Friday, December 28, 2012

PETRONAS TAK SANGGUP HILANG 10% HASIL JV 50-50?




 Jumlah Telaga Gas & juga jumlah simpanan Gas, Kondensat & Minyak Mentah di dalam Kawasan Bertindih atau lebih dikenali dengan nama Malaysia - Thailand Joint Development Area (MTJDA):

Blok A-18: 84 telaga
Blok B-17: 78 telaga

25 Pelantar Gas telah didirikan di dalam kawasan JDA:

9 Pelantar Gas di Blok A-18, iaitu, Cakerawala, Bulan, Suriya, Bumi, Bumi East, Senja, Samudra, Wira, dan Samudra Utara.
9 Pelantar Gas di Blok B -17, iaitu Muda, Tapi, Jengka, Amarit, Mali, Jengka South, Jengka West, Jengka East dan Muda South.
7 Pelantar Gas di Blok B-17-01 iaitu Tanjung, Jinda, Lobby, Muda Tenggara, Lobby Timur, Thanthong dan Melati.
*Sebahagian daripada Medan mempunyai pengumpulan Minyak Mentah, Kondensat & Gas Asli yang kecil.

Terdapat sejumlah 162 telaga pembangunan telah digerudi dalam kawasan JDA dengan 84 telaga di Blok A-18 dan 78 telaga di Blok B-17.

Sehingga akhir tahun 2010, dianggarkan sebanyak 6.7 Trillion Kaki Padu Standard rizab gas, 102 juta tong Kondensat dan kira-kira 12 juta tong rizab minyak mentah telah ditemui di dalam Kawasan JDA.


Diatas adalah keterangan secara lebih kurang mengenai kedudukan telaga dan kuantiti hasil perut bumi yang dikongsi samarata diantara dua negara yang berdaulat. Kawe tidak mahu pertikai perkongsian samarata tersebut .Kawe tidak mahu tanya kenapa perkongsian tersebut boleh berlaku TAPI kawe mahu tahu kenapa 5% dari 50% hasil dari perkongsian tersebut di NAFIKAN oleh Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Kelantan .

Pecah satu cerita : 



Itu satu cerita yang belum tentu lagi kebenarannya kerana lebih berdasarkan cerita dari mulut ke mulut.Tapi apa yang kawe cuba unjurkan disini kenapa Kerajaan BN begitu bersungguh sungguh menafikan HAK Rakyat Kelantan .Pelbagai halangan dibuat dan direka untuk membenarkan bahawa HAK rakyat kelantan itu tiada dalam perkongsian 50-50 tersebut.Semua orang tahu bahawa pergolakan di Selatan Thai tidak pernah reda dan selesai .Semua juga bersetuju bahawa pergolakan tersebut kerana penindasan Agama seperti yang disuapkan oleh media media .Dilambangkan bahawa rakyat islam diselatan Thai sebagai pengganas untuk menghalalkan tindakan pihak berkuasa keatas mereka .Samalah juga apa yang berlaku di Palestine diantara Zionis dan Rakyat Palestine .Gambaran yang diberikan adalah Palestine itu pengganas dan pelampau Agama walhal yang sebenarnya adalah PEREBUTAN hak keatas TANAH diantara kedua dua belah pihak.

Bertolak dari permainan politik moden hari ini untuk amat jelas kepada kita semua bahawa apa yang sebenar berlaku tidak akan dilakukan dengan TEPAT demi untuk menyelamatkan kepentingan pihak pihak yang ada kuasa ATAU lebih dikenali dengan KUASA POLITIK. Cerita rekaan perlu diadakan untuk mengalih perhatian kepada perkara yang benar ,itu kebiasaan berlaku dalam perencanaan untuk teruskan KUASA POLITIK itu kekal.

Perjanjian diantara Malaysia dan Thailand perihal perkongsian 50-50 telah selesai dan dipersetujui.Operasi carigali dapat dilakukan dengan aman tanpa prasangka kerana semua pihak mendapat keuntungan dalam erti kata negara berdaulat.Dalam perjanjian perkongsian tersebut tidak menyebut bahawa rakan kongsi perlu ambil tanggungjawab terhadap apa apa masalah yang berlaku dalam negara masing masing.

Jika Kerajaan Thailand tidak membayar pampasan pengambilan tanah Rakyatnya untuk tujuan perlaksanaan kepada perkongsian antara Malaysia -Thailand itu adalah masalah Thailand bukan masalah Malaysia . Begitu juga Thailand tidak berhak campurtangan samada menyokong Rakyat kelantan yang menuntut ROYALTI atau bersetuju dengan Kerajaan Malaysia yang menafikan HAK Kelantan.Masing masing negara perlu pandai pandai selesaikan masalah dalaman masing masing untuk memastikan operasi perkongsian terus berjalan.

Persoalan yang kawe ingin bangkitkan jika cerita diatas itu BENAR ,adalah kenapa 5% perlu dibayar oleh PETRONAS? Kenapa Tun M perlu merayu kepada Thailand hinggakan bahagian perkongsian 50-50 terpaksa dikurangkan menjadi 45-55 walaupun perjanjian asal masih 50-50? 

Mungkin bagi pihak Petronas tiada masalah untuk beri 5% tersebut dengan syarat Kerajaan Malaysia tidak lagi memaksa mereka  membayar ROYALTI kepada Kerajaan Kelantan kerana tidak bijak bagi petronas untuk membayar 10% sedangkan jumlah yang patut bayar hanya 5% ...Siapa mangsa disini?

Dalam politik permainan kuasa ini kelihatan dgn jelas bahawa Tun M yang banyak untung dan kesannya ditanggung oleh Najib sekarang ini . Mungkin Tun M sudah jangka bahawa kemungkaran yang beliau lakukan kepada rakyat kelantan ini akan terbongkar setelah beliau tidak lagi berada ditampuk kuasa dan beliau dapat mengekalkan kuasa politik beliau sebelum beliau bersara dengan keputusan yang beliau buat itu.

Keputusan yang dibuat oleh Tun M itu adalah baik untuk kerajaan Malaysia teruskan operasi carigali minyak secara berkongsi dan pihak petronas tidak mengalami kerugian dengan operasi tersebut KERANA Tun M telah menyelesaikan kerugian Petronas itu ditanggung sepenuhnya oleh Rakyat Kelantan . Tun M hanya perlu mengatakan bahawa Kelantan tidak berhak mendapat ROYALTI dari sudut undang undang sahaja untuk dimainkan oleh media media perdana memberi penerangan kepada Rakyat.Tun M juga sudah ada plan kedua jika rakyat Kelantan tidak mahu terima atau percaya penerangan yang diberikan . WANG EHSAN adalah senjata Tun M untuk menutup kejahatan yang beliau lakukan kepada Rakyat Kelantan . Semua ini berjaya di zaman beliau untuk terus kekal berkuasa.

Ada pihak mengatakan bahawa kerajaan kelantan tidak bersedia dengan prasarana untuk pendaratan TETAPI kerajaan Thai sudah bersedia ? Jika benar kerajaan Thai  tidak  bersedia kenapa Tun M tidak gunakan ketidakupayaan Thai itu untuk menjadikan 5% itu milik Malaysia dan memberi manfaat kepada rakyat Kelantan? Adakah kerana BN kalah di Kelantan maka Tun M bertindak begitu kejam kepada generasi akan datang?

Bila berfikir sejenak situasi dalam cerita seperti yang diceritakan diatas tu ,amat jelas bahawa amat tidak adil kepada mana mana pihak untuk memaksa pihak Petronas mengalami kerugian sebanyak 5% tambahan dalam operasi usahasama 50-50 antara Malaysia dan Thailand itu . Maksud kawe adalah jika pihak BN dapat tawani Kelantan pun bayaran 5% Royalti tetap tidak akan dibayar begitu juga jika PR memerintah Malaysia tidak sepatutnya mereka memaksa supaya Petronas kerugian 5% yang bukan hasil kesilapan mereka. 

Mungkinkah menyedari hakikat ini pihak PR menjanjikan 20% ROYALTI Minyak kepada Negeri negeri yang layak adalah satu usaha jangka panjang untuk menyelesaikan kemungkaran yang dibuat oleh Tun M dalam isu MTJDA tersebut?.Atau ini merupakan satu bentuk TEKANAN kepada PETRONAS samada mahu hilang 5% di MTJDA atau hilang  15% di semua tempat?

TUNTUTAN 5% SUDAH MEMADAI UNTUK RAKYAT KELANTAN YANG BERHAK ITU 







No comments: