Saturday, November 12, 2011

ROYALTI "'KAMARUZAMAN'' KELATE

                                                         Perginya seorang pejuang

Innalillah ..Itulah kata kata yang kawe mampu ucapkan bila seorang sahabat menelefon kawe pada pukul 4 pagi untuk memaklumkan bahawa Allahyarham Kamaruzaman telah kembali kerahmatullah akibat terlibat dengan kemalangan jalanraya dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu setelah menyempunakan harapan RAKYAT Kelantan untuk menyampaikan memo kepada Perdana Menteri Malaysia mengenai HAK royalti minyak rakyat kelantan.

Kawe tidak mengenali arwah dengan rapat tapi kawe ada berjumpa dengan arwah beberapa kali semasa hayatnya..Kali pertama kawe bersua muka dengan arwah adalah disebuah kopitiam bersama beberapa rakan yang lain .Beliau seorang yang tidak banyak bercakap melaiankan lebih banyak mendengar TETAPI bila bercakap mengenai ROYALTI MINYAK Kelantan semangat beliau berubah dengan penuh minat untuk membicarakan soal HAK Rakyat Kelantan itu.

Kali terakhir kawe bertemu dengan arwah adalah pada sebelah tengah hari sebelum beliau bertolak ke Kuala Lumpur pada hari tersebut.Dalam perbualan singkat antara kawe dengan arwah didalam bilik boss nya itu ,beliau sempat bertanya kawe apa tujuan kawe kesana ..Dalam nada bergurau kawe menjawab ..Datang untuk tengok beliau sambil ketawa dan disambut dengan ketawa juga oleh beliau .Arwah juga menunjjukan satu potret tun Razak yang akan di bawa ke Parlimen keesokan hari diatas kerusi disebelah kawe untuk dinilai oleh bossnya. Dalam perbualan itu juga arwah ada mengajak kawe untuk bersama sama beliau pergi ke Kuala Lumpur ..Kawe hanya menjawab tengoklah dulu lagu mana ..

Setelah meninggalkan pejabat beliau pada tengah hari itu kawe ada menelefon beliau semula kerana ada benda yang kawe tertinggal di pejabatnya dan meminta tolong beliau untuk menyimpan sementara waktu.Sekali lagi pada sebelah petangnya kawe menelefon beliau untuk sama sama minum teh dengan kawe di Hayaki Tune KB ,tetapi jawapan dari beliau adalah tak sempat kerana hendak bertolak ke Kuala Lumpur  pada malam itu .Kawe menjawab takpelah ..benda yang kawe tertinggal dipejabat dia tadi akan diambil selepas beliau kembali dari Kuala Lumpur .Itulah percakapan terakhir kawe dengan arwah sehingga mendapat panggilan dari seorang sahabat yang memberitahu beliau sudah pergi buat selama lamanya ..AL FATIHAH.

Itulah serba sedikit cerita peribadi kawe dengan arwah yang boleh kawe kongsikan dengan semua pembaca di luar sana .Bagaimana pula cerita beliau dengan rakyat Kelantan yang dinafikan HAK mereka? Apakah sumbangan beliau kepada seluruh rakyat kelantan yang dianiayai akan HAK mereka? Kini rakyat kelantan telah kehilangan seorang pejuang HAK mereka .Apakah kematian beliau dalam memperjuangkan HAK ore Kelantan satu kematian yang sia sia?? Apakah ore kelantan tidak mempunyai sedikit jiwa kelantan untuk membela kematian arwah yang membela HAK semua rakyat Kelantan?? Apakah cukup kita sebagai rakyat kelantan merasai sudah cukup menghadiahkan fatihah sahaja untuk mengiringi jenazahnya ke kubur? Apakah cita cita dan harapan beliau untuk mengembalikan HAK ore kelantan bukan cita cita kita sebagai ore Kelantan?? Bangunlah wahai ore kelantan PERTAHANKAN dan PERJUANGKAN HAK INI ..Teruskan perjuangan KAMARUZAMAN yang tergadai nyawa DEMI membela dan menegak HAK kita sebagai ore kelantan ,demi menjaga MARUAH kita sebagai ore Kelate.

KEPADA PEMIMPIN YANG ZALIM DIATAS SANA ..BERAPA RAMAI MAYAT ANAK KELANTAN LAGI YANG MAHU DILIHAT UNTUK DIHANTAR KE TANAH PERKUBURAN DEMI UNTUK MENDAPATKAN HAK MEREKA?? 

1 comment:

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih