Thursday, December 16, 2010

KEMANA SABRIE?


Menarik bila kawe baca berita dari malaysiakini hari ini mengenai niat TGNA untuk menjurai 3 bahagian hasil simpanan wang peribadinya untuk disedekahkan kepada perjuangan yang ditunjanginya.Memang patut pun orang seperti TGNA berbuat demikian kerana harta atau wang dunia bukan keinginan yang bermain dionak pemikiran beliau.Perbuatan TGNA ini juga mungkin akan menjadi ikutan ahli ahli PAS seluruh negara selepas ini.Mungkin selepas ini tin tin milo sudah tidak digunakan lagi oleh pengutip pengutip derma ikhlas utk PAS diceramah ceramah mereka sebaliknya karung karung guni akan disediakan kerana jika ahli PAS mengikut teladan TGNA dan bersedia menjurai 3 bahagian dari harta harta mereka.

Tapi yang lebih menarik bagi kawe adalah simbolik gambar dalam berita malaysiakini ini .Gambar sesudah subuh diruang tamu rumah TGNA yang dirakam ini memberi seribu makna samada yang berada dalam gambar atau yang menyokong serta sukahati melihat gambar tersebut terakam.Apakah TGNA sedang menceritakan akan hasratnya untuk menjuraikan wangnya kepada MSS sesudah subuh tersebut?

Siapa MSS ini? Beliau merupakan seorang tokoh UMNO yang banyak berjasa kepada UMNO berdasarkan ukuran para pengikut dan dirinya sendiri tetapi pada UMNO terkini beliau bukanlah seorang tokoh yang perlu dihargai akan jasanya terdahulu.Pada suatu ketika MSS merasakan dirinya hanya sehelai kain buruk untuk lap kaki di pintu jamban UMNO sahaja. Hati yang lara sejak beberapa tahun kebelakangan ini ,hanya sisa sisa semangat tua yang tinggal sahaja yang menguatkan langkah kaki MSS untuk memijak lantai PWTC beberapa bulan yang lalu sebagai seorang perwakilan dari Ketereh.Walaupun diri dan punggung berlabuh kemas diatas kerusi umno di dalam dewan PWTC tapi hati dan jiwa MSS sudah terlalu hambar dan teramat jauh sekali dengan perjuangan UMNO ketika itu.Disebabkan hati yang tawar dan hambar kepada UMNO ,menjelang pilihanra kecil di Galas MSS telah mengesahkan rasa tawar hebber lembbar itu dengan mencampakkan UMNO yang didukungi seusia belasan tahun itu kedalam sungai Pulau Melaka yang terkenal dengan warna air kehijauan mungkin dari pati air ikan linang yang masyhur satu ketika dulu.

Ada desas desus mengatakan MSS  akan mencium tangan Anuar Ibrahim untuk bersama sama dengan Pakatan Rakyat melenyapkan UMNO di bumi Malaysia ini ,mungkin itu hanya satu gossip liar sahaja kerana bukti bergambar diatas tangan TGNA yang MSS cium dahulu.Langkah misteri yang diambil oleh MSS walaupun hati dah bulat dengan nekad UMNO mesti dikuburkan tapi samada pentas bulan purnama atau bulat bersabit masih lagi jaddik perhitungan MSS memulakan langkah menyepak UMNO.

Pada pandangan kawe jikalau MSS memilih PKR sebagai tuan baru beliau ,apakah beliau tidak melukut ditepi gantang .Berdasarkan situasi semasa yang berlaku sekarang ini dalam PKR .Kawe tidak ambik kira apa yang berlaku kepada Zaid Ibrahim tapi apa yang diluahkan oleh RPK agak menarik bagi kawe untuk ekori langkah yang akan diambil oleh MSS ini.Kawe tertarik dengan MSS ini kerana bagi kawe beliau seorang yang setia walaupun jiwa terseksa tapi bukan kesetiaan Hang Tuah yang kawe puja.Dari satu sudut Anuar perlu orang yang setia kepada PKR kerana telah ramai sebelum ini yang tidak setia dengan Anuar dan PKR.Persoalannya adakah PKR atau Anuar boleh setia dengan MSS?? hahahaha ....Apakah Anuar seorang yang setia? Sejarah membuktikan Anuar tidak setia kepada mahathir.....

Pilihan kedua bagi MSS mungkin memakai serban untuk bersila menghadap TGNA untuk bersama sama menunggu terangnya bulan purnama PRU 13 nanti .Tapi bila TGNA mengumumkan akan bersedekah 1/3 dari hartanya kepada PAS adakah MSS berani menyahut untuk bersedekah 2/3 dari hartanya kepada PAS? Apakah banyak bekal yang MSS bawa hasil bersama lubuk emas dahulu? hahahaha

Walaupun KEMANA ARAH MSS akan pilih kawe akan sentiasa hormati dan kagumi akan tindakan beliau walaupun tangan kawe tidak pernah berjabat dengan tangan beliau serta tutur kawe tidak pernah kedengaran di telinga beliau tapi antara kami ada satu kesefahaman yang kawe fahami atau mungkin beliau juga fahami.

No comments: