan yg dirampas setelah mereka serang kerajaan bani israel. mengapa kajian dna dipelupuri oleh yahudi sekarang? jawapannya adalah untuk menyembunyikan asal usul sebenar mereka. sebab itulah sekarang semua kaum yg dikenali sebagai bani israel dipanggil ke israel dan dikacuk dgn ashkenazic. dulunya hanya 3% sahaja ashkenazic jews, sekarang ni dah jadi 80%.
      19 hours ago ·  ·  1 person
    • Nik Azhar MKA: kalu dlm bahasa jawa pun, MELAYU = LARI. kalu melaku = berjale.
      18 hours ago ·  ·  1 person
    • 'Nafais Abllah Zari ‎:: org yahudi sekarang sembunyi asal usul sebenar sebab dari golongan ashkenazic jews xde nama2 yang hebat seperti israel yg asal macam king david king solomon abraham bla bla bla...
      15 hours ago · 
    • Azriani Mohammad Din fuhhhhh...kelas gitu kajian demo...
      15 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang NAZ > Ashkenazic are not Jews and not even sematic. They are Japhetic.
      15 hours ago · 
    • Zanidah Draman sorry..m lost wth all ths names but it is n interestin issue. my q is, what s th need to study ths? wht good does it give us th malays?
      14 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang 
      ZD > To answer the questions 'who are we?', 'why there is much interest by the ashkenazic jews towards malaysia?' so that we know how to defend ourselves. We were taught to hate the jews and supposedly the gog magog are still safe behing the iron curtain, but in actual fact they are already free and getting ready to download the false messiah (refer to Imran Hosein's book). I remember ustad bbakar's favorite phrase 'tak apa kiamat lambat lagi'.
      14 hours ago · 
    • Zanidah Draman and so it seemed tht we come from th same root, so y bother digging when in actual fact alquran has already drawn th line. don't u think tht somehow th source u r gettin all ths materials might x b true or already bn manipulated by th jews b4 u got to thm..i m naive on th matter..sorry..bn reading too many form 5 n form3 students' essays..
      14 hours ago ·  ·  2 people
    • Mat Kamil Awang ZD > nope not from the same root. What line are you talking about?
      14 hours ago · 
    • Zanidah Draman well..i thot u said earlier tht in alquran, all ths info s x thr..n 2 my understanding, we r th decendents of nabi ibrahim..whr m i missing now?
      14 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang i am talking about ashkenazic and bani israel.
      14 hours ago · 
    • Roshdi Razak he.he.. ZD> you got a point there...."somehow the source......b4 you got them".... why do most of us believe what has been told by those foreigners including tok2 arab but we do not dig deeper what's been told by our own tok nenek, moyang, and those mace Tok Kenali, Tok Ku Paloh, Tok Gajah, Mat Kilau, Tok Janggut....
      13 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang 
      ZD > Ni jawapan dia kepada soalan "somehow the source ...": " [10:94] If you have any doubt regarding what is revealed to you from your Lord, then ask those who read the previous scripture. Indeed, the truth has come to you from your Lord. Do not be with the doubters. [10:95] Nor shall you join those who rejected GOD's revelations, lest you be with the losers." Mengapa Allah suruh Nabi Muhammad check dgn Yahudi dan Nasrani di zaman tu walhal dah kata Kitab Injil dan Taurat berubah?
      13 hours ago · 
    • Roshdi Razak errrr....ZD> (10.94), the original Taurat and the original Bible of which from the single origin....bukannya been told atau ditulis oleh "'those foreigners....'' ... be careful there....
      12 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang Pok Jak > Ayat 10:94 turun dalam lingkungan 600an masihi bermakna injil dah berumur 600 tahun, taurat dah berumur 2000 tahun. kalau tidak relevant masakan Allah suruh refer kepada org3 yang baca injil & taurat pada masa itu. mana ada org zaman tu hidup 600 atau 2000 tahun?
      12 hours ago · 
    • Roshdi Razak 
      I dont think injil was 600 years... Injil hok ada atas dunia masa tu ditulis oleh ore lain... bukan Nabi Isa.... Taurat pun lagu tu jugak... takdok pun cerita kitab tu di tulis dan tak pulak dicerita dia turun belebok sebutir kitab... kawe rasalah (10:94) tu refer kpd apa yag original KALAM DIA yg berada di atas sana (Loh... Gapo doh? kawe bodo dale bab2 agama ni) ..... pasal kawe dengar pun yg Al QurĂ¡n tu pun duduknya dalam hati Muhammad.... dan ada satu versi jah.... bukan nya al karim, al majid.... bla..bla..bla... atau pun hok Pakistani dok usung dale frame dgn price tag RM300 12kali bayar... so lagi.... kalu zaman tu tak dok ore hidup 600 atau 2000 tahun, bakpo Allah suruh refer jugak? Gapo hok Allah suruh mesti RELEVANT, kawe yakin sangat tu..... Jadi apa maksud sebenar ayat tu? Yang tersurat kawe faham doh, demo tulih kot maggerih.... kawe nok yang tersirat.....errr.... Tok Nye kawe kata HIKMAH... kot2 demo buleh cerita sikit kat sini..... buleh kawe ngaji sikit2 ngan demo...
      12 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang Pok Jak > Nabi Isa tak tulis injil pun. not even a letter.
      12 hours ago · 
    • Roshdi Razak rasanya tu lah point kawe.... ore lain hok tulih...... tu pun long after his crucifi (nok eja pun tok reti ...)... so possible ke kalu org lain hok bernafsu ni tulis.... ada tendency utk lari dari maksud asal?
      12 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang taraf nya sama macam buku sejarah atau buku-buku yang lain, sebab digunakan bukan untuk cari Tuhan, tapi susur-galur sejarah dan dibantu dgn kajian DNA. kena beza antara guna kitab tu sebagai buku agama dan buku susur-galur manusia.
      12 hours ago · 
    • Mat Kamil Awang Ayat 10:94 tu adalah lebih kepada topik luar dari hal tauhid dan ketuhanan. Tak kan Nabi Muhammad ragu pasal ketuhanan Allah sehinggakan nak kena tanya ahli-kitab dan surah yunus ni bukan surah pertama turun.
      12 hours ago ·