Tuesday, November 22, 2011

''RAMPASAN KUASA'' DI PARLIMEN BACHOK?


Agak lama kawe tidak mengarut disini berkenaan cerita cerita didalam mukabuku yang digilai oleh segenap generasi ketika ini .Kali ini riuh rendah forum ....Arrgghhh tulisan terganggu kerana pengarah SPR Kelantan ajak minum teh dulu ..nanti sambung malam sikit..hahaha.

Baru sampai dari bicara untuk menyambung bicara seorang diri dihening malam ini.Sperti yang dijanji karutan kali ini adalah berkenaan cerita cerita di mukabuku .Tajuk diatas mungkin menjadi satu kejutan bagi keadaan politik semasa dikelantan jika diukur dari sudut realiti diluar sana .Namun begitu peristiwa yang berlaku dialam maya telah menjadi satu jenaka yang menarik untuk dinilai dengan ketawa hilai.

Tajuk diatas adalah satu peristiwa yang benar benar berlaku dialam maya jika dinilai dari sudut kejadian TAPI kawe  mahu menilai dari sudut patut atau tidak patut  kejadian itu berlaku.Untuk tujuan tersebut kawe perlu membawa sejarah kehadapan barulah kejadian tersebut dapat dinilai dengan adil dan saksama..

Sejarahnya begini satu group yang dikenali sebagai UMNOtumPAS telah ditubuhkan di laman FB ,yang mana ahli ahli dalam group ini terdiri daripada pelbagai golongan masyarakat.Kecenderungan group ini membincang dan berdiskusi mengenai senario politik negara secara am dan politik kelantan secara khususnya.Sambutan amat menggalakan dari semua pihak ,ahli ahli dalam group ini juga agak lantang dan keras mengkritik pihak kerajaan mahu pun pihak pembangkang ..MEREKA INI BEBAS DALAM MEMBERI KRITIKAN TANPA  SEBARANG SEKATAN selagi kritikan ahli ahlinya memberi manfaat kepada masyarakat dan orang Kelantan dalam segala tindak tanduk pihak kerajaan atau pembangkang.

Beberapa orang ahli UT ini pernah mengadakan beberapa pertemuan dengan beberapa orang pembesar pembesar parti samada dari UMNO ,PAS dan PKR di Kota Bharu dan Kuala Lumpur.Setiap pertemuan dalam keadaan mesra dan damai walaupun ada diantara ahli ahli UT yang kuat mengkritik pembesar tertentu TETAPI bila bersua muka kedua dua belah pihak membesarkan JIWA masing masing untuk sama sama memecahkan derai tawa mesra bila membicarakan coretan coretan yang dilukiskan di dinding UMNOtumPAS.

Dalam satu pertemuan diantara ahli ahli utama UMNOtumPAS di ibunegara dengan Timbalan Menteri Kewangan Malaysia beberapa bulan yang lalu .DAA telah meluahkan hasrat ikhlasnya kepada ahli ahli UT supaya mewujudkan satu dinding FB khas kepada orang Bachok yang berkonsep seperti UT untuk beliau mendengar /menilai/membaca segala keresahan /kesusahan/kegembiraan/ orang orang Bachok yang diluahkan dialam maya.Walaupun ''pendek kata'' tiada keluarkan apa apa arahan khusus ahli ahli UT menyambut baik hasrat MURNI DAA untuk melihat satu luahan politik secara maya bagi orang orang di Parlimen Bachok khasnya dan rakyat kelantan umumnya.Perlu diPERTEGASKAN bahawa DAA tidak meminta ahli ahli UT ini menyediakan ruangan dinding P25 PARLIMEN BACHOK untuk kegunaan pihak UMNO tetapi beliau berhasrat untuk kegunaan RAKYAT Bachok tanpa mengira apa apa pegangan parti politik....ITU HASRAT SUCI DAN MURNI DAA.

Membawa dan memegang AMANAH suci DAA ini ahli ahli UT yang IKHLAS telah mencipta Group P25 PARLIMEN BACHOK .Group P25 ini mendapat sambutan yang hangat dari pengemar pengemar FB di kalangan rakyat Bachok dari semua aliran parti politik yang mereka anuti.Setelah segalanya berjalan lancar pencipta asal group P25 telah menarik diri dari urusan pentadbiran group tersebut untuk diserahkan kepada pentadbiran (admin) P25 kepada orang Bachok yang berkebulan juga insan yang amat rapat dengan DAA untuk menguruskan perjalanan group tersebut. P25 diwarnai dengan perbahasan dan perdebatan hangat mengenai isu isu politik semasa samada isu isu nasional atau isu isu tempatan terutamanya iswu isu di Bachok.

Beberapa bulan berlalu P25 terus diminati dan ahli ahlinya senakin bertambah NAMUN panas dimusim tengkujuh amat jarang sampai ke petang. Salah seorang pentadbir P25 sudah mula menyahkan mana mana ahli yang tidak belago angin dengan beliau ,mana mana posting atau komen komen yang menceritakan kebenaran dan tidak berpihak kepada UMNO juga dilupuskan oleh admin ini.Ramai diantara ahli ahli P25 yang tidak berpuashati dengan tindakan admin ini dan kawe sendiri pun telah dinyahkan dari group P25 ini mungkin berbulan bulan juga lamanya.

Sehinggalah 2 hari yang lalu kawe telah dijemput kembali ke group P25 dan terbaca salam satu posting mengenai RAMPASAN KUASA. Apa yang sebenarnya berlaku kawe tidak mengetahui dan tidak ingin untuk ambik tahu l;agi TAPI kawe terima baik jemputan masuk semula ke P25 oleh barisan admin yang baru.

Kemungkinan ahli ahli UT yang memegang AMANAH DAA ini bertindak sedemikian untuk memastikan amanah serta NIAT MURNI DAA kepada rakyat Bachok tidak dikhianati oleh individu yang mempunyai kepentingan diri sendiri .Itu satu kemungkinan yang kawe jangka sahaja, yang sebenar berlaku kawe tidak tahu.

SEKIRANYA DAA YANG MENGELUARKAN ARAHAN SUPAYA HASRAT DAN NIAT MURNI BELIAU TIDAK DICEMARI MAKA SATU SANJUNGAN HORMAT KAWE HULURKAN KEPADA DAA KERANA KETERBUKAAN DAN KEBESARAN JIWANYA MENGHORMATI PENDAPAT SERTA PANDANGAN  DAN RINTIHAN RAKYAT BACHOK DI MUKABUKU




No comments: