Monday, December 10, 2012

PUAK ANTI ROYALTI


PUAK  Bersinonim dengan KELOMPOK/KUMPULAN ,GOLONGAN ,PASUKAN,ETNIK.

ANTI Bermaksud MENENTANG.TIDAK SUKA ,MEMBANTAH,TIDAK SETUJU,MELAWAN.

ROYALTI Bermakna Wang yang di bayar hasil perkongsian.

Siapa sebenarnya golongan PAR ini dalam isu tuntutan ROYALTI minyak rakyat Kelantan yang sedang diperjuangkan oleh sebuah NGO di Kelantan ini? Patutkah NGO itu mengajak rakyat Kelantan membunuh PAR?Wajarkan NGO itu memusuhi PAR? 

PAR bagi kawe wajar dianugerahkan kepada Kerajaan BN yang memerintah Malaysia hari ini bagi               Rakyat kelantan. PAR juga adalah kerajaan Pusat dalam istilah yang lain.PAR adalah pengkhianat Rakyat Kelantan.PAR zalim kepada Rakyat Kelantan.Memang patut NGO R menghasut ore Kelate untuk mematikan PAR yang zalim ,patut menghasut rakyat Kelantan supaya membenci PAR yang memusuhi HAK ore Kelate.

Mencari PAR yang sebenar adalah satu konflik yang amat susah bagi mereka yang waras TAPI amat mudah bagi mereka yang menolak kewarasan untuk meletakkan EMOSI sebagai panduan.Mudah untuk mengatakan bahawa UMNO itu adalah PAR kerana mereka sebahagian dari BN.Waraskah jika meletakkan bahawa UMNO itu PAR tapi dalam masa yang sama tidak pernah melabelkan kompenan BN yang lain sebagai PAR? Kenapa MIC dan MCA tidak digelarkan sebagai PAR secara langsung sepertimana meludah muka UMNO sebagai PAR?

Konflik yang berdilemma disini terjurus kepada ahli ahli UMNO ,adakah ahli UMNO PAR atau UMNO itu PAR? Secara borong untuk yang jiwa beremosi akan meletakkan UMNO dan ahlinya dalam bakul yang sama.Tapi bagi yang waras mereka lebih berhati hati untuk mengambil emosi itu.

Tuntutan Royalti perlu melepasi sempadan keahlian politik kepartian kerana ini tuntutan HAK yang dimiliki oleh Rakyat.Jika secara borong kita mengatakan bahawa ahli UMNO itu PAR ,itu merupakan sesuatu yang tidak patut kerana seoalah olah kita menafikan HAK mereka sebagai seorang rakyat yang berhak menuntut.Perjuangan ini meruntum hati dan jiwa rakyat yang ternafikan HAK.

Kawe yakin dan percaya tuntutan R ini mendapat restu dan sokongan dari seluruh rakyat kelantan samada secara terbuka atau secara senyap termasuklah ahli ahli UMNO yang ada di Kelantan.Jaddik amat tidak wajar NGO R menganggap ahli UMNO sebagai musuh mereka atau NGO R memulakan permusuhan dengan ahli ahli UMNO ini walaupun secara terbuka menyatakan sokongan kepada tindakan Najib menukar ROYALTI kepada EHSAN.

Dalil yang menguatkan hati kawe untuk mengatakan ahli ahli UMNO ini menyokong R adalah kerena mereka menyokong wang Ehsan itu sendiri. Wang Ehsan dan Royalti pada mereka yang rakus dan lapar berkehendak kepada pitis akan menilai dengan tiada perbezaan. Jaddik bila kita berani menggelarkan ahli ahli UMNO sebagai orang yang lapar pitis ,gila ko pitis MAKA kenapa kita hendak nafikan kegilaan mereka terhadap ROYALTI juga? Berilah mereka ruang dan peluang untuk sama sama menyokong tuntutan R HAK rakyat itu ,jangan memusuhi mereka kerana terkadang kala mereka terpaksa berlakon tanpa kerelaan hati untuk dilihat atau kelihatan menentang di mata parti mereka. Berilah mereka peluang ...berilah keutamaan kepada mereka..

Disini kawe ingin cerita satu perkara yang tidak menarik untuk dibaca , kisah ini adalah yang berlaku di wall FB bila kekecohan berlaku bila satu banner Kebawah Duli Sultan dibakar didepan SUK.Dalam satu posting dibuat bahawa Puak Anti Royalti yang melakukan perkara terkutuk tersebut . Mungkin ramai yang terpinga pinga untuk mencari pihak mana yang dikatakan PAR. Kawe cuba menjuruskan pandangan orang ramai bahawa PAR adalah UMNO dengan ungkapan singkat "" Sebar sebar ..UMNO Buat"" 

Kawe sudah menjangkakan akan ada satu pihak yang menyokong kawe dan akan ada pihak yang akan menentang kawe walaupun dalam kehendak kawe yang sebenar kawe mahu kedua dua pihak menentang kawe.Bila ahli ahli dan penyokong UMNO menentang kawe dan memarahi kawe itulah yang kawe perlukan dari mereka untuk mempertegaskan bahawa mereka tidak seperti yang kawe sangkakan.

Pihak NGO R yang menyokong kawe mengatakan bahawa UMNO yang bertanggungjawab menjadi satu kepelikan pada kawe . Ini menimbulkan tanda tanya dan persoalan adakah NGO R mahu memusuhi UMNO? Kenapa NGO R mahu memusuhi Ahli UMNO sedangkan musuh sebenar UMNO adalah PAS?Apa untung NGO R memusuhi ahli ahli UMNO? Alangkah lunak dan indahnya pada ketika itu jika ada satu orang atau dua pemimpin NGO R yang datang mempertahankan ahli ahli UMNO yang kawe sasarkan untuk dimangsakan dalam perbuatan tersebut. Apa salahnya jika pihak R dengan secara terbuka mengatakan bahawa ' Kami yakin dan percaya bahawa setiap rakyat kelantan menyokong usaha menuntut HAK rakyat ini termasuklah ahli ahli UMNO di Kelantan dan perbuatan ini mungkin dilakukan oleh orang gila yang tiada kaitan dengan apa apa kefahaman selain beridealogi gila mereka sahaja" 

PERANGILAH MUSUH ANDA TAPI TAWANI MUSUH ADALAH LEBIH BERMAKNA 


No comments: