Monday, December 13, 2010

NIAT MAGHRIB TAPI LAPAN KALI SUJUD

Sujud syukur seorang sahabat setelah berada di puncak Cedar.

Gambar diatas tiada kaitan dengan apa yang akan kawe nukilkan kali ini .Hanya semata hiasan untuk mengingati seorang hamba yang mensyukuri limpah nikmat yang di kurniaan Pencipta kepada beliau.

Apa yang kawe nak mengarut kali ini adalah mengenai kenyataan yang di buat oleh "SI KELATE MURTAD" beberapa hari yang lalu.Perdebatan di dalam FB mengenai kenyataan Awe Adek mendapat pandangan yang negatif dari pihak pihak yang tidak bersetuju dan pihak yang berkecuali dan pihak yang mendokong Parti anutan "si kelate murtad" ini mendiam diri tanpa bangun mempertahankan Awe Adek .Persoalan yang kawe ingin tahu adalah berapa ramai orang dari rakyat Kelate akan SUJUD SYUKUR bila mendengar kenyataan Awe Adek ini?

Pada kawe niat tu baik tapi cara perlaksanaan tu nampak agak berlebihan sedikit atau kawe umpamakan seorang yang berniat untuk sembahyang maghrib tetapi dalam perlaksanaannya telah berlaku 8 kali sujud yang mana sepatutnya hanya 6 kali sahaja.walaupun pun sujud banyak kali nampak lebih alim tapi hakikat sebenarnya sembahyang itu tidak sah.

Petikan kata kata dari AWE kesayangan Rosmah Mansor berbunyi "Katanya, tindakan turun padang pemimpin bahagian adalah lebih berkesan daripada menyampaikan bantuan itu secara berkelompok sebagaimana yang dilakukan sebelum ini."
Apakah bantuan secara berkelompok sebelum ini tidak sampai kepada sasaran? Apakah bantuan terus kepada individu yang dipilih dapat berlaku adil kepada kelompok sasaran? Apakah kaitan penerangan mengenai dasar kerajaan berkenaan pengurangan subsidi minyak dan gula kepada penerima bantuan lebih berkesan setelah menerima wang ehsan? Adakah instrument kerajaan telah gagal memberi penerangan yang jelas kepada rakyat terbanyak sehinggakan perlu beri "UPAH"  kepada golongan tertentu untuk bagi penerangan?

Mengikut AWE Dondang Rosmah Mansor ini juga jumlah keseluruhan wang ehsan tersebut berjumlah RM 25j dan RM 15J sudah dibelanjakan dan berbaki lagi RM 10J untuk dibelanjakan tahun depan dalam program2 yang memberi manfaat kepada rakyat kelate.Pada kawe jumlah RM 10J itu terlalu sedikit untuk memberi manfaat kepada rakyat kelate yang teraniaya HAK mereka itu,mungkin jumlah itu hanya cukup untuk 20 orang  wakil rakyat UMNO  gunakan untuk "bermesra" dengan pengundi pengundi mereka supaya masih kekal/akan dipilih sebagai wakil rakyat dalam PRU 13 nanti.

Saranan kawe kepada Awe Adek adalah lebih baik belanjakan RM 5J untuk membina patung ROSMAH di pintu masuk negeri Kelantan iaitu di bandar Gua Musang dan lagi RM 5J gunakan untung membina patung suami Rosmah di tengah tengah bandar Kota Bharu . Itu lagi manfaat kepada rakyat Kelantan untuk diingati oleh semua rakyat Kelantan akan kebaikan pasangan suami isteri ini memberi EHSAN kepada rakyat kelantan setelah HAK mereka dinafikan. 

Tidakkah lebih manfaat bagi rakyat kelate jika di bina sebuah sekolah khas yang melibatkan pembelajaran yang berkaitan dengan minyak dan gas serta bagi peluang kepada pelajar pelajar dari sekolah khas yang terdiri dari rakyat kelantan ini sambung pengajian mereka di Universiti Petronas untuk memahirkan diri dalam segala aspek minyak dan gas? Mungkin dengan adanya sekolah minyak dan gas ini mulai sekarang dan 30 tahun akan datang pihak Petronas tidak perlu lagi bergantung kepada kepakaran kepakaran sub-con dari luar seperti Talisman,Murphy oil dan lain lain dalam usaha cari gali minyak sebaliknya lebih bergantung kepada tenaga tenaga pakar tempatan?Apakah tidak terasa sedikit kebanggaan kepada anak anak Kelate yang bekerja bertungkus lumus mengerudi minyak di perut bumi sendiri nanti ? Hahahha..satu mimpi dari kawe sahaja bukan harapan bagi "Si kelate murtad" untuk melihat kejayaan rakyat Kelate.

Beranikah AWE untuk menyuarakan kepada BIK Mamanya supaya memujuk suami tercinta mengistiharkan seluruh rakyat Kelate akan dikecualikan dari sebarang kenaikan harga minyak di malaysia sebagai EHSAN kepada HAK ROYALTI mereka di nafikan? Kawe rasa itu lebih memberi manfaat kepada rakyat Kelate.Mungkin AWE akan kata saranan kawe tidak masuk akal hehehehe...Tapi kawe nak tanya AWE akal mana hak dia pakai bila hak ROYALTI minyak rakyat seperti yang di jaminkan oleh perlembagaan negara dinafikan begitu sahaja kerana berbeza pilihan parti yang disokong oleh rakyat Kelate. Apakah AWE ADEK hanya ada akal untuk tamakkan pangkat dan takut hilang jawatan sahaja otaknya pandai berfikir?

No comments: