Monday, September 22, 2008

ZIARAH


Kemarin kawe sekeluarga berbuka puasa di Senawang kerana memenuhi jemputan seorang sahabat yang kawe kenali lebih 10 tahun yang lalu.

Kawe bercadang untuk bertolak awal lagi kerana berhasrat untuk menziarahi seorang lagi sahabat kawe yang tinggal di Ulu Langat kerana baru dapat zuriat yang baru tetapi terpaksa dibatalkan kerana sahabat kawe itu ada urusan lain.Apa pun tahniah kepada sahabat kawe yang dapat lagi seorang anak lelaki walaupun anak perempuan yang diimpikan ....Cuba lagi pujie tahun depan ....

Berkebetulan sahabat kawe di Senawang itu yang berdarah campuran Kelantan dan Melaka itu pun mengalami nasib yang sama semua zuriatnya lelaki .Namun kawe rasa amat bangga kerana sahabat sahabat lelaki kawe merupakan lelaki yang "kejantanan" mereka memang kuat.

Setelah sampai di rumah sahabat kawe di Senawang dan bertanya kabar ,kawe mengajak sahabat kawe untuk pergi ke Pasar Ramadan untuk mencari juadah berbuka puasa walaupun beliau berkeberatan kerana semua makanan telah disediakan termasuklah kuih dari kelate seperti buah tanjung,ketupat dan lain lain lagi .

Apa yang menarik mengenai sahabat kawe ini ialah walaupun loghat melaka yang sebati dengan beliau kerana isterinya dari melaka serta ibunya orang melaka,tetapi bila berjumpa dengan kami sekeluarga beliau akan cuba sedaya upaya untuk keccek kelate walaupun kadang kadang kawe dengar seperti ore siam Pattani keccek kelate sebutannya ....hahahahaha.Beliau bangga ada darah kelate yang mengalir dalam tubuh beliau...

Bagi kawe apa pun jenis darah yang mengalir dalam tubuh kita tali persahabatan ini perlu dikekalkan dan dieratkan .

Terima kasih Haris dan Roha kerana sudi melayani kami sekeluarga seperti keluarga sendiri.

No comments: