Monday, August 15, 2011

MENCARI RESTU SESUDAH SUBUH


 RAHSIA apa yang diberitahu kepada Soberi oleh TGNA dgn penuh bersemangat tu?


Pagi tadi kawe berkesempatan menunaikan sembahyang subuh di Masjid Tok Guru di Pulau Melaka. Bersama kawe adalah Tuan Haji Soberi Shafii serta Pak Da Kori .Ketibaan kami di Masjid tersebut lebih kurang 20 minit awal dari masuknya waktu subuh.Setelah selesai solat subuh yang diimamkan oleh TGNA dan disambung terus dengan kuliah subuh oleh TGNA.Dalam kuliah ringkas ini TGNA kupas mengenai kecantikan bahasa al- Quran dan menekankan keperluan sebagai umat islam untuk memahami dan menguasai  bahasa Arab dengan baik.

Pengalaman pertama kawe berjemaah di masjid ini dapat membuka mata kawe apa sebenarnya kehebatan pengisian ilmu yang didapati dari Masjid TGNA yang terkenal diseluruh Malaysia ini.Kepada mereka yang tidak pernah menjejaki kaki ke Masjid ini boleh lah kawe ceritakan secara ringkas kedudukan logistik masjid ini.Diperkarangan Masjid ini terdapat rumah sekolah dan bersebelahan dengan Masjid ini adalah rumah yang didiami oleh TGNA sekeluarga.

Pelajar pelajar sekolah ini turut bersama berjemaah bersama penduduk setempat.Ada sedikit kepelikan yang kawe perhatikan bila pelajar pelajar ini memasuki masjid. Setiap pelajar yang memasuki masjid ini akan membawa sebuah buku kecil dan pen bersama mereka. Kawe hanya menyimpan kepelikan tersebut untuk mencari jawapan setelah semua orang beredar dari masjid nanti.

Sedang TGNA menyampaikan kuliah subuhnya mata kawe melilau mencari untuk melihat pelajar pelajar yang memabawa buku dan pen tadi.Boleh dikatakan semua pelajar tersebut mencatat apa yang dipertuturkan oleh TGNA dalam kuliahnya. Maka terjawab sudahlah persoalan kawe berkenaan pelajar dengan buku kecil dan pen mereka.

Setelah kebanyakan jemaah beredar kami menuju kerumah TGNA dan disambut oleh menantunya iaitu Ariff  Fahmi dan Soberi menerangkan hajat kami untuk berjumpa dengan TGNA. Dengan penuh ramah Ariff Fahmi mempersilakan kami masuk kedalam rumah untuk menunggu TGNA yang sedang menyelesaikan upacara tertentu di dalam masjid yang mana kelihatan 2 ..3 orang membawa bayi kecil ke masjid.

Debaran kawe semasa menunggu TGNA memasuki rumahnya adalah membayangkan cara bagaimanakah untuk kawe lakukan bila bersalaman dengan beliau nanti ,APAKAH prinsip kawe tidak mencium tangan manusia lain selain dari kedua dua ibubapa kawe akan robohnya pegangan hari ni.Walaupun semasa menunggu itu perbualan kami  dengan Ariff fahmi mengenai isu isu politik semasa tetapi fikiran kawe melayang jauh kepada PRINSIP kawe tersebut.

Debaran kawe makin hebat bila TGNA muncul didepan kami yang terus disambut oleh Soberi dengan salaman dan pelukan . Pak Da Kori juga melakukan cara yang sama dan ini amat melegakan debaran didada kawe.Cara bersalaman diantara TGHA dan TGNA yang pernah kawe lihat didepan mata kawe sendiri suatu ketika dahulu kami praktikkan.

Setelah kami semua duduk semula dikerusi masing masing ,Soberi membuka bicara dengan menyatakan tujuannya untuk berjumpa mata dengan TGNA adalah untuk memklumkan hasratnya untuk berpuasa dan berhari raya di tanah suci Mekah pada tahun ini.Beliau juga memohon untuk ''bercuti'' dari TGNA sehinggalah pulang semula ke tanah air selepas hari raya nanti untuk meneruskan ''kerja'' semula..Amat jelas kegembiraan diwajah TGNA menerima berita Soberi ingin menyambut hari raya di Mekah.Dengan penuh ihklas beliau menerangkan beberapa perkara yang patut dan perlu dilakukan semasa di Mekah terutamanya bila menziarahi tempat tempat peninggalan Nabi Muhammmad S.A.W.Panjang lebar beliau menerangankan kepada kami bertiga.

Beberapa perkara mengenai  politik negara  juga dibincangkan antara Soberi dan TGNA yang mana kawe kira isi kandungannya tidak wajar dipaparkan disini.TGNA juga memaklumkan kepada kami tentang kemarahan beliau terhadap UMNO  pada pagi ini lain macam sikit sehingga terbawa bawa dan menyebut nama UMNO dalam kuliah subuhnya pagi tadi yang mana beliau tidak pernah melakukannya sebelum ini.Kemarahan beliau adalah dengan sikap UMNO yang tidak memahami perjuangan melayu dan islam dan memutarbelitkan fakta hinggakan masyarakat islam menjadi keliru.Hujahnya Majoriti orang melayu di malaysia adalah islam ,jaddik kenapakah UMNO begitu bodoh atau cuba memperbodohkan orang melayu yang menyokong perjuangan islam. Kata TGNA PAS perjuangkan Islam BERMAKNA perjuangkan untuk orang Melayu lah .

Satu lagi perkara yang menarik bagi diri kawe semasa pertemuan dengan TGNA ini adalah ,kawe tidak merasakan diri kawe sedang berhadapan dengan seorang pembesar sebuah negeri .Sebaliknya  seperti kawe berjumpa seorang tua dikampung sahaja.Lebih lebih lagi bila di setengah jalan perbualan beliau mengungkapkan '' mari musim ni nak akat air air takleh '' dengan senyuman penuh ikhlas .Budaya kampung dan adat resam orang melayu meraikan tetamu secara tradisi kampung ditonjolkan dengan penuh tertib oleh TGNA.Budaya kampung asli ini amat terkesan kepada diri kawe KERANA kawe amat pehe perasaan tuan rumah bilamana tidak dapat menghidang apa apa kepada tetamu yang bertanding waimah air kosong segelas..ITULAH BUDAYA MELAYU .

Kami tidak dapat lama bersama TGNA hari ini kerana Soberi terpaksa berkejar ke lapangan terbang bagi penerbangan pulang ke Kuala Lumpur ,Walaupun masih kelihatan jelas di wajah TGNA tidak puas dengan perbualan yang tidak dapat diteruskan itu .Setelah kami minta diri untuk pulang dan sambil berdiri TGNA masih lagi meneruskan perbualan dalam jangkamasa lebih kurang 5 minit sebelum menghantar kami sampai ke pintu rumah beliau.


Kelihatan digambar TGNA menumpukan sepenuh perhatian mengenai penenrang yang di sampaikan oleh Soberi (tidak kelihatan di gambar) sebelum kami meninggalkan rumah beliau. Pak Da Kori (Bekas orang paling kanan Anuar Musa) berdiri disebelah TGNA. Siapa Pak Da Kori dihati TGNA sekarang? Apakah amanat TGNA berikan kepada Pak Da Kori akan kawe tuliskan didalam posting yang lain .Tongkat yang berkemungkinan akan digunakan oleh Pak Da Kori membaca khutbah diatas mimbar juga ditanya oleh TGNA kepada Pak Da berkenaan keadaannya. Tunggu kupasan khas kawe terhadap Pak Da Kori.

Setelah keluar dari rumah dan memasuki kereta untuk ke Airport ,meninggalkan kawasan masjid memberi satu kesan yang amat besar kepada kami semua. Kerana terdirinya solat subuh pagi tadi seoalah olah kami sembahyang fardu jumaat mengenai jumlah kehadiran jemaahnya.Apa kini tanda tanda yang kebangkitan islam didunia ini sedang menuju ke kemuncak seperti yang terdapat dalam hadis hadis nabi? Petunjuk ini mungkin juga boleh dijadikan satu ukuran kemungkinan BN dan kuncu kuncunya akan lenyap kekuasaan mereka di bumi Malaysia.



1 comment:

Abi Husna said...

trima kasih blac atas perkongsian cerita yg penuh bermakna ni..