Tuesday, June 28, 2011

KEGILAAN SOBERI


Setiap manusia mempunyai kegilaan masing masing dalam mewarnai kehidupan mereka.Begitu jugalah orang politik mempunyai kegilaan mereka yang tersendiri dalam menjalani pahit getir menempuhi dunai politik.Ada orang politik yang kegilaannya membantu rakyat ,ada yang kegilaannya menipu rakyat ,ada yang kegilaannya main anak perempuan rakyat,ada yang kegilaannya berjuang demi membuncitkan perut sendiri,ada yang kegilaannya sanggup berhabis pitis jaris kerana rakyat dan ada yang kegilaannya bermacam macam lagi kegilaan yang di gilai oleh ahli ahli politik ini.

Ada kegilaan ahli politik yang "'MELOMPAT"' parti dan ini satu kegilaan yang hebat bagi kawe kerana tidak ramai ahli politik yang sanggup ''MENGKATAKKAN"' diri mereka dengan tujuan hanya mereka sahaja yang tahu .Apakah definisi yang tepat untuk membolehkan seseorang ahli politik "'mengkatakkan'' diri mereka,kawe ada definisi  kawe yang tersendiri untuk golongan yang suka MELOMPAT parti ini.Dalam definasi kawe jika seseorang yang bertukar dari parti asal kepada parti baru itu bukan melompat tapi HIJRAH. Yang dikatakan melompat adalah apabila sudah HIJRAH dan mahu lagi hijrah buat kali kedua ,ketiga dan seterusnya ,itu kawe sifatkan sebagai MELOMPAT atau MENGKATAKKAN diri dalam kegilaan berpolitik.Jelas??? Kalau ada yang masih kabur sila rujuk kepada Braheng Ali untuk penjelasan..hahaha.

Apakah  kegilaan Soberi yang BERHIJRAH dari UMNO kepada PAS ini?? GILAKAH Soberi yang berada digedung mewah /rumah banglo besar yang serba lengkap UMNO tiba tiba mengambil langkah untuk BERHIJRAH ke pondok buruk PAS yang serba kekurangan? Untuk menyelami rahsia sebenar kenapa Soberi mengambil langkah yang "'memiskinkan'' diri , kawe bersemuka dengan beliau beberapa hari yang lalu. .Pelbagai persoalan yang kawe lontarkan kepada beliau mengenai perihal tersebut.Soberi dengan tenang menjawab segala persoalan kawe dengan tutur kata yang berhalus dan senantiasa membahasakan dirinya ""AMBO"" dalam setiap bicara yang dipertuturkan.Adakalanya kawe berkurang ajar dalam membangkitkan persoalan yang diajukan tetapi sebagai orang lama dalam politik Soberi tetap tenang memberi jawapan dan dapat membezakan soalan soalan provokasi dengan baik  untuk mengelak dari tersasul kata mengikut perasaan marah.

Walaupun terdapat beberapa jawapan dari Soberi yang tidak memuaskan hati kawe tapi kawe tidak mendesak KERANA apa yang kawe mahu adalah jawapan yang IHKLAS dari hati Soberi bukan jawapan yang memuaskan hati kawe.Tidak perlu bagi kawe untuk tulis disini apa yang dipertuturkan oleh Soberi kepada kawe secara detail kerana ianya bukan menjadi tanggungjawab kawe untuk menjelaskan kenapa Soberi HIJRAH kepada PAS dalam mencari wadah perjuangannya untuk ""bersaing"" dan mendengar rintihan denyut nadi rakyat dibawah.Biarlah Soberi menjelaskan dan menerangkan dalam siri ceramah seluruh Kelantan yang dibuatnya sekarang ini.Umno dan pemimpin UMNO bukan lagi harapan tempat bergantung untuk orang Melayu dan rakyat susah itulah antara petikan kata kata Soberi ...Kawe tidak tanya kenapa dan mengapa beliau ungkapkan demikian. Anda diluar sana berhak memikirkan kenapa dan mengapa?

Kenapa Anuar Musa mencantas Soberi dalam UMNO suatu ketika dahulu? Persoalan yang menarik untuk anda diluar sana tahu dan dalami puncanya kenapa? Kawe juga tidak mahu menulis disini TAPI anda diluar boleh buat ukuran batang tubuh untuk mencari jawapan. Anuar Musa kelayakannya adalah menjadi PM malaysia jika ukuran kecerdikan yang beliau dakwa yang beliau miliki.Soberi tiada kecerdikan seperti Anuar Musa untuk auta wang rakyat,Soberi hanya ada "'kegilaan"" besaing dengan rakyat dibawah yang ditipu oleh kecerdikan anuar musa.Soberi hanya ada "'kegilaan"" untuk bersila lendik di "'jemore"" rumah orang orang kampung untuk bertanya khabar sakit demam mereka.Perbezaan yang ketara antara Soberi dan Anuar Musa adalah ...Anuar Musa mempunyai rakyat bawahan untuk ditipu dengan kelebihan kecerdikan yang beliau miliki MANAKALA Soberi pula ada ''ggu ggu"" atau sahabat dengan ore kampung untuk beliau ''besaing'' ggi mari dalam istilah kelatenya.

Dengan dua sifat yang berlainan ini sudah tentulah jalan untuk menuju ke matlamat perjuangan terpaksa melalui jalan yang berbeza.Logiknya Anuar Musa akan sewenang wenangnya akan menipu rakyat dibawahnya dengan tidak perlu ada apa apa belas kasihan kerana yang beliau tipu itu rakyatnya bukan sahabatnya.Soberi pula sudah tentulah tidak sanggup melihat dan berasa kasihan terhadap sahabat2 beliau ditipu oleh pemimpin yang cerdik.Pilihan yang Soberi ada ,adalah samada bersama sama Anuar Musa untuk mencerdikkan diri menipu ggu ggu atau sahabat sahabtnya ATAU memilih untuk bersama ggu ggu atau sahabat beliau untuk melawan  penipuan dan penindasan yang dilakukan oleh Anuar Musa terhadap rakyat. Anda diluar sana berhak menilai pilihan yang Soberi pilih ,samada hendak mencemuh beliau atau menyokong belaiu itu HAK anda ,kawe tak campur dalam urusan itu.

Apa pendekatan yang paling sesuai untuk Soberi mengajak sahabat handainya didalam UMNO untuk berhijrah kepada PAS?? Hahaha...mungkin ramai yang diluar sana mahu tahu apakah kelebihan bagi ahli ahli UMNO untuk menyertai PAS. Dalam satu ceramah baru baru ini di Pasir Mas Soberi menyeru kepada ahli ahli PAS supaya bertandang kerumah rumah orang UMNO ini .Mengikut Soberi gelora didalam hati orang UMNO untuk menolak kerajaan BiniNajib dalam PRU 13 ini mungkin lebih hebat dari gelombang merah Anuar Musa. Tinggal lagi sudah menjaddik perangai azali puak umno ini mempunyai EGO yang tinggi .Mahu diri mereka disembah dan diraikan masih menebal.Sejauh mana kebenaran kenyataan Soberi ini kawe tidak ketahui.



No comments: