Monday, February 1, 2010

GEMAKAN KELATE MERDEKA








Gempitakan laungan kelantan MERDEKA.....Anak anak kelantan luahkan kemerdekaan dirimu..... Tok janggut telah memerdekakan kita dari penjajahan...

hahahaha...Mungkin bunyi terlalu lucu jikalau kerana Royalti minyak cucu cicit Tok Janggut akan menuntut keluar dari Persekutuan Malaysia.Apakah lucu perjuangan Tok Janggut dulu? Bukankah ianya menjadi kebanggaan kita sampai kini?

Berhujjah lah si bapa kepada anak yang tidak tahan lagi bila tindas hak pusaka negeri di nafikan ,maruah dipermain mainkan.

Kata bapa kepada si anak....Awe..Tok janggut dulu menentang penjajah British yang kurang ajar pada orang melayu,British yang merompak harta kekayaan bumi melayu,British yang mengurangkan kuasa raja raja melayu....itu perjuangan Tok Janggut demi nusa dan bangsa ...Kamu nak memerdekakan tanah kelate dari siapa?....Tok janggut telah menghalau british dengan nyawanya Awe ...Ohh Haji mat hassan pahlawan kelate keluh si bapa....Mu nak hambat sapo lagi awe kan negeri kita dah aman dari British dan negara kita telah merdeka awe...Tok soh dok mimpi la awe ni lah berehi sangat dok tengok cerito ramboo dalam tv ..kata si bapa dalam nada sinis kepada anak mudanya.

Jawab si Anak...Ayah...MERDEKA DARI PUSAKA BRITISH ...ringkas sambil merenung ke muka bapanya...gappo Awe ..tanya si bapa inginkan penjelasan lanjut dari anaknya...PUSAKA BRITISH sekali lagi si anak menjelaskan dengar suara yang lebih kuat ...SAKKO BRITISH? Mano British ada harta di negeri kito ni Awe...Dia sapu khazanah bumi negeri kita bawak kelik ke tempat dia ...British tak bawak harta dia masuk negeri kita ni Awe ..takdok takdok sakko british tinggal di negeri kito ni Awe..berkata si bapa dengan penuh yakin.

Ayah gi ko stadium baru ni dengar ku li ceramah pasal minyak ...tanya si anak pada bapa ...Jawab si bapa ...Gi ...Awe mari nak royat bui...kito ni ore kelate ..jaddik bila ada benda benda hok nyabit ngan hak dan maruah kelate nih kita kena sokong ,kena ambik tahu...ingat molek tuh...kata si bapa.

hehehehe..gelak kecil si anak sambil berkata ...Ku Li royat gappo malam tu ...untuk memastikan semangat bapa nya tidak luntur dari terus bercerita....Awe ..malam tu ku Li jelas belako tatkala awal perjanjian petronas dengan kerajaan negeri ...ku li sendiri hok sain surat tu...meme sahh negeri kelate kena boleh pitih minyak ni kut kut mana pun ...puak puak kerajaan pusat jjah dok peram dan dok main kluk klik gitu gini ..celako puak2 tuh...Harta negeri kelate ni dok hisap joli ko puak puak dia ..kita rakyat kelate ni sesok koho dok makan budu ngan garam jjah hari hari ...eiii jahat sungguh puak puak nih..molek doh Tok Guru doa bui pecoh perut belako puak puak hak zalim ni...makin bersemangat si bapa menceritakan kemarahannya...

Ayah...Agak agaklah kalu Tok Janggut ada lagi dia marah ko dok?...Hmmm kalu ada dia boleh nappar tak bersisa la baso nate stopa mamat ngan awe adik tu ..jenis tak reti baso lagu tu...ore putih lagi nyo rodokk perut ko Tok Janggut nih budak budak serupo ni jangan tebbeng nak buat benggong main ngan tok janggut....jawab si bapa.

Bekkeng sangat Tok Janggut nih ayah.....Awe..Tok Janggut ni ore warak..ore baik..lemah lembut ore nyo TAPI darah pahlawan bila maruah dihina ,hak dinafikan akan bangkit dengan penuh semangat untuk dipertahan walaupun nyawa terpaksa digadaikan ...ingat sampai bilo bilo tu Awe ..semangat tok janggut ni kena ada didalam diri setiap anak kelate..

Bersambung...
Post a Comment