Saturday, August 20, 2011

TOK BALI PELABUHAN DADAH

Dadah diangkat sebagai musuh nombor wahid negara ,digelar najis dadah ,penagih dadah dianggap sebagai bangkai bangkai bernyawa begitulah momokan jijiknya dadah dan penagihnya digambarkan kepada kepada masyarakat kita.Pengedar dadah pula di beri hukuman yang amat berat iaitu gantung sampai mati .Hukuman kepada pengedar dadah dosanya seumpama membunuh manusia lain tanpa sebab.Tetapi dalam masyarakat kita tidak dimomokkan pengedar dadah ini lebih hina dari penagih dadah . Kenapa perkara ini berlaku ? Kuasa duit dan kuasa kemampuan membeli orang politik mungkin jaddik faktor utama...kawe tak tahu.

Walaupun dadah ini sifatnya diperakui amat buruk oleh semua pihak ,diakui boleh membunuh diri sendiri tanpa disedari kerana dadah bukankah membunuh diri itu dosanya sama dengan murtad??,disahkan menjadi barah yang amat teuk kepada masyrakat.Semua orang akan mengakui tiada baiknya dadah kepada masyarakat .Besarnya ancaman kepada negara kerana dadah ini ,akan hanculah akidah orang islam kerana dadah ini.

Dalam negara Malaysia ini riuh rendah dari petani,nelayan,kerani,pemandu teksi,kerani,penjawat awam.ustaz ustaz,para ulama,ahli politik,menteri hinggalah kepada Timbalan Perdana menunggu dengan penuh debaran bilakah tarikh pilihanraya ke 13 yang akan diumumkan oleh Perdana menteri.Bila sebut mengenai pilihanraya maka pautan dengan politik tidak boleh dipisahkan.Bila nama politik disebut pula maka isu.spekulasi,persepsi akan turut serta menjadi topik bualan bagi semua rakyat yang prihatin dengan corak pentadbiran negara.Pelbagai isu mesti dicipta ,mesti diadakan,mesti ditimbulkan untuk memberi kejutan kepada pemikiran rakyat yang lena dengan suasana terkini yang berlaku dalam negara.BERSIH membuat kejutan awal kepada seluruh negara hingga mendapat perhatian dari negara luar didunia ini.

Terbaru isu MURTAD yang berlaku disalah sebuah gereja di Selangor mendapat perhatian yang hebat juga dari seluruh golongan warga malasyia.Banyak pihak yang dipersoalkan ,dipersalahkan,dipertikaikan serta semangat semangat gologan tertentu dibangkitkan untuk mendapat perhatian awam.Orang orang politik sibuk mengulas akan keprihatinan mereka kepada golongan masing masing .Semuanya mahu menjadi jaguh kepada kebaikan puak masing masing.Budaya politik murahan sebegini tidak menjadi perhatian utama kepada kawe TETAPI ianya menjadi satu isu yang hebat kepada politikus politikus di malaysia.Rakyat memang patut bersyukur dengan keprihatinan pelabagai pihak mengenai isu isu yang dinagkitkan ini.

Perkara yang kawe bangkitkan ini mungkin tidak menjadi minat para politikus dikala ini TETAPI zaman kini telah berubah dengan amat drastiknya.Isu DADAH memang isu lama yang tiada kesudahan penyelesaiannya .Seperti hayunan tajuk yang kawe lempar diatas diharapkan semua pihak berani tampil diri dengan bertanggungjawab menyatakan apa yang kawe katakan itu tidak betul demi untuk menjaga kepentingan politik masing masing.Cabaran dari "daun kering" seperti kawe ini boleh dipandang sebelah mata atau dipejamkan rapat mata oleh politikus politikus walaupun kejadian sebenar berlaku di depan mata mereka. Silakan wahai tok wakil tok wakil .pak pak menteri,pelobi lobi politik untuk cari makan untuk menyahut cabaran dari 'daun kering'' yang tiada harga ini.

Kenapa kawe pilih Tok Bali sebagai pusat kemasukan dadah yang utama di kelate ? Tok Bali adalah satu kawasan yang cuba ditonjolkan sebagai lambang kemajuan oleh pelbagai pihak di kelantan samada dari pihak kerajaan negeri mahu pun pihak pembangkang.Semua pihak mahu dilihat jaguh kepada pembangunan di pelabuhan pendaratan ikan di kelantan.Dikhabarkan dalam satu satu ketika hampir 30 buah bot bot laut dalam untuk memuntahkan hasil mereka di jeti jeti Tok Bali ini.Kawe andaikan sebuah bot mempunyai 20-30 orang krew/awak maka hampir seribu manusia yang boring dengan kehidupan dilaut sedang gila untuk menikmati nikmatnya hidup didaratan.Apa aktiviti mereka ini didaratan? Apa prasarana yang disediakan untuk mereka ini selaian dari kedai kedai makan dan restoren di kawasan sekitar? Apa kehendak sebenar pelaut pelaut ini bila berada didaratan? Persoalan2 tersebut tidak perlu bagi kawe untuk menjawab kerana orang orang yang pandai mengambil peluang untuk mengaut keuntungan diatas kehendak orang lain sudah mempunyai jawapan untuk mengalirkan wang masuk ke kantung mereka.

Kini boleh dikatakan negara malaysia sedang menuju kearah sebuah negara maju ,jadik pekerjaan sebagai seorang nelayan bukan lagi pilihan kerja yang boleh menarik minat rakyat tempatan.Keadaan ini menyebabkan pengusaha pengusaha bot terpaksa memohon kepada pihak berwajib untuk mengupah awak awak dari negara luar yang berkemahiran sebagai nelayan moden.Demi menjaga industri perikanan negara bergerak maju maka tiada pilihan kepada pihak kerajaan untuk akur kepada permintaan saudagar saudagar bot laut dalam ini.Apa yang disedari oleh semua pihak adalah masalah sosial akan wujud dengan kemasukan warga asing ini kepada rakyat tempatan,Apa yang tidak disedari ialah SEMUA pihak tidak memperdulikan untuk menyelesaikan masalah yang disedari ini .Kenapa dan mengapa ? Mohon jawapan dari pihak berwajib dan politikus negara,,,

Berapa kilometer kah yang dibenarkan oleh undang undang negara untuk awak awak dari negara luar ini merayau rayau melepasi sempadan Tok Bali ? Bagaimanakah bentuk kawalan dari pihak berwajib untuk pelaut pelaut luar ini mematuhi undang undang jarak merayau ini? Apakah wujud satu perkampungan khas di daerah Tok Bali atau ''pekan kecil'' di sekitar pelabuhan tersebut yang dibina khas untuk melekakan pelaut pelaut ini merayau rayau terlalu jauh dari jeti Tok Bali?Pihak manakah yang patut mengambil tanggungjawab ini ? Dalam perbualan kawe sesambil makan ccolek di Kota Bharu bersama seorang pengusaha/saudagar bot laut dalam .Secara semborono kawe meletakkan tanggungjawab sosial ini kepada mereka dengan alasan mudah iaitu keuntungan yang mereka kaut dan memang sepatutnyalah mereka menyumbang kembali sedikit dari pendapatan mereka untuk kebaikan sosial masyarakat setempat. Taukeh ini bersetuju dengan kesemborono kawe .Tetapi taukah tetap taukeh kerana keuntungan adalah keutamaan mereka.

Jawapan mereka adalah mudah ,mereka tidak mempunyai tanah dikawasan persekitaran untuk mewujudkan perkampungan tersebut.Bukan juga menjadi tanggungjawab mereka yang mutlak untuk menyediakan semua kemudahan tersebut TETAPI mereka bersetuju jika ada pihak pihak yang berkenaan mahu menyediakan tempat dan mereka akan membayar apa apa yang akan dikenakan untuk pekerja pekerja mereka mendapat keselesaan yang di sediakan itu.Secara tidak langsungnya mereka menunding pihak pihak tertentu yang amat lemah dalam pengurusan masalah ini. Kawe tidak mahu menamakan pihak mana yang perlu kehadapan untuk mengambil tanggungjawab ini secara tepat kerana ,maklumat yang kawe terima adalah terlalu ramai sangat pihak pihak yang mempunyai kepenting di Tok Bali ini .Orang orang politik lah secara terang kawe katakan sebagai pihak yang sedang mencari habuan untuk kepentingan politik mereka.Otak otak rosak dari politikus ini sanggup menggadaikan masalah sosial kepada masyarakat demi habuan keuntungan politik yang mereka dapati .Ada sesiapa diluar sana tidak faham apa habuan yang politikus ini dapat? hahaha..Carilah jawapan melainkan anda semua mahu ditipu oleh politikus politikus ini sepanjang hayat anda.

Mungkin ramai diluar sana berfikir kawe sudah terlalu jauh merapu dari tajuk DADAH yang kawe dakwa berpusat dari pelabuhan Tok Bali ini . Jawapan kawe adalah sila semak dengan pihak polis kelantan(bahagian narkotik) atau pihak kastam atau pihak imigresen  tentang perkara ini . Tanya mereka dan dapatkan jawapan dari mereka .Mungkin ada yang akan berfikir secara mudah kenapa pihak pihak berkluasa ini tahu semuanya apa aktiviti2 yang berlaku di pelabuhan Tok Bali tapi kenapa tindakan tidak diambil? Jawapan kawe adalah polis dan segala pihak berkuasa kerajaan malaysia sekarang ini lebih berminat untuk menjaga kebajikan orang orang politik dari menjalankan tanggungjawab mereka mengatasi gejala sosial kepada masyarakat.Orang politik boleh menafikan dakwaan kawe ini atau pihak berkuasa boleh menidakkan apa yang kawe tulis ini TAPI masyarakat diluar sana tahu dan faham amat jelas apa yang sedang berlaku dalam sistem di negara kita.

Sebelum kawe jatuhkan noktah kepada rapuan kawe kali ini ,sila semak dan tanya kabar berapa banyak kah jeti jeti/pelabuhan pelabuhan HARAM tang terdapat di Tok Bali ini? ,apa aktiviti dan kegiatan mereka?Siapakah yang untung dengan kegiatan di pelabuhan haram ini?

APA YANG KAWE PASTI PAS DAN UMNO AKAN TERUS SALING TUDUH MENUDUH DIANTARA SATU SAMA LAIN DALAM ISU TOK BALI INI DEMI KEPENTINGAN POLITIK MEREKA . SIAPA YANG AKAN BELA NASIB RAKYAT MELAYU DI TOK BALI INI ? DAP ATAU MCA ATAU PUAK ULAR HITAM AKAN DIDATANGKAN KHAS MENYELESAIKAN MASALAH INI?





No comments: