Sunday, September 7, 2008

HATI SEORANG ISTERI

Alhamdulillah dalam 5 tahun yang terdekat ini sambutan terhadap program program yang dianjurkan oleh sahabat sahabat lama dalam kelompok warga kita semua boleh dikatakan mendapat sambutan yang amat memberangsangkan samada dari gu gu kita dari golongan lelaki mahupun dari golongan hawa.

Majlis tradisi sambutan hariraya di kb yang telah berjaya diadakan lebih dari 10 tahun tanpa ketinggalan adalah satu pencapaian yang amat amat boleh dibanggakan oleh kita semua dan majlis berbuka puasa juga mungkin akan termasuk dalam satu aktiviti tradisi bagi simpulan silaturrahim kita semua.

Disamping itu kita juga terdapat aktiviti aktiviti terkejut seperti riadah futsal,bowling dan saja saja nak minum teh ngan sahabat sahabat .Namun walaupun apa aktiviti yang kita buat yang penting adalah kesangggupan kita semua untuk sama sama terlibat walaupun terpaksa mencuri sedikit masa kita yang teramat sibuk dengan pelbagai perkara sibuk itu.

Bila mengenang kembali dizaman persekolahan kita semua dulu dengan kehidupan kita semua sekarang ini memang amat jauh jurang perbezaanya,cuma keutuhan semangat persahabatan yang terjalin yang masih tidak berubah antara kita ,ikatan inilah yang menjadikan kita semua seperti sebuah keluarga yang amat besar dan sering merindui hilai tawa diantara satu sama lain,boleh juga dikatakan satu hubungan yang amat unik yang mungkin tidak berlaku kepada masyarakat lain.

Namun didalam keghaiarahan serta keriangan kita ketawa bersama sahabat sahabat lama ,sering kali kita dengar suara suara kesal,suara suara sedih,suara suara tak paham,suara suara mengharap diantara kita semua.

Sering kali kita dengar luahan kurangnya sambutan dari sahabat kita kaum perempuan,susahnya sahabat kita golongan ini untuk turut serta,payah ore tino,doh jaddik bini ore payah lah nok jumpa saing saing nih.....itulah luahan luahan yang selalu kita dengar.

Setelah luahan berlaku maka jawapan jawapan yang tak resmi pun banyak juga kedengaran diantara kita yang tolong menjawab bagi pihak hawa ini.

Baso dio doh lah ore tino keno ikut kato tok laki, kalu ada anak kecik payahlah,sibuk kerana jadi bini ore,tunggu ore hantar dan lain lain lagi jawapan yang kita dengar dari mulut mulut sahabat kita yang bergelar suami ini.

Bila mendengar jawapan jawapan sebegini adakah ia mencermin kita sebagai suami telah tetapkan kepada isteri kita semua dan secara tak langsung kita pun pahamlah bahawa keadaan sahabat kita dari golongan hawa tidak dapat bersama sama kita didalam majlis2 tertentu adalah disebabkan peraturan yang telah kita tetapkan pada sang isteri kita sendiri.

Apa kata HATI SEORANG ISTERI jikalau kita sebagai suami selalu kemajlis majlis untuk bertemu sahabat sahabat lama hingga pukul 2 atau 3 pagi baru balik ke rumah. Sedangkan bila si isteri kita ingin mengajak kita untuk pergi temankan dia beserta anak anak untuk bersama sama dalam majlis sambutan raya dengan teman teman lama beliau lalu kita terus siap sedia dengan pelbagai alasan kita dan akhir sekali bila segala alasan kita dapat dipatahkan oleh isteri kita maka mulalah kita menggunakan kuasa kita sebagai suami dengan mengatakan ...tak payahlah nak jumpa2 saing nih awak doh ada tok laki ,anak kecik pulok tuh dan macam2 untuk menghalang hasrat itu.

Alhamdullilah kita akan jadi seorang suami yang sempurna bila isteri mengikut segala perintah kita sebagai suami .Hubungan kita dengan sahabat kita tak terputus dan hubungan sahabat isteri kita terputus kerana menginginkan sebuah rumahtangga yang bahagia dengan kita.

Hati seorang isteri ada tahap kesabarannya ......bila kesabarannya memuncak dan permintaannya juga kita kena penuhi seperti apa yang kita kenakan kepada dia .

Apa kata kita sebagai suami kalau sekiranya perkara ini berlaku heheehehehe.......takut ko bini ..ucapan biasa kita dengar......malas nak dengar ore tino beleber......takut kena tido dalam kereta ...malas nok bbaloh....dan lain lain lagi ucapan yang kita ucapkan tetapi hakikat yang sebenarnya ialah kita sayangkan isteri kita,kita sayangkan keluarga kita,kita sayangkan kebahagiaan kita jadi kita akan korbankan apa saja untuk mencapai apa yang kita inginkan bersama keluarga tersayang kita ini........SALAH SIAPA PADA MULANYA .

1 comment:

art4334 said...

Lacqk,
baca entry kawe di art4334.blogspot.com