Saturday, October 11, 2008

Juppo Saing




Hari ini kawe dibangunkan oleh gu kawe untuk makan tengah hari bersama di sebuah restoren kelate tersohor di kuala lumpur yang terletak di depan bangunan zakat di kl.

Gu kawe yang sorang nih baru kembali ke tanah air setelah berkhidmat di Negara Sudan ,seperti biasa budu ikan tawar,ulam raja,rozita dan rashidah tidak dilupakan beserta ikan singam,daging bakar dan gulai udang menu pilihan kawe dan gu gu kawe hari ini.

Setelah kami puas berperang dengan rozita bercicah budu dan udang hanya tinggal kulit serta menhgirup Teh O Beng kegemaran kawe di MZ nih…..kami bertiga mula menyedup asap kegemaran kami diselang seli dengan cerita cerita dari gu kawe semasa di Sudan.


Rahmat tuhan turun dari langit boleh dikatakan lebat juga dan kami dikejutkan oleh seorang tetamu yang tak di undang di dalam majlis kami …..


Seorang wanita jelita berketurunan tionghua ini telah mendekati meja kami dan menawarkan barangan yang dijualkan oleh beliau.

Kami bertiga yang terkenal diantara lelaki yang paling peramah dan bersopan santun di Malaya ini dengan sukahatinya mempersilakan gadis ini duduk di meja kami untuk bagi peluang kepada beliau untuk mulakan kelentongnya kepada kami.

Apa yang kawe kagumi pada wanita ini kerana berani menawarkan harga yang tak asli kepada barangan yang dikatakan asli oleh beliau.

Apa pun yang hadir dalam fikiran kawe berapa keratkah orang melayu kita yang berani/yang mampu/yang sanggup untuk menjalankan perniagaan seperti wanita tionghua dari tanah besar ini……

No comments: