Wednesday, September 10, 2008

AIR TUANG......CAWAN TIADA

Pada hari sabtu yang lalu kawe telah menerima satu sms dari kenalan kawe yang memegang satu jawatan pengting dalam satu persatuan yang kawe sertai sebagai ahli biasa saja.Dalam sms tersebut menjemput kawe menghadiri satu mesyuarat ajk persatuan itu di office salah seorang ajk pada hari Ahad 5.00 petang.

Kawe reply sms tersebut dengan jawapan kawe tidak akan hadir kerana kawe ahli biasa sahaja dan tidak tidak memegang apa apa jawatan dalam persatuan tersebut,tetapi kenalan kawe menekankan kepada kawe supaya hadir juga kerana ketua tertinggi persatuan tersebut ingin berjumpa dengan kawe untuk membincangkan satu perkara mengenai program yang sedang dirancangkan oleh persatuan tersebut.......kawe mengalah dan bersetuju.

Keesokan harinya lebih kurang pukul 3.30 ptg satu lagi sms kawe terima dari kenalan kawe itu,sms kali ini berbunyi...meeting cancel kepada suatu tarikh yang akan diberitahu kelak tetapi untuk hari ini ditukar kepada majlis berbuka posa di sebuah restoren yang juga hak milik salah seorang ahli persatuan ini.

Setelah membaca sms kawe ambil keputusan untuk call kenalan kawe ini untuk bertanya kenapa dibatalkan dan juga untuk memaklumkan kawe tidak akan hadir kalu sekadar untuk majlis berbuka puasa tapi malangnya penggilan tak berjawab......jaddik keputusan kawe tidak akan hadir majlis buka posa tersebut hanya kawe dapat maklumkan kepada diri kawe sendiri sahaja.

Pada pukul 6.30 petang kawe dikejutkan oleh satu panggilan telefon dari ketua tertinggi persatuan tersebut dan bertanya kawe samada kawe gi ko dok......kawe terus jawab mengatakan kawe telah terima sms mengatakan meeting telah cancel dan si ketua berkata datanglah untuk buka posa kerana dia telah berada di sana sorang sorang dan kawe kata kalu lagu tu kawe akan pergi lah kesana.

Lebih kurang pukul 7.00 petang kawe sampailah di restoren tersebut dan melihat si ketua keseorangan didalam restoren ,setelah bersalaman dan bertanya ...mana yang lain lagi ?...dengan nada terpaksa si ketua menjawab belum sampai lagi .Bila kawe bertanya si ketua samada kenalan kawe yang memanggil semua ajk supaya hadir itu adakah beliau sendiri akan hadir,jawapan yang kawe terima beliau demam teruk hari ini sampai tokleh bangun dan dalam fikiran kawe terlintas mungkin jugak sampai takleh bercakap jugak kerana kawe call tak berjawab petang tadi .

Kawe tanya lagi tuan punya office untuk meeting datang tak jawab si ketua tak dapat di hubungi dan kawe cuba menghubungi tuan punya restoren tapi tak berjawab panggilan kawe mungkin kerana pada masa itu dah pukul 7.15 ptg.Kawe menghubungi seorang lagi kawan yang juga ahli biasa persatuan ini yang kawe tahu beliau jugak di jemput untuk kemajlis ini ,bila kawe tanya kenapa dia tak datang ....jawapannya dia memang dah bagi tahu untuk datang selepas berbuka tapi setelah kawe royat hanya kawe berdua sahaja yang ada di restoren ini maka dia kata dia akan terus datang selepas minum segelas air di rumahnya .

Setelah azan dan bacaan bissmillah selesai dan kurma di kunyah kawe termenung sambil melihat cawan cawan yang kosong di atas meja yang siap bersedia untuk menerima air yang di tuang dalamnya .

Bila merenung keadaan itu membuat kawe terpikir betapa berotaknya pekerja2 restoren gu kawe ini kerana menyediakan cawan sebelum menuangkan air.Tidak lama kemudian kawan kawe pun sampai ,jadik kami bertigalah pada hari itu,tidak lama kemudian tuan punya restoren call kawan kawe yang baru tiba tadi dan memaklumkan beliau tidak diberitahu pasal meeting dan majlis buka posa oleh kenalan kawe pada hari itu.

Sekali lagi pandangan kawe tertumpu kepada cawan cawan yang masih kosong tanpa dituangkan air diatas meja,sekali lagi fikiran kawe terlintas kepada kenalan kawe yang membuat jemputan untuk meeting dan majlis berbuka posa pada hari tersebut.

KEPADA KENALAN KAWE ITU PELAJARI CONTOH YANG DIBUAT OLEH PEKERJA RESTOREN YANG MENYEDIAKAN GELAS SEBELUM MENUANG AIR.DAN BUKAN GUNAKAN SURAT DOKTOR UNTUK MENYATAKAN AIR YANG DITUANGKAN TUMPAH ATAS MEJA .

No comments: