Wednesday, November 30, 2011

ORANG MUDA DALAM PAS MUDAH LUPA DARATAN




Beberapa hari yang lalu kawe telah dijemput oleh MP Kota Bharu melalui SMS untuk bersama sama beliau bersarapan pagi jam 8.00 pagi di sebuah kampung iaitu kampung Pangkal Chuit di Machang. Pada mulanya kawe agak berat hati untuk menerima jemputan dari MP Kota Bharu ini .Dalam hati kecil kawe berkata apakah sudah hilang akal orang tua ini hendak minum pagi sehingga ke Machang dan apakah tiada kedai kopi yang buka di Kota Bharu pada hari tersebut? Tetapi bila memikirkan semula akan kematangan dan pengalaman luas MP Kota Bharu ini dalam politik ,kawe ambil keputusan untuk menerima jemputan beliau dan mahu melihat apakah peristiwa yang akan berlaku pada hari tersebut.

Setelah kami sampai disebuah kedai makan di kampung Pangkal Chuit ,kedatangan kami disambut mesra oleh seorang lelaki yang berambut putih.Lelaki ini dikenali dengan nama SAGA dn merupakan tuan punya kedai nasik berlauk tersebut..Ayah Kar yang kami ingin temui tidak kelihatan di kedai tersebut pada pagi itu .Abe SAGA yang berusia 70 tahun tapi masih gagah bertenaga mempersilakan kami duduk di meja dan beliau  mengajak salah seorang dari kami untuk kerumah Ayah Kar untuk menjemputnya ke kedai.untuk bersama sama kami..

Setibanya susuk tua yang berusia 82 tahun ke meja kami disambut dengan penuh ceria dan gembira oleh kami .Begitu jugak raut wajah Ayah Kar kelihatan amat gembira sekali bila dapat bertemu mata dengan kami .Ayah Kar ini walaupun sudah berusia 82 tahun tapi ingatannya kepada peristiwa lampau dan kenangan kenangan pahit manis beliau berjuang bersama PAS zaman mudanya diceritakan satu persatu kepada kami.Beliau pernah dibuang daerah kerana berjuang bersama PAS begitu juga Abe SAGA pernah diambil tindakan yang sama kerana perjuangan yang mereka junjung.Kawe tidak mahu cerita panjang akan kisah kisah yang Ayah Kar dan Abe SAGA cerita kepada kami disini .Kawe mempunyai sebab yang tersendiri kenapa tidak mahu berbuat demikian ...Jangan tanya kenapa tapi silalah pergi cari Ayah Kar dan Abe SAGA di Kampung Pangkal Chuit jika berhasrat hendak tahu mengapa?

Berbalik kepada tajuk yang kawe kemukakan diatas dan apa yang ingin kawe karutkan kali ini adalah mengenai perangai orang muda dalam PAS terhadap orang tua dalam PAS dewasa ini .Dalam satu perbualan kawe dengan seorang insan muda yang mendakwa dirinya selalu menghabiskan sisa sisa makanan dalam pingan  TGNA kawe bertanya ''APAKAH KESAN PERTEMBUNGAN IDEA DIANTARA ULAMAK ULAMAK MUDA DALAM PAS YANG BARU PULANG DARI MESIR ,JORDAN DENGAN ULAMAK ULAMAK TUA DALAM PAS'' Jawapan yang insan ini beri kepada kawe panjang dan lebar tetapi tiada isi yang memberangsangkan pada pandangan kawe  boleh buat adalah ada perbedaan tapi "'terkawal''...Itu cerita dari insan tersebut.

Bila fikiran karut kawe kaitkan kisah Ayah Kar dan Abe Saga yang jasa mereka seolah dilupakan oleh golongan muda dalam PAS terdetik dihati kecil kawe bahawa PERTEMBUNGAN idea diantara ulamak muda dan lama dalam PAS bukanlah satu perkara yang mudah untuk dikawal.Apakah idea idea lama dari orang lama dalam PAS akan dianggap sebagai kain buruk yang layak dicampak ke tepi dinding sahaja oleh golongan ulamak muda ini?

Secara jujurnya kawe tidak nampak kemanakah halatuju golongan pelapis muda PAS ingin membawa PAS dimasa akan datang ? Pemuda PAS tidak kelihatan lantang dan agresif seperti era Haji Hadi dizaman mudanya.Jikalau kita bercakap dengan orang muda PAS tentang mood rakyat Malaysia terhadap perjuangan islam ,rata rata dan dengan penuh semangat mereka akan berkata bahawa rakyat kini terutamanya orang muda amat berminat kepada perjuangan islam ini .Tapi adakah golongan muda PAS ini sudah membuat satu persediaan yang cukup untuk menerima mood perubahan rakyat ini? Apakah mereka pernah berfikir akan persediaan persediaan yang sepatutnya mereka buat ? Akan menjadi haru biru bila air didalam tempayang untuk dituangkan kedalam sebiji cawan ,limpahan air akan membazir keluar ..

KEGEMBIRAAN ORANG TUA ADALAH BILA DISAPA OLEH GOLONGAN MUDA ...PERTANDINGAN SIAPA BIJAK BERFIKIR BUKAN ANGAN MEREKA.





1 comment:

Unknown said...

Mantap tulisan tuan . Watak Abe Saga memang saya kenal kerna kebetulan dia adalah rakan zaman persekolahn dulu. Memang dia jenis smart dan pendokong Pas yang di segani kerana ketegasan. Semasa mengajar di SMK.ladang Kerila saya sering singgah di kedai kopi di Cabe 4 tersebut. Usia lebih kurang saya iaitu hujung 50an atau awal 60an