Wednesday, June 29, 2011

SIAPA YANG AKAN "DIIKAT" DALAM POLITIK "BERSIH"?

                                    SENYUMAN SETELAH CINCIN PERTUNANGAN DIIKAT

BERSIH atau dalam istilah lainnya bermaksud cuci,tidak cemar,tidak kotor atau "'suci"" bagi sesetengah orang.Tetapi BERSIH yang akan berlaku di bulan Julai ini dimaksudkan sebagai kotor,ditafsirkan sebagai cemar oleh sesetengah pihak.Kenapa di Malaysia ini BERSIH boleh ditafsirkan dengan 2 makna yang berbeza ? Tidak kelirukah anak anak kita yang dialam persekolahan?

Apakah dengan rancangan untuk ''MemBERSIHkan'' sistem yang ada di negara malaysia yang akan melibatkan kos kerugian anggaran kasar pendapatan negara dari industri pelancongan sebanyak satu billion ringgit malaysia pada hari tersebut perlu di terjemahkan satu kekotoran.Jika benar kerana kerugian yang digunakan sebagai kayu pengukur maka rakyat malaysia harus akur bahawa sekiranya sesuatu yang kotor seperti rasuah,salahguna kuasa dan perkara yang seangkatan dengannya perlu diterjemahkan sebagai BERSIH jika ianya menguntungkan negara. Jujur dan ikhlas itu rugi maka kotorlah orang yang amanah. Menipu itu untung maka BERSIH lah orang yang pecah amanah.

Siapa yang akan dapat untung dan rugi dalam isu BERSIH ini? Kawe meletakkan TPM sebagai orang paling beruntung. PM orang yang tersepit. Braheng Ali mahu dapat tempat dan KJ mahu hebahkan bahawa taringnya masih ada walaupun bisanya sudah tiada.Rakyat yang ingin melihat KEBERSIHAN negara dijaga dengan baik akan menjadi MANGSA.

Kawe memilih TPM orang yang akan mendapat keuntungan adalah kerana berdasarkan kenyataan beliau baru baru ini bahawa BERSIH ini adalah satu rancangan untuk menjatuhkan Kerajaan sedia ada melalui jalanraya. Samada dangkal atau tidak benar kenyataan  beliau itu bukan perkara untuk diperhitungkan sekarang tapi keuntungan jangkamasa depan yang beliau tagihkan.Mungkin ramai diluar sana yang akan mengatakan kawe mempunyai niat buruk kepada TPM tetapi adakah anda diluar sana BERANI menegaskan bahawa Muhyidin tidak ada cita cita untuk duduk kerusi PM?Jika tidak berani menegaskan sedemikian maka bacalah apa yang kawe nak mengarut ini hahahaha.Diandaikan BERSIH berjaya dan dalam PRU 13 BiniNajib menerima kesan yang teruk .Maka adakah ahli UMNO masih lagi akan menerima Najib sebagai Presiden mereka ? Bukankah Najib sebagai PM dan Presiden Umno mempunyai kuasa penuh untuk membendung BERSIH pada masa itu.Bukankah secara tidak langsung menampakkan kelemahan Najib sebagai PM untuk menyelesaikan satu masalah demi  perkuatkan parti,manakala dalam senyum Muhyidin boleh berkata beliau sudah memberi amaran yang jelas TAPI kuasa bukan berada ditangan beliau untuk bertindak pada waktu itu. Ini akan menampakkan Muhyidin lebih bijak dari Najib. Adakah ahli UMNO mahu mengekalkan seorang Presiden yang lemah dan tak mampu untuk berfikir akan perkara yang melampaui masa? Kawe tak tahu sebab kawe bukan ahli UMNO..

Manakala jika Najib berkeras dengan kumpulan BERSIH ini pula ,kesan yang buruk juga akan dipikul oleh bahu najib sebagai PM. Slogan ciptaan Najib seperti, Malaysia adalah untuk semua rakyat dan rakyat didahulukan sudah menjadi slogan memakan diri Najib. Semburan air gatal ke tubuh rakyat dengan kuyup maka air BERSIH akan memercik di muka Najib.Jika tindakan Najib ini ditakdirkan dapat menyelamat kerajaan BiniNajib dari tewas dalam PRU 13 ,si Muhyidin masih lagi boleh mendabik dada bahawa amaran awal datang dari beliau bukan dari PM.Kesian Najib bukan sahaja kena ikut kata Rosmah bahkan Muhyidin pun tumpang tui Rosmah dikala seluruh mata rakyat malaysia menumpukan ke muka Najib yang terpaksa memejam mata untuk menolak BERSIH dan  menerima KEKOTORAN demi kuasa.

Apa yang Braheng kejar dalam isu BERSIH ini? Apakah jawatan menteri penuh impian Braheng? Kenapa Braheng sanggup berperang sesama Melayu? Perhatian dari Najib kah matlamat Braheng? Jawapan mudah adalah kerusi Parlimen Pasir Mas bukan lagi kerusi yang selamat untuk Braheng membawa lambang "'katak"" sebagai tiket beliau untuk memasuki perlawanan tiga penjuru.Braheng sudah amat yakin PAS tidak akan mengerahkan lagi penyokong2nya untuk menyokong Braheng di Pasir Mas .Braheng perlu membuktikan kepada najib bahawa kemenangan beliau di Pasir Mas adalah atas dasar kekuatan diri beliau bukan kekuatan PAS. Jaddik mesej yang Braheng nak sampaikan kepada najib adalah berilah laluan kepada beliau di pasir Mas jika BiniNajib mahu menang di Parlimen itu.Untuk itu Braheng tiada pilihan lain lagi selain dari menyokong Najib dan perlu kelihatan lebih dari orang UMNO sendiri sokong Najib.

Bagaimana dengan KJ? Budak hingusan yang mempunyai taring berbisa satu ketika dulu ini telah hilang bisa ditaringnya dikala hingus mengering.KJ kini sudah tersedar hingusnya sudah kering serta bisanya juga sudah hilang. Jaddik kini beliau hanya mencuba nasib untuk mencari bisa baru sementara menunggu saat saat giginya dipatahkan bila masanya  tiba.

No comments: