Tuesday, August 20, 2013

HUSAM TAK RETI BERJEMAAH



Husam hebat bila memimpin jemaah ,Husam juga setia berada dalam saf jemaah dan Husam pantas menegur kesilapan imam di saf depan jemaah.Begitulah lengkapnya adab duduk dalam saf makmum atau imam dalam sembahyang berjemaah.Semua orang Islam yang beriman memahami kaedah ini dalam kehidupan harian mereka.

Dalam jemaah politik PAS juga ahli ahlinya yang mengamalkan konsep politik Islam dari segi dasar dan tindak tanduk dalam parti.Dalam politik PAS selepas era Asri  tidak pernah berlaku imam ditarik turun melainkan sudah habis kudratnya untuk memberi salam .Adab PAS menegur imam yang salah dalam saf bukan menyuruh imam undur ke belakang untuk diganti.

Husam mungkin faham berjemaah dalam politik berbeza dengan berjemaah dalam sembahyang dan juga tidak menjadi kesalahan jika perlakuan dalam sembahyang berjemaah tidak dilakukan jemaah politik.Untuk menjadi Imam dalam sembahyang memerlukan makmum di belakang .Untuk memanggil makmum perlu kepada bilal.

Husam sedar kemampuannya untuk menjadi Imam dan berkelayakan untuk digelar sebagai Bilal. APakah Husam mahu beliau dikenali sebagai imam tapi dalam masa yang sama sebagai Bilal yang nyaring memanggil makmum untuk memenuhi saf saf hadapan. 

Bila berjalan atau musafir seorang diri maka peluang untuk menjadi makmum sentiasa terbuka setiap kali singgah di Masjid. Berbeza bila bermusafir secara berkumpulan maka salah seorang dari ahli kumpulan akan dipilih sebagai Imam untuk pimpin jemaah walaupun sembahyang dibawah pokok rendang.

Dalam menilai sejarah politik Husam di kelantan selama ini kawe melihat Husam lebih suka dan selesa dengan amalan ""sedap sedap cari makan" yakni satu program makanan yang memperkenalkan restoren restoren di Malaysia.Dalam perniagaan kedai makan memang terbukti jika sebuah restoren itu sedap masakannya maka sejauh mana lokasi restoren tersebut akan dikunjungi oleh pengunjung.

Jika Husam mahu berpolitik resam gula maka jaddilah sekilo gula bukan sebutir gula,semut pemakan gula tidak akan datang seekor untuk usung sebutir gula tetapi datang secara berjemaah untuk melenyapkan sebutir gula.Tapi sekumpulan semut akan leka untuk mengerumuni sekilo gula kerana resam makhluk akan leka dengan kemanisan.

Selama 23 tahun politik sebutir gula husam dijagai rapi oleh penjaga amanah PAS Kelantan.Kerana takut diperenyet  jemaah semut tidak menjauhi sebutir gula tersebut tetapi hanya pandang dengan penuh terliur untuk tidak usik.Sebutir gula yang tidak reti berjemaah dalam politiknya menyimpan rasa risau bila si penjaga telah tamat tempoh jagaan TETAPI mungkin kerana sudah terlalu lama dikeliling oleh jemaah semut tanpa diusik sedikit pun membuatkan sebutir gula sudah lupa bahawa jemaah semut tersebut adalah pemakan gula yang ganas.

SEMUT ADALAH MAKHLUK YANG BIJAK BERPOLITIK KERANA KEHEBATAN MEMBINA RANGKAIAN DAN KUMPULAN UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN RATU MEREKA 

1 comment:

Tengkubutang said...

Follower no. 24

Done follow sini.. do follow me back yea
salam kenal.. hope kita leh follow memfollow yea.. salam blogger..l heeee...

http://tengkubutang.blogspot.com/