Thursday, March 3, 2011

MENCARI BENAR DALAM KEBENARAN

                                          Anak saudara dan bapa saudara bersalaman itu BENAR

Tulisan PELAJAR KECEWA yang disiarkan oleh Harakah menimbulkan tanda tanya di benak kawe bila dibaca untuk menilai satu KEBENARAN yang berlaku didalam BENAR.Kawe tidak mengenali secara peribadi Ketua Menteri Sarawak ini TAPI kawe ada beberapa kali berjumpa dengan bapa saudaranya yang berkebetulan juga bekas Ketua Menteri Sarawak diatas kapasiti perjumpaan kekeluargaan.Kawe amat yakin jika BENAR tindakan yang diambil oleh anak saudara Tun Rahman ini maka beliau lah orang melayu paling sedih  di Sarawak.Tun Rahman amat prihatin dan ambil berat perihal pendidikan lebih lebih lagi mengenai pengajian mengenai  agama islam bahkan beberapa tahun yang lalu semasa kesihatannya masih mengizinkan beliau mengajar Al-Quran dirumahnya kepada anak anak muda.

Kawe tidaklah hendak menjelas atau menceritakan lebih lanjut mengenai hubungan anak saudara dan bapa seperti tertepeknya gambar di atas itu. Kawe lebih berminat dengan tulisan pelajar kecewa itu dan ini membawa satu perbualan yang menarik diantara kawe dengan seorang pejuang yang lebih teruja apabila digelarkan pejuang melayu di Malaysia. Berkebetulan pula beliau adalah salah seorang pemimpin kanan dalam sebuah NGO Melayu yang MAHU dikenali sebagai sebuah NGO  orang Melayu nombor satu di Malaysia dalam wadah perjuangannya dan satu lagi kebetulan NGO ini diketuai oleh seorang pejuang Melayu yang mahu dikenali sebagai pejuang melayu paling hebat di Malaysia mengikut definisi dirinya sendiri.

Persoalan yang kawe lontarkan kepada pejuang ini adalah " menyatakan kebenaran dan membuat timbangan kebenaran dengan neraca yang adil bukan didasarkan dari sumber LAMBANG " Dalam perkara ini insan yang mahu dikenali sebagai pejuang melayu ini BERBEZA pendapat dengan kawe . Beliau lebih berminat supaya kebenaran itu ditutup demi untuk menutup kelemahan seseorang pemimpin . Bagi kawe pula berpendapat bahawa BERKATA benar itu mesti dinyatakan walaupun kadangkala amat pahit untuk ditelan .

Fakta pertama yang kawe lontarkan kepada pejuang ini untuk menjadikan perbualan lebih menarik adalah ..Kawe kata ..Kerajaan Pusat membiayai/membawa balik semua pelajar pelajar malaysia dari Mesir dalam krisis tempoh hari ...Alhamdulillah kerana kerajaan amat bertanggungjawab kata kawe . Keduanya ...Kerajaan Pusat menyeru semua kerajaan negeri supaya membiayai wang tambang pelajar2 ini semula ke Mesir ...Amat adil kata kawe.Kepada kedua dua kenyataan kawe ini ,pejuang ini menjawab dengan berkata " Adill...good...ambo sokong ....pasal pelajar2 ..dayus semua ." Melihat kepada jawapan dari si pejuang ini maka dapatlah kawe rumuskan bahawa beliau menyokong apa yang kawe perkatakan atau dengan lain maksudnya Kerajaan pusat telah menunaikan slogan RAKYAT DIDAHULUKAN dalam apa apa tindakan dan menyeru pula supaya semua kerajaan  negeri juga mengambil langkah yang sama iaitu pembelaan terhadap rakyat perlu diutamakan.

Kawe kemukakan pula fakta ketiga ,kawe kata " Kerajaan Sarawak tolak seruan kerajaan pusat ...Adakah KM hanya bela bini baru TIDAK bela rakyat? " Jawapan yang kawe terima dari Si pejuang bila fakta ini diutarakan adalah  ..."Yg dia bela dah banyak pongg.."   Hahaha bila mendapat jawapan ini maka kawe berandaian bahawa si Pejuang ini sudah mula untuk PERTAHANKAN lambang bukan lagi KEBENARAN.

Untuk mengesahkan andaian kawe tadi ,maka kawe mulakan cubitan halus untuk melihat kesan tindakbalas dari diri seorang pejuang yang kawe yakin akan cepat bangkit semangatnya. Kawe kata " Pertimbangan perlu di buat demi kepentingan rakyat ...Itu kata2 perjuangan cap DACING tapi KM Sarawak terlalu asyik dengan gelekan Arab bini baru akibatnya timbangan jaddik senget"

Seperti yang dijangka bila kekurangan /kelemahan/kesilapan pemimpin yang memakai LAMBANG ini di nyatakan secara BENAR amat sukar diterima walaupun kebenarannya jelas terhidang dimata   mereka yang totok pada perjuangan lambang.Mungkin kerana tidak puashati dengan kenyataan kawe dan mungkin juga pejuang ini belum mempunyai fakta yang jelas untuk mematahkan kenyataan kawe maka beliau cuba pertahankan LAMBANG pujaannya dengan cuba untuk melencongkan kawe kepada membuat perbandingan diantara pemimpin.Dengan ggahnya beliau mencabar kawe untuk menamakan seorang pemimpin yang maksom untuk mengantikan PM yang ada sekarang katanya ....hahahaha

Bila gendang yang dipalu untuk menamakan pemimpin ini tidak dapat menarik minat kawe untuk menari dengan rentakknya ,si pejuang ini semakin agresif cuba untuk menyerang kawe dengan pelbagai cara tetapi kawe andaikan beliau terasa hampa kerana tidak mendapat tindak balas seperti yang beliau kehendaki dari kawe sebaliknya kawe sekadar berkata ...Ambo hanya menyatakan kebenaran sahaja dan terpulanglah kepada sesiapa untuk menilai/menimbang akan kebenaran itu.

Kepada pejuang yang mahu dikatakan sebagai berjuang untuk orang melayu berkenaan sekiranya terbaca coretan kawe ini silalah cuba untuk berkata BENAR atau menerima KEBENARAN itu walaupun pahit untuk ditelan. Jangan sekali kali cuba untuk FITNAH kan orang lain hanya kerana untuk menutup kelemahan diri sendiri atau untuk mempertahankan sesuatu LAMBANG demi untuk menutup keburukan yang ada.

Membuat satu kenyataan yang tidak BENAR yang boleh menjurus terciptanya FITNAH kepada salah seorang sahabat kawe adalah satu perkara yang kawe tak boleh terima ...Kalau ada bukti yang jelas benar sila dedahlah kawe boleh terima kebenaran tapi bukan FITNAH..

Apa apa LAMBANG yang dipakai atau dipuja pun anda wajar pertahankan akan KEBENARAN yang BENAR tapi anda juga kena terima kebenaran itu adalah satu perkara yang BENAR dan untuk menidakkan KEBENARAN demi untuk MEMBENARKAN lambang yang anda puja kawe sifatkan anda hanya seperti seekor ikan laga (sepila/kkarin) didalam botol yang GARANG tapi rabit mulutnya kerana asyik kekoh botol sendiri bila melihat ikan lain yang bebas berenang di luar botol ,





No comments: