Wednesday, September 17, 2008

PUAK KITO



Setiap tahun sambutan hari raya di adakan di sekolah tapi sambutannya tidak lah seberapa ...bukan kawe kato tapi dari mulut mulut orang yang lama bergelumang dengan SEMESTA ini atau Persatuan bekas bekas pelajar Sekoloh Menengah Sains Kelantan.....KENAPA PERKARA INI TERJADI?

Ada ore kata jaddik hambar begini ada beberapa sebab antaranya:

1. Wujudnya semangat kepuakan dalam batch jadik pergaulan dengan batch lain jadi hambar.

2. Jurang perbezaan umur antara junior dan senior menjadikan rasa hormat,rasa malu,rasa rendah diri membatasi pergaulan yang mesra.

3. Kelemahan pihak Semesta dalam menyediakan program program semasa perjumpaan ini.

Sejauh mana kebenarannya mengenai sebab sebab diatas kawe tak dapatlah memberi kepastian kerana kawe mempunyai pandangan kawe yang tersendiri mengenai perkara ini dan mungkin tidak dipersetujui oleh orang lain tapi bukan masalah bagi kawe jikalau orang lain tak setuju dengan kawe.

Boleh dikatakan hampir 90% pelajar sekoloh sains ni dari negeri kelate dan kita semua maklum sekuat mana semangat kenegerian/kepuakan ore kelate nih.Jaddik kalu adanya semangat kepuakan kepada batch sendiri dalam perjumpaan dalam semesta di sekolah atau dimana mana bagi kawe adalah perkara biasa dan lumrah ore kelate doh, tokleh nak kata perkara itu pelik atau luar biasa.Perasaan hambar dan tawar hati akan muncul bila dalam majlis tersebut apabila seseorang itu datang dan tiada kawan kawannya dalam batch yang sama turut serta,ini kerana bila melihat kemesraan dan kemeriahan serta riuh rendah suara orang lain yang batchnya datang ramai pada hari tersebut,kita mulalah merasakan diri kita terasing walaupun mereka yang dari kelompok yang ramai itu tidak mengasingkan kita ,cuma terlebih kemeriahan diantara mereka yang membuat kita rasa terasing.Jikalau kita berada di kelompok yang ramai itu perasaan terasing itu tak wujud.Pada pandangan kawe jangan salahkan ore lain atau batch lain kerana perasaan kita itu berpunca dari sikap kita dan batch kita sendiri.

Jurang umur adalah batas pergaulan yang wajib dipertahankan bagi kawe,kerana dah menjadi resam ore kelate yang di asuh dari kecil lagi supaya menghormati ore yang lebih tua.Orang muda hormat pada tua perkara biasa,bila batas batas ini dikekalkan maka kelihatan lah kemesraan itu pudar sedikit.Tapi bagi kawe kemesraan itu tidak hilang cuma adat dan pergaulan itu kita bataskan sedikit terutamanya bagi golongan yang muda.Jadik pengalaman golongan yang tualah perlu memainkan peranan yang lebih besar untuk mendekatkan jurang ini.

Pengalaman kawe tahun lepas bila berkunjung ke sekolah untuk menghadiri majlis sambutan hari raya SEMESTA bersama dengan batch kawe yang boleh dikatakan mendominasikan majlis tersebut kerana kehadiran kami yang ramai.

Pada pandangan kawe pihak pengurusan SEMESTA yang tidak berjaya untuk menjadikan majlis tersebut meriah untuk dihayati oleh semua yang hadir.Pada kawe seolah olah majlis tersebut diadakan bagai melepaskan batuk ditangga sahaja.Tiada program yang boleh melibatkan semua warga semesta yang datang melibatkan diri kerana tiada aktiviti aktiviti khusus yang di sediakan oleh pihak berkenaan.

Sampai disekolah terus ke dewan besar,daftar nama,bubuh nama di baju,makan-makan, bersalaman ,borak borak dikalangan batch sendiri yang lebih.Pada kawe AJK semesta kena lebih kreatif dalam hal ini.....lebih lebih lagi kehadiran dikalangan AJK sendiri pun kurang .

Pada tahun ini kawe ingin menyeru kepada sahabat sahabat kawe supaya pergilah ke sana jika mempunyai masa yang terluang ,untuk apa dan dapat apa pergi ke sana itu terpulang kepada diri masing masing .

No comments: