Sunday, November 7, 2010

MELAYU BERASAL DARI KETURUNAN YAHUDI ASAL

  •  Seorang blogger politik terkenal di Malaysia yang juga seorang penulis dan bekas wartawan serta penyokong tegar Pakatan Rakyat khasnya Anuar Ibrahim telah memberi amaran kepada kawe di FB beliau untuk menyahkan kawe di wall dan sebagai sahabat beliau di FB kerana kenyataan kawe 'ore kelate adalah Yahudi di Malaysia" Sila rujuk posting di bawah untuk lebih jelas.

    Apakah terlalu sensirif bagi ore Melayu amnya dan ore kelate khusunya bila dikaitkan dengan keturunan YAHUDI? Apakah nabi Yusoff atau Nabi Yaakub itu hina? Apakah kenyataan dari TGNA bahawa sesuatu bangsa itu tidak perlu dihina dan dibanggakan kecuali memuliakan agama ISLAM adalah segalanya tidak termakan oleh otak KEMETOT saudara MSO ini?

    Kawe toksir komen banyak pasal MSO ni tapi kawe rasa sudah tiba masanya ore melayu keluar dari kepompong fikiran KEMETOT mengenai perkara ini .Jikalau kata kata TGNA kita hendak hayati maka hasil hasil kajian yang di tulis oleh Saudara Mat Kamil Awang ditakdirkan BENAR maka pertautan dan kesinambungan kata kata TGNA itu bukanlah satu ungkapan kosong untuk orang Melayu buka minda.




    • Mohd Sayuti Omar Harapnya bukan jubah Yahudi yang dimaksudkan P Ramlee....
      22 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis Ambo sokong mss bersifat yahudi.. Sifat yahudi Adalah ore PAS...Ore UMNO suka pakai Pakaian yahudi ... Kelate yahudi Msia .. MKA Acu demo kupas Bui details sikit
      22 hours ago ·

    • Azman Dosan keno pahae molek ayat MN tu..... jange silap pahae
      21 hours ago · ·

    • Mohd Sayuti Omar Saya rasanya dah ada orang ambil kesempatan atas jubah Yahudi. Saya dah perhatian bahasa dan laras Matbalacqkk ni tak berapa molek, harap jaga bahasa dan jangan banyak sangat koner... saya akan delete sebagai ahli dan kawan Fb saya....
      21 hours ago · · 1 personLoading... ·

    • محمد فتحي berbudi bahasa budaya kita......
      20 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis
      Saudara MSO..Molek ko tak molek bahasa dan susuk ambo terpulanglah kepada individu/khalayak untuk menilai tidak terkecuali jugak MSO berhak untuk menilai dan menghukum.

      Jika kerana 4 perkataan Yahudi yang ambo tulis diatas berbanding 1 saja ...dari MSO dan jika mahu ditafsirkan "keyahudian" ambo lebih dari MSO dan mesti dinyahkan dari wall MSO ..seleke lah..

      MSO mengambil corak pemikiran P.Ramlee untuk dilontarkan sebagai satu ingatan atau pedoman mengenai apa yang telah berlaku dan Jubah dijadikan contoh.

      Ambo pula ambik sifat/perangai Yahudi itu sendiri sebagai contoh berdasarkan pemikiran ambo sendiri untuk dihayunkan /diperlagakan dengan lontaran sakti MSO itu.

      Sifat sifat Yahudi dari sudut pemikiran Ambo ..

      1.Kuat /patuh dan bangga denga Agama Mereka ...Apa beza dengan orang PAS di kelantan? Sehinggakan kelantan digelar serambi Mekah ..Kerana orangnya kaa? atau kerana negerinya kaa?

      2.Menjaga hak /membela hak /menuntut hak ..Contohnya Di Palestine (tgk dari sudut pemikiran orang yahudi bukan orang islam) Kaji mcm mana usaha Yahudi utk rebut kembali dan pertahankan tanah tersebut yang mereka dakwa milik mereka ....Bukankah mirip dengan semangat ore Kelate menuntut HAK mereka dan mempertahankan HAK mereka dalam isu royalti minyak? dan bukankah orang PAS yang kuat pertahankan?

      3.Bukankah pengaruh Yahudi merebak di seluruh dunia sekarang ini dengan propaganda mereka? Apakah tidak benar UMNO/BN melantik Yahudi sebagai penasihat kepada kerajaan Malaysia ? Bukankah istilah pakaian Yahudi itu bertepatan untuk diguna pakai?

      Dimana tidak eloknya jika ambo menyokong dan bersetuju untuk Mss menjadik ore kelate sejati setelah beberapa lama menjadi " kelate murtad"? ...Harap istilah "kelate murtad" pun MSO tidak salah faham akan laras bahasanya. ..Ambo sentiasa guna perkataan ini kepada pihak2 yang menidakkan HAK Rakyat Kelate dalam isu Royalti minyak sekiranya dia anak kelate . Ambo tahu Mss tidak setuju dgn penafian HAK ini wpun beliau berada dalam umno dulu TAPI istilah digunakan untuk pelarasan bahasa bagi mudah pehe akan maksud ambo.
      See More

      20 hours ago · · 1 personSham Mohamad likes this.

    • Mat Kamil Awang
      Ambo bila nak kupas pasal Yahudi ni ambo akan ambik definasi Yahudi sebenar iaitu keturunan Nabi Yakub (iaitu dari susur galur Nabi Nuh melalui Nabi Ibrahim dan Shem), dan bukannya keturuan Yahudi celup (i.e., Ashkenezic Jews) daripada ketu...runan Japheth anak Nabi Nuh.

      Ambo juga lebih setuju dengan Teori Melayu mengenai Yahudi asal ni, Kalau kita ikut Teori Melayu, keturunan Yahudi asal (Bani Israel) ni datang ke Tanah Melayu dalam tiga peringkat. Peringkat Pertama adalah zaman Nabi Musa, dalam kita agama Mormon, nabi Musa dikenali sebagai "Jared", Jadi jaredites datang ke Tanah Melayu dan hidup di Tanah Melayu. Ini lebih kurang tahun 500 sebelum mesihi

      Peringkat kedua adalah Keturunan Nabi Yusuf melalui zuriat keturunan nya Mulek. Jadi pengikut Mulek dipanggil "Mulekites". Mengikut kajian Ralph Olsen, Mulekites ini datang ke Tanah Melayu melalui semenanjung tanah arab, ke benua india, ke burma dan akhirnya ke Tanah Melayu. Mulekites ini menjadikan Kelantan sebagai tanah tempat tinggal dan kerajaan mereka. Mengikut keadaan geografi yang tertulis di dalam kitab Mormon, Pasir Puteh adalah kena dengan apa yang diceritakan sebagai bandar Mulek, Tanah Merah adalah "Zarahemla", Sg. Kelantan adalah "Sidon River", dan Kota Bharu adalah "Bountiful".

      Peringkat ketiga adalah kaum Nephites iaitu pengikut Nephi. Bila kaum Nephi datang ke Kelantan, mereka berjumpa dengan kaum Mulekites ini dan Kaum Mulekites mengangkat Mosiah sebagai raja dan bersemayam di Zarahemla (iaitu Tanah Merah).

      Itu cerita pasal Yahudi di Tanah Melayu. Jadi apa yang mattblacqkk tulis pasal sifat-sifat Yahudi dan melayu Kelantan itu kena dengan Teori Melayu yang mana Ralph Olsen menjumpai 180 bukti yang mengesahkan Teori Melayu ini.

      Sekarang kita pegi kepada bukti DNA pula. Pengkaji DNA di UKM telah menemui bahawa 27% DNA melayu mempunya penyakit genetik G6PD defisensi persamaan dengan DNA kaum Shephadic Jews tetapi disebabkan sensiviti politik, mereka membuat kesimpulan persamaan itu datangnya dari bangsa arab dan bukannya dari bangsa Yahudi asal. Kalau di ikutkan penyakit genetik G6PD ini dikenali sebagai penyakit Yahudi Shephadic (70% ada penyakit ini) dan hanya 11% orang Arab yang ada penyakit ini.

      Satu lagi bukti adalah keturunan Dadameah telah dibuktikan melalui kaum Pashtun bernama "Yusofzai", Makna "YUsofzai" ialah "sons of Joseph" ataupun keturunan nabi Yusof - iaitu salah satu kaum Bani Israel=Yahudi asal. Kaum Pashtun telah pun dibuktikan melalui DNA bahawa mereka ini dari keturunan anak-anak nabi Yakub seperti Rubean (Rabani), Shinwari (Simeon), Lewani (Levi), Daftani (Naphtali), Gaji (Gad), Ashuri (Asher), Afridi (Ephreim), Yusufzai (Manasseh).

      Jadi kenyataan Mattblacqkk hendaklah dilihat dari sudut kajian antropologi, dan kajian DNA. Kita tidak boleh menilai dengan menggunakan emosi dan fahaman Yahudi sekarang.
      See More

      20 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis MKA..Keturunan Dadameah kawe tokleh nak terima sebagai bukti lagi ..coz family dia masih tidak istihar secara resmi lagi ,,mungkin kerana untuk mencari perkataan yang sesuai khususnya kepada golongan yang tua ..kawe cadangkan kepada family ini supaya ambil pendekatan guna istilah ketutunan nabi barulah tidak ketara dan terkejut bila dikatakan keturunan asal dari yahudi spt MSO terkejut dengan laras bahasa kawe guna tu ..
      20 hours ago ·

    • Mat Kamil Awang
      Sekarang ada orang mungkin bertanya, siapa Mulek tu? Dibawah ini adalah susur-galur keturunan Mulek hok buka jajahan Pasir Puteh, Kelantan tu. Dan yang menjadikan Tanah Merah sebagai Ibu Negara Kerajaan Mulek:

      Mulek ben Zedekiah ben Josiah b...en Amon ben Manasseh ben Hezekiah ben Ahaz ben JOtham ben Uzziah ben Joash ben Ahaziah ben Jehoram ben Jehoshaphat ben Asa ben Abijam ben Rehoboam ben Solomon (Nabi Sulaiman) ben David (Nabi Daud) ben Jesse ben Obed ben Boaz ben Salmon ben Nashon bin Amminadab ben Ram ben Hezron ben Pharez ben Levi ben Jacob (Nabi Yakub)

      Ada yang kata bukan dari Levi tapi dari Judah, kawe lebih percaya dari Levi kerana perkataan 'Jawi' itu berasal dari perkataan sanskrit yang mana nama Levi dalam bahasa sanskrit adalah "Lewi". Levi ini adalah diamanahkan oleh Nabi Yakub untuk membawa ajaran yang Tuhan Maha Satu. Jadi pengikut Levi dipanggil Jawi dalam bahasa sanskrit.
      See More

      19 hours ago · ·

    • Mat Kamil Awang Dan 'Tuhan Yang Maha Satu' dalam bahasa yahudi dipanggil Yahweh dan dalam bahasa sanskrit disebut Jahveh atau Djovis. Dah dekat dah bunyinya dengan perkataan 'jawi' tu......
      19 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis AD..Nampaknya demo tidak salah pehelah dengan ayat kawe diatas tu...Kawe cuma kaji peel manusia jjah jaddik salah faham MSO terhadap ambo tu perkara biasa TAPI kalau fakta kajian yang di keluarkan oleh MKA jugak tidak dapat memperbetulkan salah faham itu ..luar biasa lah ...Ambo tidak hendak menyatakan semua kajian itu betul tapi ada sesuatu yang boleh dilandaskan/disandarkan.
      19 hours ago ·

    • Mat Kamil Awang MN > Kita tunggu pula keputusan kajian DNA tentang asal-usul Melayu. Kajian ini dibiayai oleh kerajaan Malaysia dan dijalankan di Hospital USM, Kubang Kerian. fasa pertama telah selesai dan menunggu masa untuk disiar di dalam jurnal, dan fasa kedua akan tamat dalam 1-2 tahun lagi. Diharapkan kesimpulan dibuat secara jujur dan janganlan dibuat seperti kajian di UKM.
      19 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis Apa berlaku di UKM?
      19 hours ago ·

    • Mat Kamil Awang MN > seperti yang kawe tulis mengenai penemuan bahawa 27% DNA melayu ada penyakit genetik G6PD yang mana merupakan penyakit genetik Shephadic Jews (70% shephadic jews ada penyakit genetik ini). Tetapi kesimpulan dibuat adalah, "Melayu mendapat penyakit genetik ini melalui genetik ARAB", walhal bangsa arab hanyalah 11% ada penyakit genetik G6PD.
      19 hours ago · ·

    • Mat Kamil Awang MN > kalau ikut probability theory, macam mana Melayu ada 27% boleh dapat dari yang ada 11% sahaja? Untuk jadi 27% dari 11% maka baka satu lagi kena ada lebih dari 43%. Iaitu (27% x 2) - 11% = 43%. Adalah lebih logik 27% yang melayu ada itu asalnya dari 70% kacuk dengan yang tiada jadi lah dalam lingkungan 35%. Itu lagi munasabah secara probabilitinya.
      19 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis Comel Dome warna emas dok di dinding rumah TGNA tu ...
      19 hours ago ·

    • Mat Kamil Awang MN > Dome warna Mas tu dipanggil Dome of Rock dan bukannya Masjid Al-Aqsa. Ashkenazic jews (ini keturunan adik-beradik Makjuj=Magog, iaitu Gomer) dia nak orang Islam kata hok tu adalah Masjid Al-Aqsa supaya dia boleh ambik Masjid Al-Aqsa sebenar.
      19 hours ago · ·

    • Mat Kamil Awang
      MN > ini nak sambung susur galur Mulek hingga ke nabi Adam:

      Mulek ben Zedekiah ben Josiah ben Amon ben Manasseh ben Hezekiah ben Ahaz ben JOtham ben Uzziah ben Joash ben Ahaziah ben Jehoram ben Jehoshaphat ben Asa ben Abijam ben Rehoboam ben... Solomon (Nabi Sulaiman) ben David (Nabi Daud) ben Jesse ben Obed ben Boaz ben Salmon ben Nashon bin Amminadab ben Ram ben Hezron ben Pharez ben Levi ben Jacob (Nabi Yakub) ben Isaac (Nabi Ishak) ben Abraham (Nabi Ibrahim) ben Terah ben Nahor ben Serug ben Rue ben Peleg ben Eber (Nabi Hud) ben Salah ben Arphaxad ben Shem ben Noah (Nabi Nuh) ben Lamech ben Methuselah ben Enoch (Nabi Idris) ben Jared ben Mahalaleel ben Cainan ben Enos ben Seth ben Adam (Nabi Adam)See More

      17 hours ago · ·

    • Mattblacqkk Napitis
      MKA .. Jika demo berpeluang bersemuka Dan minum kopi di rumah TGNA Ada keberanian ko dihati demo utk berbincang mengenai kajian ini dgn TGNA? Maksud Kawe royat ko Tok guru Bahawasanya Kita ore kelate ni asalnya Dari keturunan yahudi? Hehehe... ...

      Mso .. Ambo lontarkan persoalan ini Kerana TGNA pernah berkata Dia tidak bangga dgn bangsa Tapi bangga dgn Islam .. Jaddik andaian Ambo Tok guru tidak terkejut Dan melatah Kalau perkara ini di ajukan kpd beliau
      See More

      17 hours ago ·

    • Mat Kamil Awang MN > Mungkin itu yang tersirat dalam kata2 TGNA tu? Mungkin dia dah tahu?
      17 hours ago · ·

18 comments:

Unknown said...

Asslaimulaikom
Kawe raso tertarik dengan hujah-hujah MN dan MKA tentang Yahudi yang bertapak di Kelantan. Ambo oghe lamo dan bertugas sebagai guru sejarah di Sabah. Amat berminat dengan sejarah apa lagi bila berkait dengan asal usul oghe kito kelate. Kawe nak minta tolong sikit jah. Minta tolong demo berdua tolong bagi nama buku-buku (termasuk pengarang sekali serta penerbitnya)yang boleh di jadikan rujukan untuk memahami sejarah yang di bicarakan ini. kalau ada link-link bersangkutan tolong bagi ya
Wsalam

InMine said...

http://www.scribd.com/doc/20922656/The-Malay-Peninsula-as-the-Setting-for-the-Book-of-Mormon-by-Ralph-A-Olsen

Unknown said...

Terima kasih InMine

Unknown said...

Terima kasih berpandukan link demo bagi. Kawe dapat lain yang sediakan dan boleh donload terus
Wasalam

Unknown said...

saudara msarbini09 ,

Diharap jika ada apa apa penemuan terbaru saudara yang terbaru mengenai perkara ini bolehlah syer disini untuk penambahan ilmu kita bersama ..

Unknown said...

Saudara Pemikir,
InsyaAllah . Buat masa ini saya sedang cuba memahami jalan cerita'The Malay Peninsula" oleh Prof Ralph ollsen dari USA berasakan kitab yahudi The book of Mormon. Kita perlu membuat penyelesain seperti orang-orang Pathan di Pakistan dan Afhanistan yang mana intelek mereka telah mengesahkan bahawa mereka berketurunan Yahudi. Yahudi yang menerima Islam sebagai agama yang kan membela Islam

Unknown said...

Saudara msarbini09,

Berdasarkan percakapan secara langsung ambo dengan puak Pasthun dan Pathan ni samada secara berhemah atau secara provokovasi dengan golongan mereka yang bukan dari golongan intelek ...Kebanyakkan dari mereka ini TAHU perkara ini dan berlapang dada menerima TETAPI menolak dengan keras kaum YAHUDI ini kerana memilih untuk memihak kepada agama islam yang mereka anuti.

Persoalannya bolehkah kita orang melayu menerima perkara ini secara terbuka dan berlapang dada?

Revograted said...

artikel sampah yg tiada sumber rujukan yang sahih..bukanlah fakta yang kita cari tetapi lebih kepada copy paste dari artikel2 lain dari laman sesawang antarabangsa yang juga tidak sahih yang dihimpunkan oleh penulis ditambah dengan pendapat/logik akal penulis..

InMine said...

Lynn;

Cuba lah rajin-rajin membaca journal antarabangsa yang mana kajian oleh professor di USM dan UKM mengenai DNA Melayu. Kalau ini sifat saudara/i Lynn memang benarlah mungkin DNA Lynn bukan dari kaum yang cerdik tapi dari kaum sebelum Nabi Adam dicipta.

Me? said...

Sdri Lynn cuma menonjolkan kecetekan berhujah. Jika beliau seorang yang 'bagus' dia akan menyanggah dengan fakta, bukan terus menidakkan kajian orang lain. Jika diberikan sumbernya pun, belum tentu dia akan bersetuju dengan rujukan tersebut.

Mas said...

Assalamualaikum.

Saya jadi tertarik dgn perbincangan ni..dari peperangan sehingga keturunan. Aritikal yg menarik,
Terima kasih kepada yg menulis arikital ni. di harap tuan bole kongsi lagi apa2 maklumat terbaru,bole tambah ilmu dan pengetahuan.
Teruskan usaha Tuan.

Sang Sufi said...

bijok2 belako hok dok bice nie weh. bagi ambo la kan, kito nie x tahu asal siloh susur galur dari mano. Kalu dale Quran tu hok soheh doh cerito dio, tapi kalu hok kajian manusio nie, dgr buleh, cayo tu pikir2 la. tapi hok wojib dohnyo asal dari tok adam belako.

arastujuh said...

Assalamualaikum,

Hamba mohon berbicara.

Pada fikiran hamba, adalah penting untuk kita mengetahui asal-usul,susur-galur, keturunan dan salasilah kita. Tujuannya adalah supaya kita jelas dengan sejarah perkembangan generasi kita yang terdahulu dan kaitannya dengan generasi kita pada hari ini.

Seperti juga saudara, hamba juga mengkaji garis keturunan hamba dan bangsa melayu keseluruhannya.

Dalam kajian hamba, hamba mengambil orang kelantan dan orang minang sebagai sampel kajian kerana kelainan, keunikan dan keistimewaan karakter yang ada pada kedua-dua kumpulan ini. Lagipun, dari kecil lagi hamba begitu akrab dengan budaya kelantan dan minang.

Hamba menyusuri perjalanan sejarah orang kelantan dan minang, adab resam dan budaya mereka. Hamba mengukur dan meneliti kepadanan sejarah, genetik, migrasi, karakter, peradaban hinggalah cara mereka berekonomi.

Kajian hamba menemukan orang Kelantan dan Minang sememangnya mempunyai hubungan langsung atau ‘bloodine’ dengan Bani Israel. Namun begitu, bukan semua orang Kelantan dan Minang adalah dari keturunan Bani Israel. Terdapat ciri-ciri yang lebih khusus pada ras rupa dan intelektual pada Melayu Bani Israel.

Terdapat juga kelompok besar melayu Bani Israel dalam masyarakat selatan Thai yang bersempadan dengan Kelantan, sedikit di Selangor, Negeri Sembilan, Kedah dan Sabah. Majoriti Melayu Bani Israel berada di Kelantan Utara dan Sumatera Barat.

Luar dari kawasan rumpun Melayu, Bani Israel teramai di dunia terdapat di wilayah sempadan Afghanistan dan Pakistan. Negara Israel di timur tengah tidak didiami oleh Bani Israel tetapi oleh orang Yahudi. Nama Israel telah dimanipulasikan oleh golongan Yahudi untuk mengaburi identiti sebenar mereka.

Sekian bicara hamba, terima kasih.

Insan kerdil said...

Salam...saya berharapkan tuan tanah lebih menggunakan istilah Bani Israel...Israel adelah gelaran kepada Nabi Yaakub a.s dan anak2 nye terdapat 12 org..dan daripada itu lahir nya bani Israel...yahudi berasal anak nya yg bernama Yahudah (yang cuba membunuh nabi Yusuf a.s yg juga anak kesayangan nabi Yaakub a.s) - dan anak nabi Yusuf a.s terdapat 2 org yg dikatakan keturunan nya berada di sekitar timur termasuk tanah melayu...

Unknown said...

Sila tengok laman ni Minangakbau Hebrew, abis tu pasal jangan nak begaduh pula.

Anonymous said...

sy bukan org yg minat sejarah,..

tetapi, bila berkaitan agama islam.. sy jd tertarik..,

mungkinkah imam mahdi dtgnya dr kelantan sbb imam mahdi kan dari dua galur keturunan.. dan imam mahdi lahir di nusantara..

maafkan sy kalau tersilap..

Unknown said...

Semua cerita pasal Melayu dari asal usul yahudi tu mengarut. Orang Melayu jangan perasan nak jadi sebahagianm daripada manusia pandai. Itu semua cerita dari mistifiles, tak ya tah tidak. Sebenarnya tidak ada ada kajian dari UKM tu.. mengarut.

InMine said...

Kawe ada paper dari UKM tu. Dari situ dah terbukti demo tidak betul2 cari paper tersebut dan hanya buat andaian saja.